Gå til innhold

Beste sparerente (høyrente) til sparing over f.eks. 100 000?

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Har ryddig økonomi og har muligheten til å spare en del. Spm er hvor en får beste rente. Synes jeg får noe særlig godt svar fra alle søkemotorene, da finner man en små banker med høye renter. Så går en inn og sjekker og enten var renteangivelsen helt feil eller så har de en masse andre vilkår som gjør dealen helt uaktuell. F.eks. masse gebyrer for å få opp en noenlunde brukbar konto.

Før var dette enkelt. I en lang periode var Skandiabanken veldig gunstige på alt, både lave gebyrer og høy innskuddsrente. Når de fikk konkurrenter så lå de likevel ikke langt bak på renta. Nå synes jeg de har en spesielt lav innskuddsrente, selv på høyrente.

Har forsøkt aksjefond i Skandiabanken. Veldig lav avkastning og en tar jo en risiko. Hørt om mange som har tapt store summer på fond de siste årene. Da må det være bedre å forsøke å finne høyeste rente og gjerne et sted hvor den renta kommer til å holde seg i toppsjiktet over tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig likestiller jeg om dagen høyrente med madrassen - det er så lite å hente at inflasjonen omtrent gjør pengene dine mindre verdt over tid enn det du får i rente. Jeg har derfor heller plassert i 2-3 "trygge" fond, som gir hhv 4-6% og 8-10% stabilt over tid.

Lenke til kommentar

Hørt om mange som har tapt store summer på fond de siste årene.

De må ha vært ekstremt uheldige hvis du med "de siste årene" mener etter finanskrisa i 09. Av over 350 norsk-forvaltede fond (rente, obligasjon og aksje) er det kun fire (4) fond som har hatt negativ annualisert avkastning siste 5 år.

Endret av Nåla-i-veggen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig likestiller jeg om dagen høyrente med madrassen - det er så lite å hente at inflasjonen omtrent gjør pengene dine mindre verdt over tid enn det du får i rente. Jeg har derfor heller plassert i 2-3 "trygge" fond, som gir hhv 4-6% og 8-10% stabilt over tid.

Disse fondene finnes ikke. Det finnes vel noen obligasjonsfond som har gitt 5-7% de siste årene. Men det er på grunn av at renta har falt. Når renta faller, stiger obligasjonsprisene. Nå er obligasjonensrentene i disse fondene omtrent 1%, så 1% avlastning er det du kan forvente fremover i disse fondene.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse fondene finnes ikke.

Klarte du å se disse tegnene " " rundt ordet "trygge"? Tygg på om det kan være en grunn til at de var der..

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hva mente du da med "trygge"? For altså, kun high yield-fond kan forventes å gi i nærheten av 5-10%, og definitivt ikke "stabilt over tid". HY-fond er ikke "trygge", med mindre du faktisk mente å være ironisk, altså at fondene slettes ikke er trygge. Men da blir igjen "stabilt over tid" bare tøv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mente "trygge" som i "nogenlunde historisk bevist avkastning, men selvsagt kan alle fond kræsje - tryggere enn de med mest risiko". Jeg tar altså ikke hensyn til finanskrise-år når jeg regner dem som nogenlunde safe.

Så spørs det jo hvor mange år man krever med positiv avkastning for å kalle noe "nogenlunde trygt", men det er nok av fond der ute som har hatt positive tall i år etter år etter år(unntatt finanskriser).

Et eksempel på "nogenlunde trygt"(igjen, unntatt 2008):

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR06PW1&tab=1

p2EyrcW.png

Jeg kan ikke gå god for at du regner dette som "nogenlunde trygt", men nå er jo begge de ordene ganske relative og subjektive.

Får vel legge på en disclaimer på at man aldri, uansett, skal sette penger i noe med risiko som man ikke har råd til å tape.

Lenke til kommentar

Eller hva med SEB Concept Biotechnology Fund D?

Risikokategori "lav"

5 år annualisert

10,01

2008    2009   2010   2011   2012    2013    2014   hittil iå

Annualisert  -2,87  -4,45   18,03  12,64  13,87   79,39   63,02   28,31

wGAO14W.png

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en avkastning på mine fond i Skandiabanken på 1,49. Derfor kan jeg like gjerne ha de risikofritt på høyrente hvis jeg ikke kan finne noen fond som gir vesentlig mer med bare begrenset risiko.

Santander gir 2,10 fra oktober. Kanskje bedre enn ingenting, men i forhold til høyrente Skandiabanken så er det snakk om kanskje hundrelapper å tjene på det.

Frem til nylig har det vært god butikk å ta ut max SPK lån og sette det overskytende på høyrente. Stor fordel er også at da har man en gratis buffer ved f.eks. bilkjøp eller liknende.

I dagens situasjon vil antagelig den beste butikken for meg være å betale ned så mye som mulig på studielån og boliglån fremfor å investere.

Lenke til kommentar

Situasjonen pr i dag gjør at man taper kjøpekraft ved å spare på konto. Dersom man tar som utgangspunkt at Norges Bank klarer å nå inflasjonsmålet sitt på 2,50%, vil man med andre ord gå i minus ved innskuddsrenter som er lavere (slik situasjonen er nå). Dersom man i tillegg er i posisjon til å betale formuesskatt, vil regnestykket bli enda dårligere. Å gå inn i fond med lav aksjeandel som alternativ til konto kan derfor være en tanke.

Personlig har jeg fast sparing på et fond med 10% aksjeandel som alternativ til sparekonto. Dette har gitt merakvastning med god margin i forhold til hva sparekonto har gitt. I 2008 når finanskrisa raste som værst, ga dette fondet en avkastning på -0,70%. Dette viser den begrensede nedsiden man har i dette fondet. Jeg sparer i tillegg mer langsiktig i andre fond med større aksjeandel. Dette er penger jeg ikke skal bruke på kort sikt, og derfor er det helt ok at disse svinger mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...