Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Golf 4 - Defekt batteri?

Myoxox

Anbefalte innlegg

Bil: Golf 4, 1.6L 1998 Modell.

Har opplevd de siste få dagene at bila har vært rar. Starter ikke med en gang. Jeg vrir om nøkkelen, også skjer det som jeg viser på video under. I går sto jeg i byen og skulle kjøre hjem, så dro jeg nøkkeln sikkert 20 ganger før den faktisk startet. Kom hjem igår kveld, satt på batterilader, og ladet den til det sto "full-ladet". Prøvde da en 3 gang å starte den, og den startet da med en gang alle gangene. Setter meg da inn i bilen idag for å kjøre en tur til butikken, samme skjer. Vil ikke starte. Vrir om nøkkelen den 3. gangen, og da starter den. Jeg slo da av motoren, og prøvde igjen, og da startet den ikke igjen..

Er det noen som har peiling på hva som er feil? Er det bare rett og slett dårlig batteri?

Video:

Video 1

Video 2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som typisk flatt batteri. Du må få sjekket batteriet og dynamoen.

Mål spenninga på batteriet om morgenen før du starter, eller etter bilen har stått ca. en time. Du skal ha 12,6-12,8V ved fullt batteri. under ca. 11,5V så er batteriet så godt som flatt.

Mens bilen sviver skal du ha rundt 14,4V på batteriet. Ikke under 13,5V. (Selv 13,5V er dårlig men man pleier å sette en grense ca. rundt der).

En måte å teste batteriet på er å koble det fra bilen, fullade det og la det stå frakoblet over natta (uten lader). Hvis du da ikke har så godt som full spenning (12,8V) neste dag så er nok batteriet kaputt. Hvis du har god spenning kobler du det til og måler igjen med f.eks. fjernlysa på (uten motor). Du skal da bare ha litt mindre spenning.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvis du klarer å prøve å starte 20 ganger, kan det ikke være batteriet. Jeg hadde samme problem i forrige uke men da med en diesel bil. Batteriet var en Sønnak Powerline som var 2 år og 4 måneder gammel men den hadde kun 12,5V etter fulladning. Etter ett forsøk falt den ned til 11,5V.
Det samme skjedde da jeg slo på hovedlyset i 2 minuter med fulladet batteri, den falt ned til 11,7V
Fikk nytt batteri og alt funket etter det.
Du kan lade opp batteriet og så slå på lyset i noen minuter og mål spenningen igjen, evt prøv med en startkabel når du ikke får start for å utelukke batterifeil.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...