Gå til innhold

π og e i Bibelen - tilfeldig eller intelligent design?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ta til dømes spørsmålet om kva som vart skapt først av menneske og dyr. Her er Bibelen klar på at dyra vart skapt før menneska (1. Mos 1:25-26). Verset som forvirrar mange er i 1. Mos 2:19 - "Og Herren Gud tok jord og skapte alle dyra på marka og alle fuglane under himmelen, og han leidde dei fram til mannen og ville sjå kva han kalla dei. Det mannen kalla kvar levande skapning, det skulle han heita." I grunnteksta kjem det tydelegare fram at Gud allereie hadde skapt dyra, då han leidde dei fram til mannen.

 

"Grunnteksta"? Din evne til å fornekte og bortforklare Bibelens ord der det passer deg er bare helt utrolig.

 

Vet du hva en konjuksjon er? Spesielt konjunksjonen "og"?

Gud tok jord OG skapte alle dyra OG leidde dei fram til mannen.

Rekkefølgen er helt klar her.

 

2. Mos er også tydelig på at det ikke fantes en eneste plane, en eneste busk, da Gud skapte mannen. Og uten planter finnes det selvsagt ikke dyr.

 

2. Mos. 2:

4 Dette er historien om himmelen og jorden da de var skapt, på den tid Herren Gud hadde laget jorden og himmelen.  5 Det fantes ikke en busk på jorden, og ennå hadde ingen plante spirt fram på marken. For Herren Gud hadde ikke latt det regne på jorden, og det var ingen mennesker til å dyrke den.  6 Men en kilde kom opp av jorden og vannet hele jordens overflate.  7 Da formet Herren Gud mennesket av støv fra jorden. Han blåste livspust i nesen på det, og mennesket ble en levende skapning.

I 1.Mos. derimot, skapes plantene og dyrene først.

 

Kan du ikke innse like godt først som sist at dette er skapelsesmyter, muntlige overleveringer som finnes i alle kulturer før (og delvis etter) skriftkulturene oppsto? Denne bokstavtro besettelsen som du og mange andre lider av kommer ikke til å føre noe godt med seg i det lange løp.

 

De stammene der disse skapelsesmytene oppsto og ble videreformidlet hadde nok et mye sunnere syn på disse tingene enn du har, må jeg dessverre si. De visste godt at ingenting gror uten regn, ingen dyr kan leve uten planter (eller byttedyr) å ete. Men i våre dager, fjernt fra denne tiden da dette var en fortelling som rimet bra med folks daglige virkelighet, har man helt mistet bakkekontakten og i stedet lar seg fascinere av tallmagi.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

1) Gud finnes ikke, han er en fantasi venn inne i hodet ditt, akkurat som julenissen. Så respektløst er det virkelig ikke. At vi er herrer over liv og død er en selvfølge? Du mener vel ikke at kvinner ikke skal ha rett til selvbestemt abort? I mine øyne er fosteret ett menneske når det har en fungerende hjerne og et aktivt sental nervesystem og er i stand til å føle noe som helst. Før det er det en enkel "Organisme". Forresten: Du vet vel at folk har sex av andre grunner en å få barn ikke sant? Hvem f*** er du og denne bedrittne gubben i skyene til å fortelle hvem folk kan og ikke kan ha sex med om de har følelser for hverandre

 

2) Igjen før andre verdenskrig var det ikke noe israel, det er ett faktum. Og om jeg ikke husker helt feil er det palestina som er nevnt i bibelen, ikke israel så hvem har retten på landet? Jeg setter ett par kroner på palestinerene her

 

3) No biblical contradictions you say? rational wiki says it's full of it http://rationalwiki.org/wiki/Biblical_contradictions

 

4) Du viser deg nå som en borderline psyko når du prøver å forsvare utsagnet om at 22. Juli var en avstraffelse av gud. Om du faktisk mener dette trenger du seriøst hjelp. Jeg er faktisk bekymret over hva du sitter å lirer av deg uten å vise ett FNUGG av empati for de drepte og deres pårørende, for ikke å snakke om dine holdninger til selvbestemt abort, hva tror du ville skje med voldtatte kvinner om dine holdninger var normalen. Skulle de ikke fått muligheten til abort om de ble gravide som følge av voldtekten?..... Du gjør meg kvalm

 

Igjen beklager jeg for den aggresive måten posten er formulert på, men cairn gjør meg stadig mer irritert, jeg vil likevel gjøre det klart at jeg står bak hvert ett ord av seksjon 2,3 og 4

 

Om noe her bryter med forum reglene ber jeg at dere modifiserer posten min

 

1) Nei, Gud er herre over liv og død. Salmisten seier: " I di hand er mine tider" (Sal 31:16). Gud har skapt alt liv, og har ein plan med oss alle. Å ta livet av andre menneske er difor ei alvorleg synd. Dessverre har mange verdiliberale idag gått bort frå synet på livet som heilagt og ukrenkeleg. Ein har sett seg sjølv i Guds posisjon, og trur det ikkje får konsekvensar. Gud ser imidlertid den uretten som skjer, og vil døme gudlause menneske som myrdar dei svakaste i samfunnet.

Kvinner burde ta ansvar for sine eigne handlingar i staden for å la liv gå tapt for å tilfredsstille sine eigne egoistiske interesser. Aborttilhengjarar trekkjer ofte fram valdtekt som ein valid grunn til fosterdrap, men ser med det vekk ifrå at dette utgjer ei relativt minimal subgruppe. Storparten av fosterdrapsklientar er resultat av at ein er i ein livssituasjon der ein ikkje ønskjer barn. Mange er studentar og i lause forhold. Mange vil heller ha fridom til eiga livsutfalding. Denne store majoritet burde absolutt ikkje få ha rett til fosterdrap. Sjølv meiner eg heller ikkje valdtektsoffer burde få eit slikt tilbod, sidan verdien til eitt liv bør verdsetjast høgast. Den einaste situasjonen eg ser der eit inngrep kan rettferdiggjerast er dersom livet til mor står i fare. At folk har sex av andre grunnar enn å få barn er inga unnskyldning for å ikkje ta ansvar for eigne handlingar.

 

2) Du burde lese deg opp i historie. Jødane har budd samanhengande i Israel i over 3500 år. Dei jødiske kongedøma Israel og Juda varde frå 1020 f.kr. til 586 f.kr. Det er difor direkte feil å påstå at det ikkje eksisterte eit Israel før 1948. Frå 586 f.kr. til 1948 var landet okkupert av heidningfolk på grunn av at Israel hadde vendt seg bort frå Gud og tilbedd avgudar. Løftet står likevel fast. Gud har lova jødane landet frå Eufrat til Nilen. 1. Mos 15:18 - "Den dagen gjorde Herren ei pakt med Abram og sa: «Di ætt gjev eg dette landet, frå Egyptarelva til Storelva, til Eufrat". At jødane skulle få landet eksakt i 1948 vart profetert av Esekiel: "Så skal du leggja deg på venstre sida og leggja Israels skuld over på den. Like mange dagar som du ligg så, skal du bera skulda deira.  Like mange år som dei har synda, like mange dagar lèt eg deg få, tre hundre og nitti dagar. Så lenge skal du bera Israels skuld. Når du er ferdig med desse dagane, skal du leggja deg att, no på høgre sida, og bera skulda åt Juda-folket. I førti dagar, éin dag for kvart år, lèt eg deg bera henne." (Esek 4:4-6)

Dette er ein matematisk profeti, som du kan lese om her.

 

3) Påståtte bibelske motsetningar er som oftast eit resultat av manglande kunnskap om Bibelen og den jødiske samtidskulturen. Ta til dømes spørsmålet om kva som vart skapt først av menneske og dyr. Her er Bibelen klar på at dyra vart skapt før menneska (1. Mos 1:25-26). Verset som forvirrar mange er i 1. Mos 2:19 - "Og Herren Gud tok jord og skapte alle dyra på marka og alle fuglane under himmelen, og han leidde dei fram til mannen og ville sjå kva han kalla dei. Det mannen kalla kvar levande skapning, det skulle han heita." I grunnteksta kjem det tydelegare fram at Gud allereie hadde skapt dyra, då han leidde dei fram til mannen. Fokuset er på namngjevinga, ikkje på at dyr vert skapt. 1938-utgåva gir her ei meir korrekt omsetjing: "Og Herren Gud hadde teke av jordi og skapt alle dyri på marki og alle fuglane i lufti, og han leidde dei fram til mannen og vilde sjå kva han kalla dei; og som mannen kalla kvart kvikjende, so skulde det heita."

Her er ei side med fleire svar på såkalla "motsetningar".

 

4) Kvar er så din empati for dei forsvarslause fostera som vert drept av staten? Kvar er din empati for terroroffera i Israel, ein terror som vår stat er med på å subsidiere? Kvifor skal 22. juli stå i ei særstilling samanlikna med anna brutalitet, berre fordi det er politisk korrekt? Gud tillot 22. juli å skje, det er det ingen tvil om. Kvifor Gud tillot det å skje er ikkje like opplagt. Bibelen inneheld imidlertid mange eksempel på folk som vert straffa fordi dei vender seg mot Gud og lever i synd. Arbeidarpartiet har gjennom sin politikk tatt tydeleg avstand frå Guds vilje og kristne verdiar. Difor kan dei heller ikkje forvente Guds vern og velsigning, som vårt land har hatt tidlegare.

 

Vil Gud ikkje vera Bygningsmann,

Me faafengt paa Huset byggja.

Vil Gud ikkje verja By og Land,

Kann Vaktmann oss ikkje tryggja.

So vakta oss, Gud, so me kann bu

I Heimen med Fred og Hyggja!

 

Den beste måten å unngå tragediar i framtida er å vende om frå synd i bot og anger, og ta imot Guds frelse i Kristus Jesus. Dette gjeld både for kvart individ og for heile vår nasjon. Dernest er det eit godt råd å ikkje røyste Arbeidarpartiet på valdagen.

 

 

 

 

1) Gud finnes ikke, han er en fantasi venn inne i hodet ditt, akkurat som julenissen. Så respektløst er det virkelig ikke. At vi er herrer over liv og død er en selvfølge? Du mener vel ikke at kvinner ikke skal ha rett til selvbestemt abort? I mine øyne er fosteret ett menneske når det har en fungerende hjerne og et aktivt sental nervesystem og er i stand til å føle noe som helst. Før det er det en enkel "Organisme". Forresten: Du vet vel at folk har sex av andre grunner en å få barn ikke sant? Hvem f*** er du og denne bedrittne gubben i skyene til å fortelle hvem folk kan og ikke kan ha sex med om de har følelser for hverandre

 

2) Igjen før andre verdenskrig var det ikke noe israel, det er ett faktum. Og om jeg ikke husker helt feil er det palestina som er nevnt i bibelen, ikke israel så hvem har retten på landet? Jeg setter ett par kroner på palestinerene her

 

3) No biblical contradictions you say? rational wiki says it's full of it http://rationalwiki.org/wiki/Biblical_contradictions

 

4) Du viser deg nå som en borderline psyko når du prøver å forsvare utsagnet om at 22. Juli var en avstraffelse av gud. Om du faktisk mener dette trenger du seriøst hjelp. Jeg er faktisk bekymret over hva du sitter å lirer av deg uten å vise ett FNUGG av empati for de drepte og deres pårørende, for ikke å snakke om dine holdninger til selvbestemt abort, hva tror du ville skje med voldtatte kvinner om dine holdninger var normalen. Skulle de ikke fått muligheten til abort om de ble gravide som følge av voldtekten?..... Du gjør meg kvalm

 

Igjen beklager jeg for den aggresive måten posten er formulert på, men cairn gjør meg stadig mer irritert, jeg vil likevel gjøre det klart at jeg står bak hvert ett ord av seksjon 2,3 og 4

 

Om noe her bryter med forum reglene ber jeg at dere modifiserer posten min

 

1) Nei, Gud er herre over liv og død. Salmisten seier: " I di hand er mine tider" (Sal 31:16). Gud har skapt alt liv, og har ein plan med oss alle. Å ta livet av andre menneske er difor ei alvorleg synd. Dessverre har mange verdiliberale idag gått bort frå synet på livet som heilagt og ukrenkeleg. Ein har sett seg sjølv i Guds posisjon, og trur det ikkje får konsekvensar. Gud ser imidlertid den uretten som skjer, og vil døme gudlause menneske som myrdar dei svakaste i samfunnet.

Kvinner burde ta ansvar for sine eigne handlingar i staden for å la liv gå tapt for å tilfredsstille sine eigne egoistiske interesser. Aborttilhengjarar trekkjer ofte fram valdtekt som ein valid grunn til fosterdrap, men ser med det vekk ifrå at dette utgjer ei relativt minimal subgruppe. Storparten av fosterdrapsklientar er resultat av at ein er i ein livssituasjon der ein ikkje ønskjer barn. Mange er studentar og i lause forhold. Mange vil heller ha fridom til eiga livsutfalding. Denne store majoritet burde absolutt ikkje få ha rett til fosterdrap. Sjølv meiner eg heller ikkje valdtektsoffer burde få eit slikt tilbod, sidan verdien til eitt liv bør verdsetjast høgast. Den einaste situasjonen eg ser der eit inngrep kan rettferdiggjerast er dersom livet til mor står i fare. At folk har sex av andre grunnar enn å få barn er inga unnskyldning for å ikkje ta ansvar for eigne handlingar.

 

2) Du burde lese deg opp i historie. Jødane har budd samanhengande i Israel i over 3500 år. Dei jødiske kongedøma Israel og Juda varde frå 1020 f.kr. til 586 f.kr. Det er difor direkte feil å påstå at det ikkje eksisterte eit Israel før 1948. Frå 586 f.kr. til 1948 var landet okkupert av heidningfolk på grunn av at Israel hadde vendt seg bort frå Gud og tilbedd avgudar. Løftet står likevel fast. Gud har lova jødane landet frå Eufrat til Nilen. 1. Mos 15:18 - "Den dagen gjorde Herren ei pakt med Abram og sa: «Di ætt gjev eg dette landet, frå Egyptarelva til Storelva, til Eufrat". At jødane skulle få landet eksakt i 1948 vart profetert av Esekiel: "Så skal du leggja deg på venstre sida og leggja Israels skuld over på den. Like mange dagar som du ligg så, skal du bera skulda deira.  Like mange år som dei har synda, like mange dagar lèt eg deg få, tre hundre og nitti dagar. Så lenge skal du bera Israels skuld. Når du er ferdig med desse dagane, skal du leggja deg att, no på høgre sida, og bera skulda åt Juda-folket. I førti dagar, éin dag for kvart år, lèt eg deg bera henne." (Esek 4:4-6)

Dette er ein matematisk profeti, som du kan lese om her.

 

3) Påståtte bibelske motsetningar er som oftast eit resultat av manglande kunnskap om Bibelen og den jødiske samtidskulturen. Ta til dømes spørsmålet om kva som vart skapt først av menneske og dyr. Her er Bibelen klar på at dyra vart skapt før menneska (1. Mos 1:25-26). Verset som forvirrar mange er i 1. Mos 2:19 - "Og Herren Gud tok jord og skapte alle dyra på marka og alle fuglane under himmelen, og han leidde dei fram til mannen og ville sjå kva han kalla dei. Det mannen kalla kvar levande skapning, det skulle han heita." I grunnteksta kjem det tydelegare fram at Gud allereie hadde skapt dyra, då han leidde dei fram til mannen. Fokuset er på namngjevinga, ikkje på at dyr vert skapt. 1938-utgåva gir her ei meir korrekt omsetjing: "Og Herren Gud hadde teke av jordi og skapt alle dyri på marki og alle fuglane i lufti, og han leidde dei fram til mannen og vilde sjå kva han kalla dei; og som mannen kalla kvart kvikjende, so skulde det heita."

Her er ei side med fleire svar på såkalla "motsetningar".

 

4) Kvar er så din empati for dei forsvarslause fostera som vert drept av staten? Kvar er din empati for terroroffera i Israel, ein terror som vår stat er med på å subsidiere? Kvifor skal 22. juli stå i ei særstilling samanlikna med anna brutalitet, berre fordi det er politisk korrekt? Gud tillot 22. juli å skje, det er det ingen tvil om. Kvifor Gud tillot det å skje er ikkje like opplagt. Bibelen inneheld imidlertid mange eksempel på folk som vert straffa fordi dei vender seg mot Gud og lever i synd. Arbeidarpartiet har gjennom sin politikk tatt tydeleg avstand frå Guds vilje og kristne verdiar. Difor kan dei heller ikkje forvente Guds vern og velsigning, som vårt land har hatt tidlegare.

 

Vil Gud ikkje vera Bygningsmann,

Me faafengt paa Huset byggja.

Vil Gud ikkje verja By og Land,

Kann Vaktmann oss ikkje tryggja.

So vakta oss, Gud, so me kann bu

I Heimen med Fred og Hyggja!

 

Den beste måten å unngå tragediar i framtida er å vende om frå synd i bot og anger, og ta imot Guds frelse i Kristus Jesus. Dette gjeld både for kvart individ og for heile vår nasjon. Dernest er det eit godt råd å ikkje røyste Arbeidarpartiet på valdagen.

 

Ett foster er ikke et menneske, det er siste gang jeg sier det.

Mener du for ramme alvor at kvinner bør ta konsekvensene av at de blir gravide som følge av voldtekt? Er dette virkelig det jeg leser av teksten din? Du er f**n meg ett motbydelig lite troll eller trenger sårt psykiatrisk hjelp om det er det du faktisk mener. Det er en selvfølge og en menneskerett at kvinner selv skal få bestemme om de er klare til å bringe et barn til verden

 

Hva om graviditet utgjør en direkte fare for kvinnens liv som i denne saken?

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Savita_Halappanavar

 

Mener du da virkelig at fosterets liv skal prioriteres over morens?

 

2) Hmmm wikipedia sier noe annet

https://en.wikipedia.org/wiki/Israel

Men om du har andre kilder på dette UTEN å vise til bibelsk eller annen religiøs dogma skal jeg gjerne ta en kikk på det :)

 

3) Se punkt 2

 

4) Helt seriøst? Sammenligner du fortsatt 22. Juli med abort??? Selfølgelig sympatiserer jeg med jødene som ble offer for nazi tysklands horrible politikk, det jeg ikke støtter er overgrepene Israel begår ovenfor Palestina og deres suverenitet som en nasjon.  Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Yahwe er en løgn, bibelen er løgn, religion i seg selv er løgn, at noe står i en bok som man kaller en bibel gjør det ikke til fakta. Jeg vil gjerne også få påpeke at det ikke finnes ett fnugg av rasjonell tankegang bak påstanden om at gud tillot 22. juli å skje.

 

 

Ble kanskje litt usammenhengende og ranty mot slutten, men for hver post blir innholdet jeg svarer på mer og mer ekstremt og latterlig, noe som fører til irritasjon på min side

 

Lær av mine feil her folkens: NEVER feed the troll

 

 

Den beste måten å unngå tragedier på er å ikke la respektløse kristen fundamentalister få publisere bøker som på kynisk vis tjener penger på andre folks død.... Er ikke forresten dette selve definisjonen på synd?

 

Aldri før har jeg diskutert mot en forumbruker som har så ravende sinnsyke ideer som dette

Endret av crii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, få religiøs hjernevask ut av skolene. Om dette er hva som følger av religiøs inndoktrinering er det best å få skiten ut.

 

Jeg håpet at jeg skulle slippe å måtte si dette

Men USA har skjønt tegningen. Der borte har de lover som forbyr staten å fremme religion på noen måte

 

Sitert fra USA's grunnlov artikkel 1

 

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.[1]

https://en.wikipedia.org/wiki/First_Amendment_to_the_United_States_Constitution

 

Noe slikt burde vi også hatt, kanskje vi hadde hatt mindre av grusomhetene som blir utført i religionens navn

Endret av crii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd.. for et trist ord, det er et samlet begrep over tanker, ord og handlinger som går imot Jesus/Jahve/Allah's ord eller hva en menigheten mener at orden hans er til en hver tid.

En anklagelese som man må søke tilgivelse for, en medfødt forbrytelse. Et mentalt fengsel der folket er fangene og prestene er vokterne. Oppfører vi oss pent i dette fengselet så åpner de utgangsdørene når vi dør. Hipp hurra.

Lenke til kommentar

Og poenget er Fokkeslasken?

Poeng og poeng... "crii" gikk vel langt i å hinte til at kristenfundamentalister synder over en lav sko. Jeg bare påpekte at man må synde for å få tilgivelse - noe man jo skal få i himmelen, av Gud, av Jesus, ved kveldsbønn, nattverd, eller ... hva som helst populært av tiden.

Og dermed om "crii" har rett i det med synd, da vil disse få sin lovede tilgivelse. Alt er greit bare man tror. Og at man tror på den rette guden selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg hintet egentlig ikke til noe som helst, er faktisk litt usikker på hvorfor jeg skrev den delen om selve definisjonen på synd da den ikke helt gir mening og gjør at resten av paragrafen mistolkes antaklig tenkte jeg ikke helt klart ettersom at personen jeg siterte gjorde meg sint med det han skrev. Delen med respektløse kristen fundamentalister som på kynisk vis tjener penger på 77 menneskers død ved å hevde at yahwe tilot det står jeg 100% bak. Jeg finner det komplett forkastlig

Endret av crii
Lenke til kommentar

 

Er det tilfeldig at dersom man tar omkretsen av en sirkel og deler den på diameter så får man nøyaktig pi? I think not!

Det skulle bevise for alle og enhver at naturen er overlegen religion med sjumilssteg.

Bare hvis man er i et euklidisk rom...

 

Ah! Så feilen er at bibelen ikke er det da. For da kan jo bibelen få rett også. Det vitner sikkert om enda mer intelligent design.

 

EDIT: "... bibelen ikke er det". Godt ordvalg. Du skjønte hva jeg mente.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

 

 

Er det tilfeldig at dersom man tar omkretsen av en sirkel og deler den på diameter så får man nøyaktig pi? I think not!

Det skulle bevise for alle og enhver at naturen er overlegen religion med sjumilssteg.

Bare hvis man er i et euklidisk rom...
Ah! Så feilen er at bibelen ikke er det da. For da kan jo bibelen få rett også. Det vitner sikkert om enda mer intelligent design.

 

EDIT: "... bibelen ikke er det". Godt ordvalg. Du skjønte hva jeg mente.

Skjønte hva du mente, ja!

 

Hvis man tenker seg et 2D rom som er overflaten av en kule, så vil [rex]\pi[/tex], som jo er omkretsen delt på diameteren, variere fra 2 til 3.14... (men aldri helt nå den verdien vi tenker på som pi). Blant annet så vil pi kunne ha verdien 3!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...