Jod-R Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hei La ut en annonse på finn.no og så fikk jeg en sms som bare har et navn og ikke noe nummer. Synes det virker noe suspekt, ifølge teksten så er den personen i Sverige. Hvordan er det mulig å motta en sms uten nummer? Navnet er Hafora hvis noen skulle ha noen kjennskap til det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Jeg er kjent med den fremgangsmåten. Hun vil du skal sende mail ikke sant? Hun het Patricia eller noe før. Det er svindel. Slett smsen og ikke bry deg mer om det. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Stemmer det at hun vil at jeg skal sende mail. Men lurer ennå litt på hvordan jeg kan motta en sms uten noe nummer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Det vanlige er at det kommer opp et nummer i avsenderfeltet, men det går fint an å få tekst også. GET, IKEA, NetCom og Sparebank1 gjør det. Det er er helt normalt at du får en masse drit når du legger ut noe på finn. Med litt øvelse finner du frem til dem som ønsker å kjøpe varene dine. De sier enten rett ut at de vil kjøpe, eller så stiller de relevante spørsmål. Endret 20. august 2015 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Stemmer det at hun vil at jeg skal sende mail. Men lurer ennå litt på hvordan jeg kan motta en sms uten noe nummer. SMS-avsenderen er et felt i headeren som sendes med meldingen. Vanligvis puttes avsenders mobilnummer inn her av din tjenesteleverandør (Telenor, Netcom, ...) Men standarden støtter både tall og bokstaver. Så det finnes en rekke nettbaserte tjenester som tilbyr seg å sende meldinger med custom avsender, for eksempel firmanavnet ditt, slik Tom nevner. De er relativt rimelige. Grunnen til at disse svindlerne bruker dette er selvsagt at de tror vi reagerer mindre på et navn (det ser ut ut som noen vi har i adresseboken), og at de skjuler sitt eget nummer som ville avslørt hvem de var. Så får de deg til å sende en mail til en gmail eller annen anonym konto i stedet. Geir Endret 20. august 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
knudar Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Fikk en sånn i dag. FinnSMS.JPG Jeg og. Ifra Kristne Olsen. Med samme mail. Gidda aldri å svare på spørsmålet da alt man kan ønske står i annonsen. Samt at jeg dro mengder med muggel av dette. :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Ett av faresignalene er når en "kjøper" stiller spørsmål om ting som står i annonsen. Dessuten er det noe ved ordlyden som får meg til å stusse. En norsk nordmann fra Norge hadde stilt spørsmålet på en annen måte. Jeg hadde vurdert å svare på SMSen, og hoppet av hvis det hadde blitt skummelt. Du risikerer å få masse spam, da... Endret 20. juni 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå