Zorua Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hei. Jeg fikk nylig et jobbtilbud fra et større konsulentselskap i Norge etter å ha jobbet for dem i sommer. Min utdanningsbakgrunn er informatikk, og jeg regner med å fullføre mastergraden neste år. Har en karaktersnitt på B. Lønn de tilbyr ligger på 480k i året. Leser stadig at mange tilbyr lønn i overkant av 500k i året, så det virket jo litt lite.Har også hørt med et par andre som har fått tilbud i samme selskap med samme stilling, alle ligger på samme startlønn, selv om de har en mindre relevant bakgrunn enn meg. Jeg likte å jobbe for selskapet i sommer, og kunne tenkt meg å starte min karriere der. Føler bare at de kanskje har undervurdert markedsverdien min. Synes dere lønna er lavt, eller greit? Burde jeg prøve å forhandle til noe høyere? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det kommer an på hvilket selskap, og hvor det er i Norge. Dersom det er Oslo, er det i utgangspunktet litt lavt. Du sier imidlertid at dette er et større konsulentselskap – de største konsulentselskapene tilbyr typisk samme lønn til alle nytutdannede med mastergrad. Dersom du ellers er fornøyd med arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø osv., så ville jeg personlig takket ja. Dette fordi det er vanlig med noe lavere lønn som nytutdannet i slike store selskaper – de får «uansett» tak i nok kvalifiserte folk, og det vet de. Det er bedre muligheter for å forhandle lønn med de mindre selskapene, men til gjengjeld er det gode muligheter for å stige betydelig i lønn i de store. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Er lønnen beregnet for når du har fullført mastergrad? I så fall kanskje litt knapt, om ikke mye. Lenke til kommentar
Zorua Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Takk for svar! Oslo stemmer. Jeg antar at det er beregnet for når jeg har fullført mastergrad, siden en bekjent av meg som fikk jobb i samme selskap etter endt bachelorgrad i fjor med 460k i årslønn. Bare for å si det sånn, lønnsnivået er ikke avgjørende for valget jeg vil ta. Jeg ønsker i utgangspunktet å bygge kompetanse og en profil, og vet at selskapet kan tilby meg det. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Lønnsutvikling for nyutdannede har gått i været de siste årene selv for konsulentselskapene. Nå som staten skrumper inn pengepungen pga lav oljepris så er det harde tider for nyutdannede. Siden OP starter neste år så vil jeg tro at det er en nedjustert startlønn pga fallende oppdragsmengde. Til OP så husk at du signer opp et år i forveien. En typisk jobbsøkerprosess tar 2-3 uker, så du må veie opp for kontrakt nå eller litt stress mens du er på innspurten av masteroppgave. Husk også at jobben ikke er sikker. Kjenner til flere konsulentselskaper som har kuttet kraftig i nyutdannede / trainees denne høsten. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Eg har jobba i Capgemini som er ein av dei største konsulentselskapa. Du må ikkje gløyme at i tillegg til lønna så får du også med eindel ekstra. F.eks så er Capgemini ein bedrift som investerer i sine ansatte, du får masse moglegheiter til kurs og seminarer. Dei har gode pensjonsordninger(5%) og ved reise får du statens satser på dagpenger. Sånne ting betyr ein god del også. Lenke til kommentar
overkok Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Er det 480k inkludert bonus? Fra min personlige erfaring er det vanskelig å forhandle på betingelser etter at man har blitt ansatt. Det er lov å prøve seg nå for all del, men det er mye pessimisme i markedet. Hvis du ønsker å teste arbeidsgiverens betalingsvillighet er det vikitg at du begrunner kravet ditt godt - din bakgrunn og kompetanse må være relevante og ha dokumentert verdi. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Med tanke på hvordan dagens marked og økonomi blir stadig mørkere, så ville jeg ikke klagd på nær en halv mill. i året for en nyutdannet konsulent. Du vil mest sannsynlig også ha stor mulighet for å bevise deg verdig høyere lønn om du mener du er verdt det. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Ja at 480k i startlønn er ein grei start, men nei til det å sjå på at dagens marked og økonomi har særleg betydning. Det handle alltid om tilbod/etterspørsel. Programmere er svært svært ettertrakta, derimot så har lønna til programmere knapt bevegd seg noko som helst dei siste 10 åra. Nå får du faktisk jævlig godt betalt i statene og då er det mindre grunner til å vurdere Noreg for halve lønna. Software Engineer http://www.glassdoor.com/Salaries/new-york-city-senior-software-engineer-salary-SRCH_IL.0,13_IM615_KO14,38.htm http://www.glassdoor.com/Salaries/san-francisco-senior-software-engineer-salary-SRCH_IL.0,13_IM759_KO14,38.htm http://www.glassdoor.com/Salaries/austin-senior-software-engineer-salary-SRCH_IL.0,6_IM60_KO7,31.htm http://www.glassdoor.com/Salaries/seattle-senior-software-engineer-salary-SRCH_IL.0,7_IM781_KO8,32.htm Senior Java utviklar http://www.indeed.com/salary/q-Senior-Java-Developer-l-New-York,-NY.html http://www.indeed.com/salary/q-Senior-Java-Developer-l-San-Francisco,-CA.html http://www.indeed.com/salary/q-Senior-Java-Developer-l-Seattle,-WA.html http://www.indeed.com/salary/q-Senior-Java-Developer-l-Austin,-TX.html 800-1.2 mill. kr i et land der det er også billigare levestandard. Dei fleste juniorer starter på 70-90k USD Staten betaler også godt for Java utviklarar i disse dagar, mykje betre enn det private. Men dei ser helst etter seniorer. Kvifor er lønna i Europa på programmerar så lave i forhold til statene? Jo det har med å gjere at langt fleire programmere velje fast jobb framfor å starte for seg sjølv og at tradisjonelle bedrifter sleppe i stor grad å konkurrere mot agile og høgteknologiske gründere. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Ingen vits å forhandle på begynnerlønna i disse selskapene. Jeg antar dette er en stilling du får overtid for, så du kommer til å tjene greit mer. Jeg startet selv i lignende selskap syv år siden på 400K med mastergrad. Hadde glatt 100K i overtid første året og når opprykkene kom så kom lønnen også. Når man er lengre opp i systemet er det mer rom for forhandlinger også (eller å bytte). Disse stedene er topp for nyutdannede og gull verdt senere i karrieren. Angående USA, generelt så er lønna i statene høyere for høykompetanse-jobber. Gjelder ikke bare utviklere. De har et system som tillater store lønnsforskjeller, noe som gjør at de som tjener lite tjener mye mindre enn her, og de som tjener godt tjener vesentlig bedre. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Høres ut som en grei startlønn. Ville tatt jobben for å få en fot innenfor og opparbeide referanser. Hvis du kikker litt på nyhetene så er det ganske mange i Evry og div andre firma som har måttet gå - inkludert oppegående programvare utviklere. Er du god i jobben og kjemien stemmer med de andre i firmaet kan det godt være lønnen blir justert opp etterhvert. USA har høyere lønn i visse segment fordi der må den enkelte i større grad spare til egen pensjon/arbeidsløshetstrygd og helsetjenester. Videre er det en filosofi om å lønne "enere" og bedriftsledere som rocke-stjerner. Dvs store forskjeller på lønnsnivå ikke bare internt i USA men innenfor samme firma også (Så her blir en direkte sammenligning helt feil...) Endret 25. august 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Rekner med at trådstarter innen no har blitt enig med arbeidsgiver enten den eine eller andre vegen. Men til seinare så kan det være lurt å spørre om kva lønnspolitikk som virksomheita praktiserer, sidan det her er fleire måtar å gjere det på. Enkelte tilbyr lav startlønn i prøvetida og setter opp lønna dersom dei er fornøgd med deg og du går over til å ha vanlig oppsigelsestid. Andre igjen tilbyr ei startlønn som meir eller mindre er den lønna du får i ei slik stilling. Ei knallgod startlønn er kanskje ikkje like svært lenger når lønna er nesten uendra etter 4-5 år medan dei fleste andre arbeidstakarar har hatt lønnsvekst. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Høres ut som en grei startlønn. Ville tatt jobben for å få en fot innenfor og opparbeide referanser. Hvis du kikker litt på nyhetene så er det ganske mange i Evry og div andre firma som har måttet gå - inkludert oppegående programvare utviklere. Er du god i jobben og kjemien stemmer med de andre i firmaet kan det godt være lønnen blir justert opp etterhvert. USA har høyere lønn i visse segment fordi der må den enkelte i større grad spare til egen pensjon/arbeidsløshetstrygd og helsetjenester. Videre er det en filosofi om å lønne "enere" og bedriftsledere som rocke-stjerner. Dvs store forskjeller på lønnsnivå ikke bare internt i USA men innenfor samme firma også (Så her blir en direkte sammenligning helt feil...) Når du snakker om pensjon, så må du ikkje tru at Noreg stille noko betre an her. Sparer du ikkje til di eiga pensjon så har du nokre få tusenlapper å leve på i månaden. Og det er vanlig i amerikanske bedrifter å inkludere helseforsikring i tillegg til lønna. Så nei du tar feil. Lenke til kommentar
overkok Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Ja at 480k i startlønn er ein grei start, men nei til det å sjå på at dagens marked og økonomi har særleg betydning. Det handle alltid om tilbod/etterspørsel. Programmere er svært svært ettertrakta, derimot så har lønna til programmere knapt bevegd seg noko som helst dei siste 10 åra. Nå får du faktisk jævlig godt betalt i statene og då er det mindre grunner til å vurdere Noreg for halve lønna. siDDis, har du noen fakta til å underbygge påstanden din? Mitt inntrykk er nokså motsatt. Industrialisering (les cloud) og globalisering (les India) er to hovedgrunner til at verdien til tradisjonell IT kompetanse, slik som programmering, er avtakende. Dette gjelder Norge og verden forøvrig. Jeg vil si meg enig med flere her - 480k er en grei, kanskje til og med god, startlønn for en nyutdannet. Lenke til kommentar
Zorua Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Takk for alle tilbakemeldinger! Jeg takket ja til tilbudet dagen etter, etter å ha gått gjennom kontrakten. De tilbyr mye mer enn bare lønn. Har jobbet med dem i sommer, og har fått et godt inntrykk av dem. Å bygge kompetanse/en karriere er viktigst for meg + bygge nettverk, noe jeg er sikker på at de kan tilby! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Ja at 480k i startlønn er ein grei start, men nei til det å sjå på at dagens marked og økonomi har særleg betydning. Det handle alltid om tilbod/etterspørsel. Programmere er svært svært ettertrakta, derimot så har lønna til programmere knapt bevegd seg noko som helst dei siste 10 åra. Nå får du faktisk jævlig godt betalt i statene og då er det mindre grunner til å vurdere Noreg for halve lønna. siDDis, har du noen fakta til å underbygge påstanden din? Mitt inntrykk er nokså motsatt. Industrialisering (les cloud) og globalisering (les India) er to hovedgrunner til at verdien til tradisjonell IT kompetanse, slik som programmering, er avtakende. Dette gjelder Norge og verden forøvrig. Jeg vil si meg enig med flere her - 480k er en grei, kanskje til og med god, startlønn for en nyutdannet. IT kompetanse som drift(automasjon) og programmering er sterkt etterspurt. Og av de millionane av indere så er det bare eit fåtall som har kunnskap som er sterkt ettertrakta, de fleste indere surrer med å bytte jobb og klatre i karrierestigen enn å fokusere på å utvikle seg faglig. Resten av verda henger godt etter US teknologisk, men trenden er at behovet vil bli større her og. For å ta eit eksempel, ditt selskap skal starte med Big Data, Hadoop og trenger 20 programmere der nokon også har matematisk bakgrunn og nokonlunde domenekunnskap om forretningen og norsk kultur. Dei er ikkje lette å få tak i, og det er derfor lønnsnivået er heilt vanvittig på dei også. Scibsted løser dette midlertidig med å hente fra andre land, kva skjer når "alle" skal ha disse? Capgemini og Accenture kjem nok til å juble... Trur du Indere kan Big Data og Hadoop? Nei dei sliter også med mangel på folk og kompetanse... Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) siDDis, har du noen fakta til å underbygge påstanden din? Mitt inntrykk er nokså motsatt. Industrialisering (les cloud) og globalisering (les India) er to hovedgrunner til at verdien til tradisjonell IT kompetanse, slik som programmering, er avtakende. Dette gjelder Norge og verden forøvrig. Jeg vil si meg enig med flere her - 480k er en grei, kanskje til og med god, startlønn for en nyutdannet. Vel vi har levd i en globalisert verden i et flere tiår nå med lave kostnader for reise, økende middelkasse i u-land og høy grad av digital kommunikasjon. Man ser ikke akkurat Norge renne over av indere. Ja store indiske selskaper har vunnet oppdrag innen drift, vedlikehold og videreutvikling av systemer for noen store aktører, feks Telenor og DNB. Outsourcing av støttesystemer som typisk IT drift kan lønne seg. Outsourcing av utvikling og kjernevirksomhet lønner seg sjelden. Det man derimot kan oppnå ved sistnevnte er økt kapasitet, vil si det er den største styrken ved outsourcing. Det er flere barrierer som hindrer indere i India for å overta for norske programmerere. Tidssoner, språkbarrierer, særnorske regler. Nytter ikke bare å være billig og kunne data. For det meste så handler det om særnorske domener der det alltid vil være behov for nordmenn. Programmerere kommer til å være attraktive i resten av vår levetid. Vi har bare skrapt overflaten av det som kalles ubiquitous computing og det kommer til å penetrere fagområder og skape muligheter vi ikke har drømt om tidligere. Det kommer til å bli flere programmerere, det er ingen tvil. Flere dårlige programmerere og flere med IT utdanning som gjør en mellomting. Men også flere gode programmere som skaper mer konkurranse. For å ta eit eksempel, ditt selskap skal starte med Big Data, Hadoop og trenger 20 programmere der nokon også har matematisk bakgrunn og nokonlunde domenekunnskap om forretningen og norsk kultur. Dei er ikkje lette å få tak i, og det er derfor lønnsnivået er heilt vanvittig på dei også. Scibsted løser dette midlertidig med å hente fra andre land, kva skjer når "alle" skal ha disse? Capgemini og Accenture kjem nok til å juble... Trur du Indere kan Big Data og Hadoop? Nei dei sliter også med mangel på folk og kompetanse... Dette er litt tåpelig poeng. For hver flinke nordmann så er det vel 100 like flinke indere, er ikke kompetanse, kunnskap eller arbeidsmoral det gjelder. Eneste reelle poenget du har er norsk kultur og domene. Og bare for å svare OP, så gratulerer med jobb, mange nyutdannede som vil leke med olje og sånt sliter nå men du som har en bred it utdanning vinner frem Når det gjelder lønnen så er den helt OK. I fremtiden, ikke tenk så mye på soft perks, fokuser på pengene- det er de som kommer til å definere din levestandard. ALLE firmaer har pensjonssparing og forsikring så ikke tenk på at det hadde vært kjekt å ha. Endret 25. august 2015 av LordjOX Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Hvis 480k er greit nok, hvor mye høyere vil dere si at man skal være før den er bra som startslønn? Ellers gratulerer til OP Som du er inne på selv er ikke lønna alt, at du er fornøyd med andre ting er noe jeg ville prioritert. Ta f. eks en jobb hvor du får godt betalt, men blir lite med rom for videreutvikling vs. en hvor du får sertifisering, konferanser i utland og andre "goder" (som gavner bedriften også, så klart). På sikt kan det hende at det er også mer verdt for videre lønnsforhandlinger eller stillinger i andre bedrifter. Endret 25. august 2015 av Occi Lenke til kommentar
overkok Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Jeg ønsker ikke å få tråden inni i et nytt spor og avslutningsvis vil jeg bare si at hvis programmeringskompetanse var sterkt etterspurt i Norge vil det være reflektert i markedsprisen. Realiteten er at en kilo IT kompetanse har kostet cirka det samme i 15 år. Du forundrer deg over dette selv i ditt første innlegg siDDis. Om noen ønsker kan vi godt fortsette diskusjonen i en ny tråd. Gratulerer til OP med ny jobb. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Høres ut som en grei startlønn. Ville tatt jobben for å få en fot innenfor og opparbeide referanser. Hvis du kikker litt på nyhetene så er det ganske mange i Evry og div andre firma som har måttet gå - inkludert oppegående programvare utviklere. Er du god i jobben og kjemien stemmer med de andre i firmaet kan det godt være lønnen blir justert opp etterhvert. USA har høyere lønn i visse segment fordi der må den enkelte i større grad spare til egen pensjon/arbeidsløshetstrygd og helsetjenester. Videre er det en filosofi om å lønne "enere" og bedriftsledere som rocke-stjerner. Dvs store forskjeller på lønnsnivå ikke bare internt i USA men innenfor samme firma også (Så her blir en direkte sammenligning helt feil...) Når du snakker om pensjon, så må du ikkje tru at Noreg stille noko betre an her. Sparer du ikkje til di eiga pensjon så har du nokre få tusenlapper å leve på i månaden. Og det er vanlig i amerikanske bedrifter å inkludere helseforsikring i tillegg til lønna. Så nei du tar feil. I de stillingene hvor helseforsikring er inkludert, så vil du finne at det er "certain eligibility" betingelser - i prinsippet at du er frisk & rask i utgangspunktet. Er du ikke det, så har du ikke samme gode beskyttelse av ditt ansettelsesforhold som i Norge. Du kan meget fort få en "pink slip"... Det gjelder å lese det som er med liten skrift også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå