SpongeFrog Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Hei Nå har jeg spart opp ltt penger til bil. VIl ha en bil som det er litt ekstra plass i, derfor vurderer jeg og kjøpe kassebil. Hvor mye kan jeg forvente å spare i afgifter ved kjøp av en kassebil kontra en Passat stasjonsvogn fks? Noe av det jeg liker aller best er å dra ut på langturer med bilen, det jeg da lurer på om det er noen kasse biler som er store nok til å få plass til en tilkuttet skummadrass? (Er 1,80) Lurer på åssen disse kassebilene er på langturer, er det dårlige seter mye innvendig støy osv? Edit: Har sett litt på Ford Transit Connet, Ford Transit, Caddy og Berlingo. Hvor store er disse innvendig? Tenkte å bruke max 75 000. Endret 19. august 2015 av SpongeFrog Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Sparer ikke noe avgifter på kassebil utenom billigere omregistrering for 3-setere med grønne skilter. (1000 vs 1500kr). Men det du spør om ang seter og støy kommer veldig an på prisklasse. Stor forskjell på Hiace til 25.000 og en Chevrolet van til 80. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Ford Transit Connect er relativt god å kjøre til å være kassebil (sittestilling, plass), men de er vel ofte litt undemotoriserte til å være behagelige ved langkjøring. Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Har lagt merke til at mesteparten av disse kassebilene har svake dieselmotorer. Hva er grunnen til at Diesel foretrekkes forran bensin? Vil tro at kassebiler som oftest brukes i jobb sammenheng brukes relativt mye til småturer. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 De kjøres normalt såpass mye at diesel er å foretrekke. Med litt last er også en turbodiesel å foretrekke framfor en lat bensiner. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Noe av det jeg liker aller best er å dra ut på langturer med bilen, det jeg da lurer på om det er noen kasse biler som er store nok til å få plass til en tilkuttet skummadrass? (Er 1,80) Hva med å gå opp en størrelse til HiAce, Vivaro, Transporter, Vito e.l? Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Tror kanskje at bilene er største laget med tanke på plass i gardsrommet. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Jeg har kjørt både Transit, Caddy, HiAce og noe mercedesgreier i Caddy-størrelsen. Jeg er ca 1.80 høy, og sittestillingen i samtlige biler er helt forferdelig. Etter en halvtime får jeg vondt i beina, spesielt høyrebeinet. Man sitter rett og slett for høyt i forhold til pedaler/gulv, og jeg får ikke setet langt nok bak heller. Vinkelen på føtter i forhold til legger blir for krapp, og det blir fort jævlig ukomfortabelt. Jeg ville definitivt fått kjørt en lang prøvetur med aktuell bil før et kjøp. 2 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Har en Peugeot 406 HDI stasjonsvogn som jeg har brukt til å reise på turer før slår man ned baksetene så får man inn en grei størrelse madrass som gjør at man kan sove 2 stykker uten at det blir ukomfortabelt trangt, ved nød kan man sikkert skvise inn 4 stykker. Fordelene med dette er jo at til vanlig så har du mulighet til å ha med deg flere passasjerer. Varebil kontra personbil skiller ikke så mye på prisen på eldre biler, nyere biler så har det mer og si. Personlig så er jeg godt fornøyd med å kjøre 406 veldig god kjørekomfor, har hatt 12 timersturer hvor eneste pauser var mat og toalett ved behov uten å oppleve det som ukomfortabelt, men det er vel ikke det alle syns er greiest, men en stasjonsvogn i tillsvarende størrelse tror jeg vil være kurrant for din del utifra hva bruksområdet ditt virker å være. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Jeg har kjørt både Transit, Caddy, HiAce og noe mercedesgreier i Caddy-størrelsen. Jeg er ca 1.80 høy, og sittestillingen i samtlige biler er helt forferdelig. Etter en halvtime får jeg vondt i beina, spesielt høyrebeinet. Har kjørt Caddy, HiAce, Sprinter og ett par andre varebiler jeg ikke kommer på i farten, men aldri hatt noe problemer med sittestillingen Så, det varierer nok ut fra hva man liker og hvilke stillinger man klarer å sitte i, jeg er forresten 180 jeg også. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Kassebilene blir stort sett større jo nyere de er. På jobb har vi Renault Kangoo, bl.a, og den forrige generasjonen vi hadde (2008-2009-ish) er knøttliten i kupéen i forhold til den nyeste (2014-modell). Jeg har også kjørt HiAce med 4wd, bråker som et uvær, men god plass, og formidabel plass i lasterommet. Jeg er forresten 1.91, og har kun kjørt småturer ut fra kontoret med samtlige biler. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok sjekket ut stasjonsvogner også. F.eks Mazda 6, Toyota Avensis etc. Et forslag til, Mitsubishi Grandis med grønne skilter er heller ikke dumt å sjekke ut. Endret 23. august 2015 av Olsenhower Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Er det noen av typiske stasjonsvogner det går ann å sove komfortabelt i. Sliter ofte med å få sove om jeg skal sitte i et sete uten mulighet til å ligge på siden, er en vanesak at jeg kun klarer å sovne når jeg ligger på siden Hvordan ungår jeg at baken slår nedi med en stasjonsvogn når jeg har relativt tung last baki, er alltid noe jeg bekymrer meg for med stasjonsvogn. Har som sagt ikke plass til en stor Transit, Hiace eller Transporter i garsromemmet her, muligens litt lite praktisk utenom langturer, sikkert dyrt også. @Olsenhower Grandis så ut til være en glimrende bil, når du skuer setene frem får du relativt stor plas baki. Det som taler i i mot er at bilene er for dyre med tanke på midt budsjett på 75, heller ikke mange til salgs i midt fylke. @Inz4ne Så ut til at denne kunne passe meg. Har fortsatt noen spørsmål til deg. Har vært borti flere stasjonsvogner der du ikke før lagt ned baksetene til 90grader slik at du får en vond vinkel. Ligger du da med hodet mot bakruten eller sover du i setene? Endret 25. august 2015 av SpongeFrog Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Null problem å sove i en stasjonsvogn. Bare finn en som er lang nok, om du er høy selv? Mange stasjonsvogner har automatisk nivåregulering, så de siger ikke ned bak med mye last. Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Du må sjekke ut Honda Accord 03-09 . Kjempeplass i disse, samt gode og kjøre , og meget driftsikkert! Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Jeg lå med bena mot vinduet og lå da mer eller mindre rett ut og setene får du lagt helt ned så lenge framsetene er langt nok framme, personlig har jeg ikke behøvd å flytte settet, men bare tatt av nakkestøttene til baksetene, kan ta et bildet av bagasjerommet i morgen med setene lagt ned slik at du kan se. Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Jeg lå med bena mot vinduet og lå da mer eller mindre rett ut og setene får du lagt helt ned så lenge framsetene er langt nok framme, personlig har jeg ikke behøvd å flytte settet, men bare tatt av nakkestøttene til baksetene, kan ta et bildet av bagasjerommet i morgen med setene lagt ned slik at du kan se. Hadde vært toppers med bilde Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 Du må sjekke ut Honda Accord 03-09 . Kjempeplass i disse, samt gode og kjøre , og meget driftsikkert! Honda accord gir nok mye bil for penga, men blir for dyrt for meg uansett. Likte Peugeot 406 HDI ganske godt, problemet er at alle bilene er Diesel. Kommer nok til å bruke bilen en del til småturer utenom disse langturene, har innsett at Diesel ikke er aktuelt. En venn av meg fikk motorhaveri etter 80 000km kjørt med en Citroen c5. Vurderer nå 2001 - 2005 audi a6 stasjonsvogn. Liker desginet, komforten og plassen + at det er bensin bl Eneste jeg ikke liker er en at alle bilene har en sort skiltholder bak med små lykter på, ser forj**** ut Lurer på om det går ann og bytte ut pakket med noe uten lys på, muligens samme farge som bil evt... Den sorte skiltholder dritten Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 det er bare å lakkere den (og lyktene) i bilens farge.. skiltholderen og lyktene er en hel enhet så det vil ikke vises at det er lykter under lakken Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 De fleste biler kommer da i bensinutgaver? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Du må sjekke ut Honda Accord 03-09 . Kjempeplass i disse, samt gode og kjøre , og meget driftsikkert! Honda accord gir nok mye bil for penga, men blir for dyrt for meg uansett. Likte Peugeot 406 HDI ganske godt, problemet er at alle bilene er Diesel. Kommer nok til å bruke bilen en del til småturer utenom disse langturene, har innsett at Diesel ikke er aktuelt. En venn av meg fikk motorhaveri etter 80 000km kjørt med en Citroen c5. Vurderer nå 2001 - 2005 audi a6 stasjonsvogn. Liker desginet, komforten og plassen + at det er bensin bl Eneste jeg ikke liker er en at alle bilene har en sort skiltholder bak med små lykter på, ser forj**** ut Lurer på om det går ann og bytte ut pakket med noe uten lys på, muligens samme farge som bil evt... Den sorte skiltholder dritten Kjøper du en sånn så skal du hvertfall få nok utgifter å bryne deg på .. Jeg har hatt 2 faktisk. en nesten ny som var ok pga den nesten var ny og en 2000 2.5tdi diesel automat. Forstillingsdeler spiser dem til frokost. Dieselen sliter som pokker med oljelekkasjer. Regreima på min røk 35000 km etter den var skiftet.. stod i ro så var ingen skade på motoren heldigvis, men den slo av ALT som hadde av multireimdeler så reperasjonen kom på 24000 likevel. Tiptronic kassene er også et kapittel for seg selv... ikke for mange som er manuelle heller, men for all del.. go nuts om du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå