Gå til innhold

FSB overklokking & P4 :-?

Ceramic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Socket 478 var jo først til Rdram. Så det blir selvfølgelig støttet der. Når det gjelder å overklokke, så er det nok "enklere" med ddr ram, da de tåler en del overklokking med fsb. Samtidig så må jeg få si at nordichardware.com har et Abit THII-Raid hk med Rambus, som de kjører på pc1066 (uten problemer). Altså den nye standaren for rambus i fremtiden. Dette er gjort med Samsung PC800 brikker, det er vel sannsynligvis noen av de beste rdram brikkene du får. Videre så er det påvist at ved hastigheter over 2,5 ghz, så er DDR minne en ganske kraftig flaskehals iforhold til rambus, noe testen til Tomshardware påviste da de testet en ddr 3000mhz p4 og en 2600mhz p4 med rambus. faktisk så var rambus maskinen med 400mhz lavere hastighet, raskere på mange av testene. Jeg anbefaler deg å lese den artikkelen før du bestemmer deg. Prismessig så er det ingenting som tilsier at man skal velge et DDR hk eller et Rambus hk idag. Siden minneprisen er så og si lik. Jeg ville tro at BD7 og THII er så og si like, utenom hvilke minnetype de bruker.

Lenke til kommentar

Alle hovedkort med i845D chipsettet kan overklokkes mye uten å øke agp/pci hastigheten noe særlig. Selv kjører jeg min 1.8 @ 2501MHz. Core Volt = 1.7. RamVolt er uendret. Kjører twinmos rammen på 2-2-2-5. Normal memory setting. (Tipper jeg kan få den opp på turbo2 hvis jeg øker ramvolten litt, men har ikke gjort det ennå). Jeg har et Asus P4B266 i845D kort. Dønn stabilt, har uptime på snart 1 måned nå, med WinXP Pro.

Vil på det sterkeste anbefale deg og kjøpe hovedkort med Intel chipsett, som i845D eller i850, selv om sistnevnte er på vei ut. Du finner nok noen billigere hovedkort med chipsettløsninger fra Taiwan, men disse ville jeg holdt meg unna, da det ofte er tulleproblemer og bugs på disse, som følge av at de ikke er skikkelig gjennomtestet.

CKY

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 14:40, iceraven skrev:

Videre så er det påvist at ved hastigheter over 2,5 ghz, så er DDR minne en ganske kraftig flaskehals iforhold til rambus, noe testen til Tomshardware påviste da de testet en ddr 3000mhz p4 og en 2600mhz p4 med rambus. faktisk så var rambus maskinen med 400mhz lavere hastighet, raskere på mange av testene. Jeg anbefaler deg å lese den artikkelen før du bestemmer deg.

Jeg prøvde å finne denne artikkelen, men forgjeves. Noen som vet adressen til den?

Lenke til kommentar

Altså, når det kommer til rendring av mpeg filer, så vil jo en p4 med rdram yte bedre enn en maskin med ddr? å si at i850 er på vei ut, er det samme som å si at i845d er på vei ut :smile:. Winace testen på thw viser jo at en 2,6ghz slår en 3ghz. Og ata133 har ingen hensikt, da den "teoretiske" overføringshastigeheten er 133mb, noe som ikke finnes på noen ide disker idag. ata100 og ata133 har vel ingen forskjell i ytelse? Virker på meg som om det bare er gimmik (eller hvordan det skrives). Og driver du med videokomprimering/redigering, så er faktisk en p4 med rambus raskere enn en p4 med ddr :smile:. Kanskje ikke mye :razz: men tall er tall. hehe...men ddr er bedre å overklokke. Selvfølgelig, Men sånn sett, hvis du leser toms hardware, så er faktisk rambus det beste for p4 cpuer over 2,5ghz+.

testen fra thw: http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/0201...0128/index.html

deler av konklusjonen:

Our test of the world's fastest CPUs shows that a Pentium 4/3000 based on DDR SDRAM cannot utilize its full potential. This fact is reflected in our benchmarks, where we use a Pentium 4/2600 based on RDRAM (Intel 850) as a basis for comparison. In a few of the benchmark categories, even the Pentium 4/2600 system, in combination with RDRAM, was able to outperform the Pentium 4/3000 with DDR memory. The limiting factor with the Pentium 4 at high clock speeds clearly lies in the limited bandwidth of DDR SDRAM. This influence was not seen in the RDRAM system.

In the end, it is worth waiting for DDR400 and DDR II/533, as well as RDRAM with 533 MHz. The test perpetuates the impression that Intel's previous strategy regarding RDRAM made sense - at least with higher clock speeds of 2.5 GHz, which the manufacturer will introduce this year.

Rdram med 533mhz er da 1066mhz ram.

Her er den ifra nordichardware:

http://www.nordichardware.com/recensioner/...-RAID/index.php

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-02-23 16:50 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-02-23 16:53 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 16:43, peach skrev:

Quote:

On 2002-02-23 14:40, iceraven skrev:

Videre så er det påvist at ved hastigheter over 2,5 ghz, så er DDR minne en ganske kraftig flaskehals iforhold til rambus, noe testen til Tomshardware påviste da de testet en ddr 3000mhz p4 og en 2600mhz p4 med rambus. faktisk så var rambus maskinen med 400mhz lavere hastighet, raskere på mange av testene. Jeg anbefaler deg å lese den artikkelen før du bestemmer deg.

Jeg prøvde å finne denne artikkelen, men forgjeves. Noen som vet adressen til den?

Dette er korrekt. DDR ram møter veggen hos P4 ved bare litt over 2500MHz. En 3000MHz P4 er intet raskere enn en 2500MHz P4 med DDR Ram. Så skal det jo sies at det er svært vanskelig å klokke med RDRam, dette har jeg endel erfaring på. Og klokke en 1.6 -> 2.4 eller en 1.8 -> 2.5 er svært vanskelig med RDRam. Dette har med at Rambusen ikke liker høyere minnehastigheter enn spesifisert. Det er veldig "følsomt". Ytelses-forskjellen mellom RDRam og DDRram opp til 2500MHz er også veldig liten. Det er 3-5% det er snakk om, og i noen tester er faktisk DDR med i845D raskere enn i850 med RDram. Til sommeren kommer Intel med nye chipsett, både til den nye Rambusen som kommer, og raskere DDR minne. De bytter også forøvrig til 533MHz Busshastighet på cpu'en.

CKY

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Konklusjonen min etter det dere har skrevet og artiklene dere henviser til er at det kanskje likevel vil være verdt å vente på DDR-RAM med 400/533 busshastighet.

Hvis DDR-RAM med denne båndbredden vil være like overklokkbar som nå, vil den jo klart utkonkurere RDRAM?!? Eller???

Men det blir vel for lenge å vente, tenker jeg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 17:51, Ceramic skrev:

Hei igjen.

Konklusjonen min etter det dere har skrevet og artiklene dere henviser til er at det kanskje likevel vil være verdt å vente på DDR-RAM med 400/533 busshastighet.

Hvis DDR-RAM med denne båndbredden vil være like overklokkbar som nå, vil den jo klart utkonkurere RDRAM?!? Eller???

Men det blir vel for lenge å vente, tenker jeg :smile:

Lenge å vente, ja. Til sommeren blir det lansert, dvs at det tar ca 1/2 år før vi kan kjøpe det i butikkene. Kjøp deg heller i845D /m DDR ram nå du, det er det beste kjøpet for tiden, etter min mening.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...