Thoto79 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Det er en myte at ett velferdsamfunn får mer å rutte med om man senker skattene og da øker kjøpekraften. I første ørekast kan jo dette høres fornuftig ut, men akkurat som man hører på tannlegen når man har hull i tenna så burde man vel høre på sammfunnsøkonomer når det kommer til nettopp sammfunnsøkonomi? Der er det jo enstemmig vedtatt at ett høyt skattenivå er det beste for Norge og dermed alle som bor her og som da kan nyte godt av den offentlige velstanden. Dette gjelder da også de "rike" selv om de må betale litt mere skatt inn til felleskapet enn de lavtlønnede. Det er klart at republikanere og FRP ikke ser den, men det bunner vel mest i at ikke alle kan skjønne alt her i verden.. Genialt. Sett skattene opp til 100% så kommer vi til å bade i velstand. Genialt. Sett skattene ned til 0% så tror jeg vi alle kommer til å bade i velstand. Om man ser bort ifra alle offentlige bad da... 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Genialt. Sett skattene ned til 0% så tror jeg vi alle kommer til å bade i velstand. Om man ser bort ifra alle offentlige bad da... Ja takk, la folk selv velge hva de vil at deres hardt opparbeidede penger skal brukes til. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Det er to måter å rydde opp - enten øke inntektene eller redusere kostnadene. Jeg tror det nå er på tide å redusere kostnadene. Så veldig enig! 1 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja takk, la folk selv velge hva de vil at deres hardt opparbeidede penger skal brukes til.Ja, for vi lever jo alle i vår egen isolerte verden der ingen andre har noe de skulle sagt, og ingenting vi gjør i denne isolerte verden påvirker noe utenfor den. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Jeg synes det burde være en grense på hvor mange år en kommune kan ha samme parti. Maks 8-12 år synes jeg. Folk gidder jo ikke å lese om andre partier en de "populære". Gidder det ikke å lese om det, kan de heller oppleve det i kommunen de bor i. Du har ikke sett noe enda: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ordførere_i_Holtålen Holtålen kommune ble gjenopprettet i 1972 ved gjenforening av de to kommunene Ålen og Haltdalen. Arbeiderpartiet hadde rent flertall i kommunestyret helt siden kommunen ble opprettet og frem til 2011. I den tidligere kommunen Ålen var det rent Ap-flertall siden 1907, slik at denne bygda hadde Arbeiderpartistyre sammenhengende i over 100 år.Det er jo tross alt ikke spennende hvem som styrer, men hva de får til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja, for vi lever jo alle i vår egen isolerte verden der ingen andre har noe de skulle sagt, og ingenting vi gjør i denne isolerte verden påvirker noe utenfor den. Dårlig forsøk på ironi. Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Genialt. Sett skattene ned til 0% så tror jeg vi alle kommer til å bade i velstand. Om man ser bort ifra alle offentlige bad da... Ja takk, la folk selv velge hva de vil at deres hardt opparbeidede penger skal brukes til. De aller flestes hardt, opparbeidede penger kommer vell av et vellfungerende sammfunn. Løsningen ligger nok helt sikkert i å gjøre gapet mellom fattige og rike enda litt større. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 De aller flestes hardt, opparbeidede penger kommer vell av et vellfungerende sammfunn. Løsningen ligger nok helt sikkert i å gjøre gapet mellom fattige og rike enda litt større. Selvsagt, men er høye skatter ensbetydende med et velfungerende samfunn? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 De aller flestes hardt, opparbeidede penger kommer vell av et vellfungerende sammfunn. Løsningen ligger nok helt sikkert i å gjøre gapet mellom fattige og rike enda litt større. Selvsagt, men er høye skatter ensbetydende med et velfungerende samfunn? Selvfølgelig. Har man en ting som ikke virker og koster MASSE penger er AP's løsning alltid å kaste mer penger på bålet. Kanskje sette ned en kommisjon for å se på saken, og ha en utredning i etterkant som kan vurdere kommisjonens arbeid. 2 Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 De aller flestes hardt, opparbeidede penger kommer vell av et vellfungerende sammfunn. Løsningen ligger nok helt sikkert i å gjøre gapet mellom fattige og rike enda litt større. Selvsagt, men er høye skatter ensbetydende med et velfungerende samfunn? Skal være så ærlig å si at det blir nok langt utenfor mitt område å si hva som fungerer best her til lands. Penger til offentlige tjenester må da komme fra et sted, og det er nok mye resurser som kunne vært brukt annerledes en det gjøres i dag!? Når det er sagt, så har jeg ingen tro på at det å fjerne skatter ville vært noen ideel løsning for de aller fleste av oss. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Selvfølgelig. Har man en ting som ikke virker og koster MASSE penger er AP's løsning alltid å kaste mer penger på bålet. Kanskje sette ned en kommisjon for å se på saken, og ha en utredning i etterkant som kan vurdere kommisjonens arbeid. Det er ikke bare AP som kaster penger på bålet, det gjelder bortimot alle partiene som sitter på tinget i dag. Argumentene de alle bruker er at det er til det beste for "fellesskapet" og "samfunnet", men problemet med denne argumentasjonen er det er en "slippery slope". Har man først brukt dette argumentet en gang og fått aksepet for det, da kan man bruke det samme argumentet for alle fremtidige skatte- og avgiftsøkninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Skal være så ærlig å si at det blir nok langt utenfor mitt område å si hva som fungerer best her til lands. Penger til offentlige tjenester må da komme fra et sted, og det er nok mye resurser som kunne vært brukt annerledes en det gjøres i dag!? Når det er sagt, så har jeg ingen tro på at det å fjerne skatter ville vært noen ideel løsning for de aller fleste av oss. Det er nok langt utfor området til de aller fleste, også våre folkevalgte. Jeg vet ihvertfall ikke hva som er fasitten. Det eneste jeg vet er at samfunnet er en utrolig kompleks maskin, og det å late som at man kan alt om denne maskinen; det er å bare lure seg selv. Når det gjelder offentlige tjenester så kan jo i prinsippet ALT gjøres i regi av det offentlige under dekket av at det "er til det beste for samfunnet". Men er det virkelig det? Vet politikerne virkelig best? Er det virkelig slik at offentlige skole er best? Er det virkelig slik at offentlige helsevesen er best? Er det virkelig slik at vi alle ville vært analfabete krøplinger om det ikke hadde vært for staten? Jeg tror ikke det. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Mye blir dyrere av at det offentlige skal gjøre ting. Hvor mange hundre millioner var det skolefrukt-prosjektet kostet årlig? Når tilogmed utdeling av frukt skal bli et statlig ansvar har det gått for langt. Noe kan foreldre (som faktisk skal/bør oppdra og forsørge ungen) bidra med 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Skal være så ærlig å si at det blir nok langt utenfor mitt område å si hva som fungerer best her til lands. Penger til offentlige tjenester må da komme fra et sted, og det er nok mye resurser som kunne vært brukt annerledes en det gjøres i dag!? Når det er sagt, så har jeg ingen tro på at det å fjerne skatter ville vært noen ideel løsning for de aller fleste av oss. Det er nok langt utfor området til de aller fleste, også våre folkevalgte. Jeg vet ihvertfall ikke hva som er fasitten. Det eneste jeg vet er at samfunnet er en utrolig kompleks maskin, og det å late som at man kan alt om denne maskinen; det er å bare lure seg selv. Når det gjelder offentlige tjenester så kan jo i prinsippet ALT gjøres i regi av det offentlige under dekket av at det "er til det beste for samfunnet". Men er det virkelig det? Vet politikerne virkelig best? Er det virkelig slik at offentlige skole er best? Er det virkelig slik at offentlige helsevesen er best? Er det virkelig slik at vi alle ville vært analfabete krøplinger om det ikke hadde vært for staten? Jeg tror ikke det. Ja er ikke nødvendig å late som man kan det selv, der er mye bedre å spørre en profesjonell, i dette tilfellet altså en sammfunnsøkonom. De vil fortelle deg alle som en at skatteletter ikke er bra for økonomien til Norge og nordmenn. For egoet til enkelte så hadde det sikkert vært helt topp, helt til de opplever at de som da ikke har noen ting føler seg tvunget til å tilslutt ta det egoisten har lagt seg opp. Mange vil ha hele kaka og spise den opp helt selv, istedenfor å stykke den opp slik at alle blir passe mette. Heldigvis tenker flertallet av befolkningen i Norge litt lengre enn nesa si og derav har vi lagt oss på ett skattenivå som gjør at vi alle kan ha det tåelig bra her. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Men hvor lite kakestykke skal de som faktisk får (tjener) en hel kake sitte igjen med? Det er det som er spørsmålet. Når færre og færre gidder å ta med kake på festen blir det til slutt veldig dårlig stemning Endret 20. august 2015 av newman221 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja er ikke nødvendig å late som man kan det selv, der er mye bedre å spørre en profesjonell, i dette tilfellet altså en sammfunnsøkonom. De vil fortelle deg alle som en at skatteletter ikke er bra for økonomien til Norge og nordmenn. Kan du fortelle oss hvilke samfunnsøkonomer du henviser til? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Mye blir dyrere av at det offentlige skal gjøre ting. Hvor mange hundre millioner var det skolefrukt-prosjektet kostet årlig? Når tilogmed utdeling av frukt skal bli et statlig ansvar har det gått for langt. Noe kan foreldre (som faktisk skal/bør oppdra og forsørge ungen) bidra med Ja det er et godt poeng: hvor mye skal egentlig gjøres i regi av staten? Ikke det at jeg er i mot at barn skal kunne spise frukt på skolen, men er det virkelig nødvendig at dette er noe som må finansieres av skattebetalerne? Ellers så har du jo den flotte pappa-appen til Lysbakken som koster over en million kroner å utvikle men som ingen gadd å bruke. Er det virkelig nødvendig at staten skal beskjeftige seg med slike ting? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Når det gjelder Pappa-appen til Lysbakken så er jo den litt forståelig. Tenk å gå ut i 12 uker pappa-perm og innse at man ikke har noen å henge med... Da må man iverksette statlig tvang! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja er ikke nødvendig å late som man kan det selv, der er mye bedre å spørre en profesjonell, i dette tilfellet altså en sammfunnsøkonom. De vil fortelle deg alle som en at skatteletter ikke er bra for økonomien til Norge og nordmenn. For egoet til enkelte så hadde det sikkert vært helt topp, helt til de opplever at de som da ikke har noen ting føler seg tvunget til å tilslutt ta det egoisten har lagt seg opp. Mange vil ha hele kaka og spise den opp helt selv, istedenfor å stykke den opp slik at alle blir passe mette. Heldigvis tenker flertallet av befolkningen i Norge litt lengre enn nesa si og derav har vi lagt oss på ett skattenivå som gjør at vi alle kan ha det tåelig bra her. Hvilken økonom er det du tenker på? Ville du rått slukt alt som en samfunnsøkonomi kommer med? Tror du det finnes det mennesket som har fullstendig oversikt over alle aspekter av samfunnet og økonomien, for på den måten kunne lage de beste lovene og reglene? Jeg ville vært særdeles skeptisk til et slik menneske. Ang. det siste avsnittet ditt: hvilke egoister er det du tenker på? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Ja er ikke nødvendig å late som man kan det selv, der er mye bedre å spørre en profesjonell, i dette tilfellet altså en sammfunnsøkonom. De vil fortelle deg alle som en at skatteletter ikke er bra for økonomien til Norge og nordmenn. Kan du fortelle oss hvilke samfunnsøkonomer du henviser til? Ved forrige valg kom det fram at samtlige som underviser i sammfunnsøkonomi på universitetet i Oslo var arbeiderparti velgere (ifra SV til sentrum), dette til høyresidens store skrekk. Dette av den enkle grunn at den gamle "senk skattene og få fart på økonomien" ikke har noe for seg i Norge slik som ståa er idag. Men klart om du heller velger å høre på FRP`s egne mattegenier så er det lov det også, akkurat som noen velger fiksjon framfor fakta for det passer dem (og lommeboka si) best. Endret 20. august 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå