Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bytte videregående


Anbefalte innlegg

Broren min ønsket å søke TIP på en spesifik skole. Han kunne ikke velge hvilken skole han ville søke på når han søkte. Han kom så inn på den andre skolen, og har ekstremt lite lyst til å gå på den skolen, av flere grunner. Vi fikk høre fra skolen han ønsker å gå på at han ikke hadde skrevet på søknaden at han ønsket å gå der, men han har ikke sett noen plasser at han måtte skrive hvor han ville gå. Han hadde forsåvidt heller ikke skrevet at han ønsket å gå på skolen han ikke ønsket å gå på. De som styrer inntaket er ekstremt lite hjelpsom og forsåelig, og vi lurte på om det er noe man kan gjøre for å bytte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres litt rart ut, at han ikke fikk velge hvilken skole han ville søke på. Men iallfall, hvis han forsøker å bytte vgs og "de" som styrer inntaket er ekstremt lite hjelpsomme, så vil jeg foreslå at han tar seg en prat med rådgiver på den skolen din bror går på nå. Rådgiveren vil nok hjelpe han.

Endret av John9s
Lenke til kommentar

Skriv en saftig, rørende og sterk søknad til skolen han ønsker å gå på, om hvorfor akkurat han trenger plass på denne skolen. Da trekker du inn stikkord som trivsel, dårlig klassemiljø, venner, mistrives, lang skolevei, utmattende, tror ikke jeg klarer å fullføre, ser ut som jeg kommer til å hoppe av, osv. Vær så dramatisk som det går an å bli, så skal du se at han får plass på skolen han ønsker. Deretter går han til rådgiver til den skolen han ønsker å komme inn på, etter det snakker han med avdelingslederen han ønsker å komme inn på, og vips har han plass på denne skolen.

Lenke til kommentar

Når du søker på vigo.no får du 3 valg. Du velger 3 forskjellige fag og skole. Karaktene dine fra ungdomskolen bestemmer hvilken skole og fag du skal gå på. At man har fri valg og kan utdanne seg til hva som helst er kun en myte laget av politikere.

 

De som har best karakterer kommer inn på første runde. De er første prioritet.

De med dårligs karakterer kommer inn på runde nummer 2. Runde nummer 2 brukes kun til å fylle opp restplasser til skoler som mangler elever. Disse skolene får de med dårligste karaktere. Jeg snakker om opptaksrunde 1 og 2. Jeg vet at systemet er slik fordi en kamerat av meg fra ungdomskolen. Som hadde dårlige karakterer kom i opptaksrunde 2. Han fikk heller ikke førstevalget sitt. Det er kun de i opptaksrunde 1 som vanligvis alltid får førstevalget sitt. De med dårlige karaktere kommer i opptaksrunde 2.

 

Kun de med best karakterer vil bli belønnet og få det som de vil.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...