Slatravi Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Jeg er i den situasjon at jeg trenger 10 000 kr i studielån til bøker, pendlerutgifter og førerkort. Jeg har hørt mange som sier at du kan tjene på å ta opp studielån pga. renter osv..? I mitt tillfelle vil jeg bo hjemme de første årene av studiene og får da ikke omgjort noe av lånet til stipend i det hele tatt. Jeg er flink til å ikke røre penger på sparekonto og vurerder om å ta opp 10 000 i studielån eller 50 000 -100 000. Alternativet er jo selvfølgelig å ikke ta opp noe i det hele tatt. Grunnen til at jeg ikke vil ta opp studielån er fordi da har man si 600 000 i EK, men det samme i lån også. Hvordan ser banken på det ? banken min kan tilby 2 % rente på sparekonto. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det viktigste er at du klarer å stille så mye egenkapital som myndighetene krever. I mange tilfeller er det slik at bankene må nekte noen lån, selv om de gjerne skulle gitt de lån. Har man mastergrad, fast jobb med gode lønnsutsikter og 600 000 i egenkapital så stiller man sterkt. Lenke til kommentar
carzas Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Husk at studielån er rentefritt under studiene, så da kan man f.eks. ta fullt lån, sette pengene 50/50 i et globalt og norsk indeksfond, tjene penger på lånet, og betale tilbake etter endte studier. Innebærer selvfølgelig en risiko for at fondene kan gå ned, men i et 3-5 års perspektiv bør man ha positiv avkastning. (8-10% årlig i snitt.) Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Moderatormelding Det får holde med én tråd. Denne stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg