Gå til innhold

Samsung har sluppet teaser-video av sin nye smartklokke

Anbefalte innlegg

S(k)amsung fornekter seg ikke og fortsetter kopieringen. Finnes det ingen innovasjon i det selskapet?

Det er sikkert et troll jeg biter på nå, men hvem/hva er det de kopierer?

Kødder du?

applewatch.png

Untitled.300x169.png

Designet av grensesnittet slår meg umiddelbart som sterkt inspirert av Apple.

Fordi det har runde ikoner og lik fargepalett? Det skal da mer til for at folk kan skylde på de for plagiat eller kopiering. Den type farge på ikoner er noe som er populært blant de fleste nå. Det er begrenset hvor mange måter man kan lage et grensesnitt på. Det at de har en sirkelformet meny kontra en stor samling midt i er jo enda en indikasjon på at de ikke prøver å kopiere. Grensesnittet til Apple Watch faktisk hadde passet bedre på en sirkelformet klokke, så er nok store sjanse for at de kunne prøvd seg på noe lignende.

Her har de i tillegg et rundt display, som blir å skape andre forskjeller direkte innad i appene og menyene.

Ser man på grensesnittet til forskjellige mobiler så er det i utgangspunktet bare Windows som har klart å skille seg ut. De fleste ser relativt like ut. Mobilmenyer har fulgt et relativt likt design helt siden de gamle fargeskjermene var populære, bare tilpasset bedre og større skjermer.

Og å krangle på hvem som kom først er i utgangspunktet teit, da det hele tiden kommer fram nye bevis på at noen andre var tidligere ute. Apple fant ikke engang på navnet "iPhone" selv, da det var et annet produkt som het det. Har det noe å si? Nei, for Apple sin iPhone er lysår bedre enn den forrige. At Samsung kopierte når de lagde S1 kan godt være, men Apple har kopiert sin del også.

Om det har vært brudd på noen regler får være opp til juristene, men selv der kan det bli feil når Apple er så tilbakestående/grisk at de prøver å ta patent på avrundede hjørner på en skjerm. Alt som har noe å si for oss forbrukere er hva vi sitter igjen med.

Om Samsung faktisk hadde kopiert hele grensesnittet til Apple og lagt det på sin Gear så vil jeg påstå at det hadde vært en forbedring, da jeg ikke har lyst på en firkantet klokke.

Tenk hvor mange produktdesignere som sitter og lager massevis av utkast og konsept for både Samsung og Apple. Når det er et såpass nytt marked som det her, og det er lett å bli inspirert av de få andre på markedet så blir ting seende likt ut. Legg også til at det garantert er noen designere som bytter leir underveis, enten fra Apple til Google til Samsung eller andre måter.

Alt i alt, så er det alt for tidlig (og dumt) å forsøke å beskylde de for kopiering nå. Det er nok forskjeller til at de har laget et eget design, selv om det kunne sett en brøkdel annerledes ut om Apple Watch aldri hadde eksistert.

Så, nok av plagiat-beskyldninger når det ikke er det og spar det til nett-troll.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes Samsung burde turt å gå egne veier.

Det har de ikke gjort her - ikke basert på dette førsteinntrykket.

Det du sier er faktisk bare latterlig. Se på klokkene til Samsung tidligere. Samsung bruker sitt eget OS til klokkene. Samsung er de som går mest egne veier av absolutt alle.

Forstår ikke at folk gidder å svare folk som sier andre kopierer, det er jo åpenbare trolls. De kommer til å si kopiering uansett. Den ene brukeren her kommenterer en setning i samme stil negativt om Samsung for hver sak han finner. Ikke kast bort tiden på å prøve å argumentere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår ikke at folk gidder å svare folk som sier andre kopierer, det er jo åpenbare trolls. De kommer til å si kopiering uansett. Den ene brukeren her kommenterer en setning i samme stil negativt om Samsung for hver sak han finner. Ikke kast bort tiden på å prøve å argumentere.

Er ikke så mye inne på Samsung/Apple-tråder at jeg har lagt merke til brukere som går igjen, men skal absolutt følge med. Nett-troll som absolutt skal disse eller forsvare mobil/spill/konsoll er en spesiell rase og umulig å forstå seg på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det du sier er faktisk bare latterlig. Se på klokkene til Samsung tidligere. Samsung bruker sitt eget OS til klokkene. Samsung er de som går mest egne veier av absolutt alle.

Leste du gjennom det dokumentet jeg lastet opp?

Det som er latterlig er faktisk dine påstander når man ser på hvilken skamløs historie samsung har med kopi av andre, vellykkede design.

Lenke til kommentar

Synes argumenteringen som "støtter" plagiatpåstandene er mildt sagt patetisk, og 99% identisk med svada som kommer fra Eplekirkens medlemmer og predikanter. Før da var det argumenter som "jo men galaxy er også rundt i hjørnene og bruker... drumroll... ikoner!". Neste var tablets, med akkurat samme argumentering. Det Eplefans ikke nevner med et pip er at samtlige Android enheter og tilsv har et faktisk skrivebord, dog "mobilifisert" men fortsatt finksjonsrik (widgets, mapper, filer) og det Apple har er egentlig "apps" menyen, that's it.

Nå er det klokkens tur og eplefanatikere krever "innovasjon". Seriøst? Er det så mange måter å presentere et touch-meny på? Hva, skal de kanskje bruke firkantede ikoner? Hint en firkantet fadget som burde dra nytte av det.

For det første la meg minne på at Samsung lanserte smartklokken FØR Apple og klarte å pakke en hel mobil med GPS i røflig samme dimensjonene. Hvis dere vil overgeneralisere og påstå at Apple har patent på alt som heter smartklokke, er det contraproduktivt for diskusjonen samt en motsigelse av åpenbare fakta (samsung, LG etc var først).

Og når man skal kritisere design, tydeligvis deres eneste interesse her, så dkal det sies at Apple lanserte en firkantet ikke vanntett klump som i beste tilfellet med gjennomsnitlig bruk varer en dag før den må lades, ynkelig soft client som de kaller "klokke". De av dere som genuint forstår og respekterer Jobs vet like godt som meg at Steve hadde tatt og stappet denne uferdige elendigheten i bakenden til de som synes at den var moden for lansering, om han levde idag.

• Liker 6
Lenke til kommentar

En ting er å kopiere funksjoner - noe begge leirer nyter godt av. Men å hele tiden designe det visuelle, det som skal identifisere merket, det er bare tafatt.

Og ingen har nevnt plagiat.

Men alle ser hvor inspirasjonen kommer fra.

Sett at samsung ikke visste om apple watch ville ikke grensesnittet sett slikt ut.

Lenke til kommentar

Kan du konkretisere hva du mener de burde gjort annerledes? Fargene er jo rimelig standard mobil-OS uansett produsent, er det at ikonene er runde du ikke liker?

AtW

Lenke til kommentar

Kan du konkretisere hva du mener de burde gjort annerledes? Fargene er jo rimelig standard mobil-OS uansett produsent, er det at ikonene er runde du ikke liker?

AtW

Spesielt ikonene. Man kan faktisk bruke fantasien. Bare se på eksemplet fra Amiga. Det var ikke særlig pent, men det var veldig annerledes. 

Dessuten, de laget ikonene små og runde med samme bilde og farge-miks. Hele looken oser kort og godt av apple watch. 

Hva med å tenke ut noe man ikke har sett før? Klokker har ikke vært på markedet lenge nok til at man ikke klarer å innovere mer.

Og så et spørsmål tilbake til deg:

Hvis du hadde sett det grensesnittdesignet uten å vite noe om hvem som stod bak, hva/hvem hadde du forbundet den med?

edit: Selve klokken i seg selv har jeg ingenting å si på.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

AtW

Spesielt ikonene. Man kan faktisk bruke fantasien. Bare se på eksemplet fra Amiga. Det var ikke særlig pent, men det var veldig annerledes. 

Dessuten, de laget ikonene små og runde med samme bilde og farge-miks. Hele looken oser kort og godt av apple watch. 

Hva med å tenke ut noe man ikke har sett før? Klokker har ikke vært på markedet lenge nok til at man ikke klarer å innovere mer.

Hvis du hadde sett det grensesnittdesignet uten å vite noe om hvem som stod bak, hva/hvem hadde du forbundet den med?

At de er små ligger vel litt i sakens natur? Det er en lite skjerm? Og bilde/fargemiksen har vært standard lenge, blant "alle" leverandører, også før apples tid, grønt symbol med telefon er ikke nie unikt akkurat. Og de andre fargene er normale primærfarger, som er det som brukes alle mest.

Hvorfor synes du det er greit apple watch bruker de samme fargene som "alle andre"?

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

At de er små ligger vel litt i sakens natur? Det er en lite skjerm? Og bilde/fargemiksen har vært standard lenge, blant "alle" leverandører, også før apples tid, grønt symbol med telefon er ikke nie unikt akkurat. Og de andre fargene er normale primærfarger, som er det som brukes alle mest.

Hvorfor synes du det er greit apple watch bruker de samme fargene som "alle andre"?

AtW

Ehm.

Se nøyere på ikonene.

De har samme "flate" design og tofarge-palett og gradering som Apple gikk over til i iOS7.

Det går da VIRKELIG an å tegne noen andre ikoner som ikke UMIDDELBART likner til forveksling på konkurrentens uten å samtidig gjøre de mindre intuitive?

Dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar

Ehm.

Se nøyere på ikonene.

De har samme "flate" design og tofarge-palett og gradering som Apple gikk over til i iOS7.

Det går da VIRKELIG an å tegne noen andre ikoner som ikke UMIDDELBART likner til forveksling på konkurrentens uten å samtidig gjøre de mindre intuitive?

Her er Gear Fit fra ørtens mange måneder før AppleWatch ble lansert.

http://www.tizenexperts.com/2014/09/tizen-samsung-gear-s-gets-shown-off-in-official-video/

Se på ikonene.

Jeg vil at du i klartekst forklarer:

1) Hvis Samsung var først ut med sin smartklokke før Apple, med ikoner som har "flat tofarge-palett", som er også runde, hvordan er det plagiat fra Samsung sin side og ikke fra Apple?

2) Finnes det noe patent på runde tofargede ikoner? Er kanskje IE/Spartan/Edge logoen også plagiat?

3) Ytterligere hvis Gear Fit er firkantet, med plastrem som er ekstremt lik "sports band" som Apple har, er det da ikke plagiat at Apple også lanserte en firkantet klokke med temmelig lik armbånd i ettertid?

Det er interessant å få disse tre punktene besvart, siden sålangt har argumentene rene selvmotsigelser og basert på konseptet at Apple fant opp alt fra hjulet til smartklokken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er å kopiere funksjoner - noe begge leirer nyter godt av. Men å hele tiden designe det visuelle, det som skal identifisere merket, det er bare tafatt.

Sett at samsung ikke visste om apple watch ville ikke grensesnittet sett slikt ut.

Kopiere funksjoner er helt ok, fordi Apple har omtrent ikke gjort annet de siste 2 årene. Strålende logikk.

Disse innleggene beviser vel egentlig det jeg skrev tidligere?

Uansett hva folk kan finne på å skrive, så vil dette være en direkte kopi i denne brukerens hode. Til tross for at det er en helt standard klokkemeny, rund siden den er på en rund enhet. Designet er og et helt standard design. Enhver som faktisk har fulgt med bare bittelitt vil se at alt av logoer OS osv endrer design etter hva som er in for tiden. Twitch.tv har fått ny interface på sin avspiller, og den er utrolig lik youtube sin, fordi det er den design-stilen som er in. Enhver person som er i nærheten av å tro at Apple var først med dette er åpenbart totalt uinteressert i sannheten. Det er for eksempel helt irrelevant at ikonene som brukes er helt identiske med de du finner på touchWiz... Eller at begge klokkene bruker OLED som gjør svart bakgrunn til noe du bare må ha. Regner med at hvis du legger angry birds på begge klokkene, så er Samsung klokken en ren kopi, fordi de bruker helt like ikoner (!).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ehm.

Se nøyere på ikonene.

http://www.tizenexperts.com/2014/09/tizen-samsung-gear-s-gets-shown-off-in-official-video/

Se på ikonene.

1) Hvis Samsung var først ut med sin smartklokke før Apple, med ikoner som har "flat tofarge-palett", som er også runde, hvordan er det plagiat fra Samsung sin side og ikke fra Apple?

2) Finnes det noe patent på runde tofargede ikoner? Er kanskje IE/Spartan/Edge logoen også plagiat?

3) Ytterligere hvis Gear Fit er firkantet, med plastrem som er ekstremt lik "sports band" som Apple har, er det da ikke plagiat at Apple også lanserte en firkantet klokke med temmelig lik armbånd i ettertid?

Det er interessant å få disse tre punktene besvart, siden sålangt har argumentene rene selvmotsigelser og basert på konseptet at Apple fant opp alt fra hjulet til smartklokken.

Ehm.

Se nøyere på ikonene.

Se på ikonene.

Hei

Nå har jeg sett på ikonene. Umiddelbart tenkte jeg android. Det gjorde jeg ikke når jeg så dagens klokke.

Så til spørsmålene:

1) De ikonene jeg mener kom først, kom med iOS7. Så hvis den kom etter det, så hadde jeg trolig tenkt noe av det samme, men ettersom den skulle ha kommet før apple watch, så hadde jo størrelsen og fasongen på de vært noe originalt. Synes jeg.

2) Jeg tviler på det finnes noe patent på slikt. Dette handler forøvrig ikke om patenter, men om å skape sin egen identitet. Skille seg ut. Brande seg annerledes. Det feiler denne siste klokken på ettersom veldig mange vil tenke "apple watch" basert på grensesnittet (vi til nå har sett).

3) Hvis apple hadde lansert en klokke som fikk meg til å tenke at den minnet veldig om en eksisterende klokke fra samsung så hadde jeg definitivt kicket på det. OG blitt veldig skuffet.

Så et spørsmål til deg:

Du nevner selvmotsigelser. Kan du konkretisere de? 

Lenke til kommentar

Playstation vita brukte da runde programm ikon lenge før apple hadde det på den glorifiserte klokka si. Da har jo apple helt klart kopiert sony? eller ?

vita.jpg

Overhodet ikke.

Runde ikoner i seg selv er da ingen fare.

Det er den samlede likheten: fargesammensetning, størrelse, layout, symbolene i ikonene, marginene osv osv.  ALT minner meg om Apple Watch.

Bildet over minner forresten ikke om noe Apple kunne laget :)

Lenke til kommentar

Kopiere funksjoner er helt ok, fordi Apple har omtrent ikke gjort annet de siste 2 årene. Strålende logikk.

Disse innleggene beviser vel egentlig det jeg skrev tidligere?

Uansett hva folk kan finne på å skrive, så vil dette være en direkte kopi i denne brukerens hode. Til tross for at det er en helt standard klokkemeny, rund siden den er på en rund enhet. Designet er og et helt standard design. Enhver som faktisk har fulgt med bare bittelitt vil se at alt av logoer OS osv endrer design etter hva som er in for tiden. Twitch.tv har fått ny interface på sin avspiller, og den er utrolig lik youtube sin, fordi det er den design-stilen som er in. Enhver person som er i nærheten av å tro at Apple var først med dette er åpenbart totalt uinteressert i sannheten. Det er for eksempel helt irrelevant at ikonene som brukes er helt identiske med de du finner på touchWiz... Eller at begge klokkene bruker OLED som gjør svart bakgrunn til noe du bare må ha. Regner med at hvis du legger angry birds på begge klokkene, så er Samsung klokken en ren kopi, fordi de bruker helt like ikoner (!).

Høna og egget.

Apple begynte -> Android kopierte -> Android ble bedre på funksjoner enn iOS -> Apple kopierer tilbake funksjoner "vi også ville ha".

Dette har jeg ingenting imot - Skjønner du ikke at dette kommer begge "leire" til gode?

Men design skal være noe eget. Jeg er litt lei av å repetere meg selv nå, men jeg tror du skjønner ha du mener. Jeg har jo sett deg i andre apple-tråder og vet at du er en oppegående fyr.

Lenke til kommentar

3) Hvis apple hadde lansert en klokke som fikk meg til å tenke at den minnet veldig om en eksisterende klokke fra samsung så hadde jeg definitivt kicket på det. OG blitt veldig skuffet.

Hvorfor det? Hvis noen mener at et produkt gjør noe bra men noe annet dårlig, hvorfor ikke bygge videre på noe i stedet for å starte på nytt bare av prinsipp? Man må ikke finne opp hjulet hver eneste gang man skal skape noe. Framgang er en kombinasjon av å bygge videre på andres arbeid og det å skape noe nytt. 

Det er mye med den klokken som skiller seg fra Apple Watch, så at de da har flate to-fargede ikoner er ikke krise. Ha også i bakhodet av at hele Android-atmosfæren går over til flate ikoner og det ville vært rart av Samsung å kjøre en helt annen stil enn resten av Android (som den skal pares mot).

Det kan kanskje virke som om Apple var først med det designet og at Samsung har hentet inspirasjon derfra, men det er bare fordi Apple Watch har fått så vanvittig mye PR og blitt så stor at det er logisk å sammenligne med den. Men det er faktisk stor sannsynlighet for at Apple har hentet mye inspirasjon hos konkurrenter når de skapte sitt eget UI. De hentet de de likte, og endret på de de ikke likte.

Noen mener kanskje at det ligner litt for mye, men hvis det er et system som funker hvorfor skal de lage noe helt nytt og kanskje dårligere bare for at noen synes de ligner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...