Myoxox Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Bil: Golf 4, 1.6L 1998 Modell. Har opplevd de siste få dagene at bila har vært rar. Starter ikke med en gang. Jeg vrir om nøkkelen, også skjer det som jeg viser på video under. I går sto jeg i byen og skulle kjøre hjem, så dro jeg nøkkeln sikkert 20 ganger før den faktisk startet. Kom hjem igår kveld, satt på batterilader, og ladet den til det sto "full-ladet". Prøvde da en 3 gang å starte den, og den startet da med en gang alle gangene. Setter meg da inn i bilen idag for å kjøre en tur til butikken, samme skjer. Vil ikke starte. Vrir om nøkkelen den 3. gangen, og da starter den. Jeg slo da av motoren, og prøvde igjen, og da startet den ikke igjen.. Er det noen som har peiling på hva som er feil? Er det bare rett og slett dårlig batteri? Video: Video 1 Video 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Ser ut som typisk flatt batteri. Du må få sjekket batteriet og dynamoen. Mål spenninga på batteriet om morgenen før du starter, eller etter bilen har stått ca. en time. Du skal ha 12,6-12,8V ved fullt batteri. under ca. 11,5V så er batteriet så godt som flatt. Mens bilen sviver skal du ha rundt 14,4V på batteriet. Ikke under 13,5V. (Selv 13,5V er dårlig men man pleier å sette en grense ca. rundt der). En måte å teste batteriet på er å koble det fra bilen, fullade det og la det stå frakoblet over natta (uten lader). Hvis du da ikke har så godt som full spenning (12,8V) neste dag så er nok batteriet kaputt. Hvis du har god spenning kobler du det til og måler igjen med f.eks. fjernlysa på (uten motor). Du skal da bare ha litt mindre spenning. Endret 19. august 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Indian Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Hvis du klarer å prøve å starte 20 ganger, kan det ikke være batteriet. Jeg hadde samme problem i forrige uke men da med en diesel bil. Batteriet var en Sønnak Powerline som var 2 år og 4 måneder gammel men den hadde kun 12,5V etter fulladning. Etter ett forsøk falt den ned til 11,5V.Det samme skjedde da jeg slo på hovedlyset i 2 minuter med fulladet batteri, den falt ned til 11,7VFikk nytt batteri og alt funket etter det.Du kan lade opp batteriet og så slå på lyset i noen minuter og mål spenningen igjen, evt prøv med en startkabel når du ikke får start for å utelukke batterifeil. Endret 19. august 2015 av Indian Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Virker mer som dårlig startmotor eller dårlig kontakt en plass hvis batteriet holder nok strøm til 20 startforsøk. Men mål spenning på batteriet ja. Endret 19. august 2015 av Benny Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Legg merke til i videoen at belysninga i dashen slukker i takt med starteren. Klassisk flatt-batteri-tegn. Lenke til kommentar
Myoxox Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Startet med en gang på starkabler, byttet batteri, fungere nå utmerket bra! 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Sjekk ladinga også (dynamo) så du ikke risikerer at det nye batteriet tar kvelden. Lenke til kommentar
Myoxox Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Sjekk ladinga også (dynamo) så du ikke risikerer at det nye batteriet tar kvelden. Ja har sjekket at dynamoen lader 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå