Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre? Høyt fravær og LG

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Er i en kinkig situasjon hvor jeg ikke ser noen løsninger. Jeg gikk Kokk og servitør 2 året med mesteparten 2ere og 3ere og tre stk 1ere. 50 dager fravær or whatsoever og da såklart lite god i Orden og oppførsel. Men dette er ikke helt egen vilje, gikk på en  sterk kur som reduserte og slo ned immunforsvaret. Men fraværet står jo der uansett så samme det. Men jeg ønsker å ta påbygningåret og i år var det høyere snitt enn jeg klarte å få, så jeg kom ikke inn på linjen. Og nå står jeg her da, med dårlige papirer og ikke skolegang. Var på slakteriet igår å søkte jobb, han sa det så fint ut og synes litt medfølelse for fraværet jeg hadde fått (forventet ikke sympati for d i det hele tatt da det er min egen feil på ett vis)

Men han skulle da ringe uansett om det ble aktuelt, han sa sjansene var der og at han ville se meg fungere i jobben som lærling. Men dersom det ikke går. Hva synes dere jeg burde gjøre? ta opp igjen fag og forbedre karakterene slik at jeg kommer inn til høsten igjen? Pappa er helt oppgitt å sier jeg bare kan gå å melde meg arbeidsledig, men ønsker ikke å stå i fjøset kl 5 om morningen forså å tjene 5000 i måneden eller hva enn de naverene tjener. takker for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke ut for at du har den rette innstillingen og motivasjonen for å oppta en skoleplass. Finnes det ikke en fiskebåt, en REMA butikk eller et vaskebyrå hvor du kan søke deg jobb for noen år? Når du blir mer voksen og har fått mer erfaring med hva ufaglært arbeid går ut på, så vil sikkert motivasjonen for å ta videre skolegang øke. Hvem vet, kanhende du vil trives så godt i denne jobben at du ikke får behov for å ta noe videre utdanning. Alternativet med NAV høres ut som et dårlig valg. Dersom du er funksjonsfrisk så vil du garantert få et rikere liv med å komme deg ut i arbeid på egenhånd. Trur garantert du blir å tjene over 5000,- i måneden uansett. Normal startlønn ligger vel mer i området 15 - 20.000,- per mnd. Siden Norge har et skattesystem som er laget for å utligne lønnsforskjellene, så vil du ikke merke så mye til at du tjener litt mindre enn dem som har skaffet seg en utdanning. Dessuten så kommer du deg kjappere ut i arbeid og får således flere aktive år med inntekt, samt et mindre studielån å betjene. Utdanning er er ikke for alle og passer ikke for alle. Er du skolelei så ta deg heller en jobb og ikke kast bort livet ditt på å sløve i et klasserom. En sløv elev koster samfunnet og fellesskapet store penger. I tillegg så vil du da dra ned moralen i klasserommet og garantert bli en plage for læreren og framdriften. Altså en meget usossial handling på alle måter. Husk at felleskostnadene i samfunnet skal betales av noen, altså må alle de andre som er i lønnet arbeid betale enda mer i skatter og avgifter. Dagens høye nivå på støtteordninger via NAV er ikke en bærekraftig ordning, så dagens tapere vil i framtiden måtte regne med å bli enda større tapere.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...