Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Metallpinne under vindu - hva er dette?

Anbefalte innlegg

Under hvert vindu i leiligheten min er det to metallpinner som ikke ser ut til å ha noen funksjon. Jeg lurer på å fjerne disse.

De går inn i veggen øverst men er ikke festet til noe på undersiden. 

Har noen sett sånne før? Jeg lurer på om det kan være noe gamle fester til radiator/varmeovn. Se vedlagte bilder for hvordan disse ser ut.

post-18418-0-76818800-1440007711_thumb.jpg

post-18418-0-90839700-1440007716_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som at det er metallstykker som er støpt inn i muren, og som deretter er bøyd ned som feste for eit eller anna. Mest sannsynleg radiator sidan det er den einaste faste installasjonen som er vanlig å montere under vindu.

Oppheng til radiator forklarer også kvifor festet er murt inn då radiatoren er svært tung.

Eg trur at det vil være eit forholdsvis stort prosjekt å fjerne dei. Enten så må du meisle dei ut av mure og deretter mure/sparkle igjen holet, men du kan fort ende opp med eit svært stort hol sidan du ikkje veit kor langt inn dette går.

Det andre alternativet er å kappe metallet, men då får du ein utstikkar som du må pusse ned før du kan sparkle veggen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan også være støtte til gamle vindusbrett før vinduer ble byttet, eller kanskje en festeanordning til rullegardin.

Prøv å borre ut festeskruene/stiftene med et metallbor, begynn med et lite, og gå opp i dim til du har fått dem ut. De bør det bare være 2 hull å sparkle igjen.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta det som allerede er sagt; fester til radiator.

Første tanken jeg hadde ifb med å fjerne de er å kutte dem intil veggen for så å sparkle og male veggen. Burde nok da ta resten av veggen og, kan fort se litt rart ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...