Not Impressed Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hei. Har fått en metode som er ferdig. Dette er metoden maks. Jeg klarer ikke å få skrivet ut indeksen som returneres uansett hvor mye jeg har knotet. Verste er at det neppe er veldig vanskelig. Koden er: public class AlgDat { public static int[] a = {8, 4, 17, 10, 6, 20, 1, 11, 15, 3, 18, 9, 2, 7, 19}; public static void main(String[] args) { System.out.println(m); } public static int maks(int[] a) // versjon 3 av maks-metoden { int sist = a.length - 1; // siste posisjon i tabellen int m = 0; // indeks til største verdi int maksverdi = a[0]; // største verdi int temp = a[sist]; // tar vare på siste verdi a[sist] = 0x7fffffff; // legger tallet 2147483647 sist for (int i = 0; ; i++) // i starter med 0 if (a[i] >= maksverdi) // denne blir sann til slutt { if (i == sist) // sjekker om vi er ferdige { a[sist] = temp; // legger siste verdi tilbake return temp >= maksverdi ? sist : m; // er siste størst? } else { maksverdi = a[i]; // maksverdi oppdateres m = i; // m oppdateres } } } // maks } Noen forslag? Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 System.out.println(m);Skal vel være System.out.println(maks(a)); 1 Lenke til kommentar
Not Impressed Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 System.out.println(m); Skal vel være System.out.println(maks(a)); Så vanskelig var det Rivet meg i håret lenge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå