Gå til innhold

[Løst] Ta opp studielån eller ikke? noen flinke økonomer som kan svare?

Slatravi

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjon at jeg trenger 10 000 kr i studielån til bøker, pendlerutgifter og førerkort. Jeg har hørt mange som sier at du kan tjene på å ta opp studielån pga. renter osv..? I mitt tillfelle vil jeg bo hjemme de første årene av studiene og får da ikke omgjort noe av lånet til stipend i det hele tatt. Jeg er flink til å ikke røre penger på sparekonto og vurerder om å ta opp 10 000 i studielån eller 50 000 -100 000.  Alternativet er jo selvfølgelig å ikke ta opp noe i det hele tatt.

Grunnen til at jeg ikke vil ta opp studielån er fordi da har man si 600 000 i EK, men det samme i lån også. Hvordan ser banken på det ? 

banken min kan tilby 2 % rente på sparekonto. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at du klarer å stille så mye egenkapital som myndighetene krever. I mange tilfeller er det slik at bankene må nekte noen lån, selv om de gjerne skulle gitt de lån. Har man mastergrad, fast jobb med gode lønnsutsikter og 600 000 i egenkapital så stiller man sterkt.

Lenke til kommentar

Husk at studielån er rentefritt under studiene, så da kan man f.eks. ta fullt lån, sette pengene 50/50 i et globalt og norsk indeksfond, tjene penger på lånet, og betale tilbake etter endte studier. Innebærer selvfølgelig en risiko for at fondene kan gå ned, men i et 3-5 års perspektiv bør man ha positiv avkastning. (8-10% årlig i snitt.) 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...