Gå til innhold

Hvorfor stemmer folk på Høyre i Oslo? Er det ikke på tide med et skifte?

Gjest

Anbefalte innlegg

Helt utrolig at Høyre at styrt Oslo i 20 år. Så hva skal til for å få et rødt skifte?

Høyre er jo partiet som kjemper for de "rikes" interesser, og folk flest i Oslo er vel ikke rike?

- Hvorfor er folk så imot eiendomsskatt, f.eks.? Vil ikke eiendomsskatt føre til at boligprisene går ned, og at folk faktisk kjøper boliger for å bo i dem? Dette er jo mest gunstig for "vanlige folk". På Frogner er jo hver tredje bolig sekundærbolig, og i de fleste andre stedene i byen så er hver fjerde bolig sekundærbolig - dvs. at mange investerer i dem for å tjene penger... hvorfor skriker folk da på at det er boligmangel? Hvis en bygger flere boliger, så investeres det jo enda flere boliger mtp. spekulasjon, så relativt sett så er dette bare gunstig for dem som har penger på bok, pga. de store fordelene det er å investere i bolig - dvs. investere i død kapital.

- Hvorfor vil folk ha skattelette, slik at velferdsgodene reduseres - en får tilbudene privat, men det koster flesk, noe som er lite gunstig for dem som kanskje ikke er rike.

- Høyre snakker gang på gang om at norsk skole suger, og maser om at de skal testes enda mer, og at de beste skal bli "enda bedre". Men er det ikke et problem at det er for mange tester på skolen? Generasjon prestasjon er blitt for opptatt av å prestere, noe som slår ut i store psykiske mørketall, der mange ungdommer sliter med angst, depresjoner, prestasjonsangst, og følelse om å ikke være god nok. Er dette et godt grunnlag for å ta til seg læring? Vi skal jo bygge et samfunn - og ikke en bedrift...

- Det er ikke lenger arveavgift, noe som helt klart er mest gunstigst for dem som har mye å arve. Arveavgiften bidro til en mer sosial utjevning. Det er vel ingen som synes synd på de rikeste.

- Er ikke et samfunn tjent med å ha små sosiale forskjeller? De sosiale forskjellene øker i Norge, noe som gir de rikeste enda mer makt, slik som det er i USA, der de nærmest kan gjøre som de vil og kjøpe seg bort, og tvinge igjennom ulike grumste forslag.

- Er ikke vi som samfunn tjent med å fokusere på å forebygge kriminalitet, og bidra til at folk får like muligheter? For geniene kommer ikke fra eliten - de kommer fra massen. De beste hjernene får en når en har et stort utvalg, og når Høyre går inn for å bygge ut private skoler ol. i stor skala, så bidrar det til økte sosiale forskjeller og mer segresjon, som kan føre til mer uro og konflikter mellom ulike samfunnslag.

- Høyre er et kapitalistisk parti som vil begrense ytringsfriheten, ettersom de vil senke mediestøtten. Det fører til at aviser og tidsskrifter blir mer avhengig av reklame og inntekter, og på den måten blir ganske bundet, og ikke så "frie" til å kritisere samfunnet som helhet.

Så hvorfor ser "folk flest" ikke at de er mest tjent med å ha et rødt skifte i Oslo? Hvorfor vil de få mindre å rutte med under Høyre, fordi de rike relativt sett blir langt rikere enn "vanlige dama/mannen i gata".

Høyre er mest opptatt av å opprettholde og videreutvikle privilegier til de alle rikeste og mest heldigsstilte, mens de røde ønsker sjanselikhet for alle. Vi trenger de beste folka til å styre og påvirke landet på alle samfunnets område. Og det gjør en ikke hvis en bare fremmer en liten prosentdel av de aller rikeste i samfunnet.

Så hvorfor stemmer ikke flere folk på et skifte i Oslo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må også ta i betraktning at det bor flest rike mennesker i Oslo. Liberalismen [blå] er den beste og fineste ideologien for rike mennesker. Fordi det er urettferdig med dobbelt beskatning og ingen i Norge liker dobbeltbeskatning. Lar man AP vinne så blir det mer skatt :D

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg får endel pepper for denne/disse meningene, men what the hell.

Det er vel ingen som synes synd på de rikeste.

Nei, men det er jævelig mange som sutrer og griner om at de betaler for lite for seg, og at det er urettferdig at ditt og datt. Det jeg alltid har lurt på, gjør det ditt liv noe bedre at f.eks. Rimi-Hagen, Røkke, Kjos eller Thon etc hadde betalt (mye) mer i skatt/avgift? Det eneste det hadde bidratt til er enda mer (latterlig) byråkrati og sløsing med penger fra statens side. Man betaler (om man tjener endel) allerede 50% i skatt av inntekt, så kommer formueskatt, så kommer alle avgiter (på biler etc) og i tillegg er det folk som ønsker at man skal betale (høyere) eiendomsskatt. Det er så høl i hue at det er en vits.

Hvorfor F er det aldri noen som kommer med forslaget at istedenfor å få inn mer i skatt,

kanskje man skulle sett på å få mer igjen for hver krone man bruker?

• Den "nye" delen av Mosseveien er rundt 1km og kostet 300mill!! Kanskje man kunne fått gjort det (mye) rimeligere?
  • Regjeringskvartalet har stått tomt/ubrukt i 4!! år. Enda har man ikke lagt ut arkitekt-konkurranse for å finne ut hvordan det skal bygges. Foreløpig bruk av konsulenter og byråkrati har vel allerede kostet skjorta. Hva F tar så lang tid?
  • Da Slottet skulle bytte tak kostet det 150 mill! Mulig det kunne bli gjort billigere?
  • Bogstadveien var stengt i 2 år! for at de skulle grave/fikse og legge ny asfalt. Det er snakk om 500 meter, hvordan F kan det ta så lang tid?

Dette er bare noen eksempler fra de siste få år. Kanskje det er på tide å ikke alltid rette fingern på "de rike", men heller få meg seg hvor ekstremt dårlig det blir driftet av politikere/byråkrati - uansett parti!!

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det burde være en grense på hvor mange år en kommune kan ha samme parti. Maks 8-12 år synes jeg. Folk gidder jo ikke å lese om andre partier en de "populære". Gidder de ikke å lese om det, kan de heller oppleve det i kommunen de bor i.

Endret av Super Shrek
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært så usikker på hvem jeg skal stemme på. Men uansett hva som skjer så blir det enten Arbeiderpartiet eller Høyre som kommer til makten, hvilket er litt trist...

Jeg er veldig positiv til MDG/Venstre sitt fokus på å utvikle kollektivtrafikken, store deler av Oslo sentrum burde vært forbeholdt gående, syklister, kollektivtrafikk, taxier og varelevering. Men det er for meg som faktisk bor i byen. Samtidig så synes jeg jævlig synd på de som ikke bor i Oslo, og som må sitte i timesvis i kø inn hver eneste dag.

En skikkelig løsning med tog hadde her vært det beste. Men kapasiteten der er allerede sprengt pga tunellene som går under Oslo ikke kan ta flere tog. I tillegg så er de ikke villige til å innse at folk trenger bil selv om man pendler, altså bygger de ikke skikkelig parkeringshus rundt de største togstasjonene.

Ellers så er jeg enig i mye av Venstre sin skolepolitikk, og synes vanligvis at venstresiden er litt vel glad i detaljstyring av folks liv. Men samtidig så er jeg for et skattetrykk som omtrent nærmer seg det Rødt står for... Det skal være litt forskjeller, da det skal lønne seg å ta utdanning, å jobbe livet av seg for å starte opp nye bedrifter osv. Men når dette går i arv, slik at nye generasjoner starter med et ekstremt mye bedre utgangspunkt, så skapes det for store klasseskiller. Arveavgift er riktignok ikke et tema i kommunevalget...

Jeg hadde vært for eiendomsskatt i Oslo om jeg visste at det kom til å gå til skikkelig byutvikling, men det gjør det ikke... Oslo burde hatt som mål å bygge flere bydeler som faktisk har gateløp, bare 40% av Oslos befolkning bor i områder som kan defineres som skikkelig by. Men man fortsetter bare å bygge ut forstedene på Oslo-øst... Eventuelt så gjør man som i Nydalen, og bygger frittstående boligblokker, en boligtype som virkelig ikke gir noe tilbake til byen.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Det eksisterer ikke noe skattelette. Fordi dobbeltbeskatning er tyveri skatt. Tvinge folk til å betale dobbel skatt.

Når dobbeltbeskatning forsvinner. Så kaller politikerne det for skattelette. Det er bare tull. Det holder med å betale inntektskatt. Moms, avgifter, toll, arvegift, formueskatt og boligskatt osv er dobbeltbeskatning. Skattelette eksisterer ikke. Bare tyveri skatt eksisterer.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Årsaken til høyre styrer Oslo-kommune er fordi at INNVANDRERNE STEMMER IKKE. Jeg vil TRO at de vil kun stemme på AP. Innvandrerne utgjør nærmere 30 % av befolkningen.

Det er positivt!

Endret av Fighterfriend
Lenke til kommentar

Det er en myte at ett velferdsamfunn får mer å rutte med om man senker skattene og da øker kjøpekraften. I første ørekast kan jo dette høres fornuftig ut, men akkurat som man hører på tannlegen når man har hull i tenna så burde man vel høre på sammfunnsøkonomer når det kommer til nettopp sammfunnsøkonomi? Der er det jo enstemmig vedtatt at ett høyt skattenivå er det beste for Norge og dermed alle som bor her og som da kan nyte godt av den offentlige velstanden. Dette gjelder da også de "rike" selv om de må betale litt mere skatt inn til felleskapet enn de lavtlønnede.

Det er klart at republikanere og FRP ikke ser den, men det bunner vel mest i at ikke alle kan skjønne alt her i verden..

Lenke til kommentar

Mer skatt er definitivt ikke løsningen. Det norske statsbudsjettet er på omtrentlig 1400 milliarder kroner, noe som er helt absurd. Fordelt pr nordmann koster det i området 250'000kr pr innbygger i landet å administrere landet. 

Som de sier på Luksusfellen: Det er to måter å rydde opp - enten øke inntektene eller redusere kostnadene. Jeg tror det nå er på tide å redusere kostnadene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor F er det aldri noen som kommer med forslaget at istedenfor å få inn mer i skatt,

kanskje man skulle sett på å få mer igjen for hver krone man bruker?

Er det ingen som har «foreslått» det? Da har du ikke fulgt med. En stor del av politikken handler om hvordan bruke det offentliges økonomiske ressurser på best måte. Du er ikke den første som tenker at det er gode og dårlige måter å bruke penger, og at man kan gjøre ting på mer og mindre effektive måter.

Dessuten, det er ingen motsetning mellom å ta inn mer i skatter og å bruke dem på en god måte. Det virker på meg som en måte å skyve debatten over på et annet tema som passer bedre med ens agenda.

Lenke til kommentar

Det er en myte at ett velferdsamfunn får mer å rutte med om man senker skattene og da øker kjøpekraften. I første ørekast kan jo dette høres fornuftig ut, men akkurat som man hører på tannlegen når man har hull i tenna så burde man vel høre på sammfunnsøkonomer når det kommer til nettopp sammfunnsøkonomi? Der er det jo enstemmig vedtatt at ett høyt skattenivå er det beste for Norge og dermed alle som bor her og som da kan nyte godt av den offentlige velstanden.

Virkelig? Er du full?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en myte at ett velferdsamfunn får mer å rutte med om man senker skattene og da øker kjøpekraften. I første ørekast kan jo dette høres fornuftig ut, men akkurat som man hører på tannlegen når man har hull i tenna så burde man vel høre på sammfunnsøkonomer når det kommer til nettopp sammfunnsøkonomi? Der er det jo enstemmig vedtatt at ett høyt skattenivå er det beste for Norge og dermed alle som bor her og som da kan nyte godt av den offentlige velstanden.

Virkelig? Er du full?

Småbrisen av å nippe til Dry Martini`en mens jeg meler kaken min og sparker litt nedover. Det er til deres eget beste ;)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det eksisterer ikke noe skattelette. Fordi dobbeltbeskatning er tyveri skatt. Tvinge folk til å betale dobbel skatt.

Når dobbeltbeskatning forsvinner. Så kaller politikerne det for skattelette. Det er bare tull. Det holder med å betale inntektskatt. Moms, avgifter, toll, arvegift, formueskatt og boligskatt osv er dobbeltbeskatning. Skattelette eksisterer ikke. Bare tyveri skatt eksisterer.

I dag fremstilles jo og skatt som at man gir tilbake til fellesskapet, noe som forklarer hvorfor det ofte settes likhetstegn mellom skattelette og subsidiering ("de fattige subsidierer de rike fordi de rike får skattelette" type retorikk). Men i en slik verden, hvor alt er eid av fellesskapet, så er det ingen forskjell på en subsidie og en skattelette. Begge er gaver fra fellesskapet. Men dette er også essensielt et føydalsamfunn der hvor alle er leilendinger i evig gjeld til samfunnet. Det er et samfunn der hvor man ikke eier sin egen kropp eller fruktene av sitt eget arbeid fordi man alltid står i gjeld til denne mystiske entiteten som kalles "samfunnet" eller "fellesskapet."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Mer skatt er definitivt ikke løsningen. Det norske statsbudsjettet er på omtrentlig 1400 milliarder kroner, noe som er helt absurd. Fordelt pr nordmann koster det i området 250'000kr pr innbygger i landet å administrere landet. 

Som de sier på Luksusfellen: Det er to måter å rydde opp - enten øke inntektene eller redusere kostnadene. Jeg tror det nå er på tide å redusere kostnadene. 

Når hørte du siste en politiker snakke om å kutte i kostnadene? Politikerne tre valg når inntektene begynner å synke, gjett hva de fleste politikere går for:

1. Kutte i kostnader ved å fjerne tilbud.
  2. Øke skatter og/eller avgifter.
  3. Trykke opp mer penger (også kalt inflasjon).
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Helt utrolig at Høyre at styrt Oslo i 20 år. Så hva skal til for å få et rødt skifte?

...

Med andre ord: Høyresiden er slemme og grådige mens venstresiden er snille og alutristiske.

Seriøst?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Lenge siden jeg har vært så usikker på hvem jeg skal stemme på. Men uansett hva som skjer så blir det enten Arbeiderpartiet eller Høyre, hvilket er litt trist...

Dersom du bor i Oslo så bør du vurdere å stemme på Liberalistene. Men siden jeg ikke bor i Oslo får jeg ikke lov å stemme på de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er en myte at ett velferdsamfunn får mer å rutte med om man senker skattene og da øker kjøpekraften. I første ørekast kan jo dette høres fornuftig ut, men akkurat som man hører på tannlegen når man har hull i tenna så burde man vel høre på sammfunnsøkonomer når det kommer til nettopp sammfunnsøkonomi? Der er det jo enstemmig vedtatt at ett høyt skattenivå er det beste for Norge og dermed alle som bor her og som da kan nyte godt av den offentlige velstanden. Dette gjelder da også de "rike" selv om de må betale litt mere skatt inn til felleskapet enn de lavtlønnede.

Det er klart at republikanere og FRP ikke ser den, men det bunner vel mest i at ikke alle kan skjønne alt her i verden..

Genialt. Sett skattene opp til 100% så kommer vi til å bade i velstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...