Gå til innhold

[Løst] Fildeling og tilkobling til eksternt skrivebord i Windows 10

Anbefalte innlegg

God aften

Jeg har en stasjonær Dell maskin, oppgradert til Win 10 Pro fra Win 7 Ultimate

Jeg har også en Asus bærbar oppgradert til Win 10 Pro fra Win 8.1 Pro.

Før oppgraderingen til Win 10 var hverken mappedeling eller tilkobling til eksternt skrivebord fra Asus maskinen til Dell maskinen noe problem i det hele tatt.

Nå etter oppgraderingen til Win 10 får jeg ikke tilgang til delte mapper på Dell maskinen eller koblet meg til fra Asus maskinen med eksternt skrivebord hvis begge maskinene er logget inn med en Microsoft konto.

Maskinene er ikke logget inn med samme Microsoft konto.

Jeg får beskjed om at passordet er feil. Det er det ikke!

Hvis jeg logger inn Dell maskinen eller begge maskinene med en lokal konto virker det igjen.

Hvorfor får jeg ikke logget meg inn på Dell maskinen med eksternt skrivebord eller tilgang til delte mapper på den hvis begge maskinene er logget på med en Microsoft konto?

Kan noen fortelle meg hva jeg gjør galt eller hva jeg må gjøre for at det skal virke?

På forhånd takk.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med Remote Desktop kan jeg kanskje svare på, siden jeg bruker den løsningen selv på flere pcer/virtuelle pcer her hjemme og i utlandet.

Har den aktuelle pcen du skal koble opp mot Microsoft konto, er det viktig at brukernavn i RDC klienten er [email protected] (f.eks [email protected] (ikke det at det er min adresse) og så passordet til den kontoen. Det funker både fra Win7, Win8.1, Win10 og Windows Server 2012 R2.

Fildeling: Har du gjort en clean install, eller en oppgradering type beholde alle filer og innstillinger?

Om du har gjort det siste, så må du nok endre rettighetene på de delte mappene. Om clean install, så må du huske å sette både rettigheter og sikkerhet til den brukeren som skal ha tilgang.

Lenke til kommentar

Det med Remote Desktop kan jeg kanskje svare på, siden jeg bruker den løsningen selv på flere pcer/virtuelle pcer her hjemme og i utlandet.

Har den aktuelle pcen du skal koble opp mot Microsoft konto, er det viktig at brukernavn i RDC klienten er [email protected] (f.eks [email protected] (ikke det at det er min adresse) og så passordet til den kontoen. Det funker både fra Win7, Win8.1, Win10 og Windows Server 2012 R2.

Fildeling: Har du gjort en clean install, eller en oppgradering type beholde alle filer og innstillinger?

Om du har gjort det siste, så må du nok endre rettighetene på de delte mappene. Om clean install, så må du huske å sette både rettigheter og sikkerhet til den brukeren som skal ha tilgang.

Heisann og takk for svar.

Skal prøve å endre innloggingsinfo.

Pr nå så er det vanlig brukernavn og kontopassord som brukes. Det som ble brukt i Win 7 på Dell maskinen. Det er også slik at både eksternt skrivebord og mappedeling fungerer og ikke fungerer samtidig. Har sjekket innstillinger for deling av mapper på nettverket.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Endret påloggingsinfo til Microsoft kontoen og da virket remote desktop. Knall!

Men tilgang til delte mapper på Dell maskinen får jeg ikke. Har ordnet med de innstillinger jeg vet om når det gjelder deling og som jeg satte i Win 7, men får ikke tilgang. (Kjørte oppgradering til Win 10 med "Behold alle apper og innstillinger")

Er det andre/flere innstillinger i Win 10?

Føler meg litt dum her nå.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...