Gå til innhold

Trening

Anbefalte innlegg

Hei

mann/gutt på 20 år på ca 76kg og har begynt og trene og lurer på kortid eg bør ta disse forskjellige tingen eg har kjøpt, Og kor mye bør eg ta? Skal eg drikke protiner/kreatin/BCAA hver dag selv om eg ikkje trener? Trener Annenhver dag

Frokost: noen skiver

Lunsj: noen skiver

Middag: helt vanlig norsk middag

Kvelds: skiver/kesam/kylling

Star Nutrition Whey-80/ tar dette ca 30min etter trening og kun eg Shake for dagen.

Star Nutrition Creatine Monohydrate/ tar dette rett før trening.

Amino BCAA/ tar dette under trening.

Takker for hjelpen

Endret av dassloket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du skal ta det hver dag, men spesielt BCAA er viktig å ta før/under/etter trening da det har meget gunstig effekt på kroppens evne til restitusjon, både for styrketrening og kondisjonstrening.

Creatin tas hver dag, tidspunktet er ikke kritisk, før trening er fint.

Du skal ha i deg nok protein til å dekke behovet ditt. Etter trening spesielt. Etter vekta di skal du ha i deg ca. 115gr pr døgn.(1,4gr pr/kg kroppsvekt)

Eldre mennesker(40+) kan dra nytte av et høyere inntak.

Lenke til kommentar

Så eg Skal drikke BCAA 3 ganger for dagen?

Det blir morgen, før og etter trening. Hva skal du trene? Proteinfabrikken anbefalte meg for 1.5 år siden, Whey Tech for mage, bein og arm muskler.

Edit: Jeg har ikke fått til å prøvd den.

- Anbefaler å spise 1 banan før og etter trening.

- Tren vanlig i 2-3 uker, før du begynner med protein.

Endret av Couldnt_Find_Good_Name
Lenke til kommentar

Dette er en setning som gir lite mening. Hvorfor må han trene vanlig i akkurat 2-3 uker før han "begynner"(?) med protein? Hvor mye spiser trådstarter nå? Vil supplement være hensiktsmessig?

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Dette er en setning som gir lite mening. Hvorfor må han trene vanlig i akkurat 2-3 uker før han "begynner"(?) med protein? Hvor mye spiser trådstarter nå? Vil supplement være hensiktsmessig?

Bare en anbefaling jeg har fått, om bruk av protein.

Endret av Couldnt_Find_Good_Name
Lenke til kommentar

Det er en anbefaling du skulle ha stilt spørsmåltegn til. Behovet for protein er overdrevet og egentlig all mat som ikke er raffinert har et innhold >10%. Det er få holdepunkter for styrkeløftere å innta mer enn 1,2-1,7g per kg. En normal kost vil for de aller fleste være gi mer enn nok. 

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en anbefaling du skulle ha stilt spørsmåltegn til. Behovet for protein er overdrevet og egentlig all mat som ikke er raffinert har et innhold >10%. Det er få holdepunkter for styrkeløftere å innta mer enn 1,2-1,7g per kg. En normal kost vil for de aller fleste være gi mer enn nok.

Fyren som anbefalte det, sa at de 2-3 ukene var for å få kroppen i gang med trening ellers så legger man bare på seg av proteinen.
Lenke til kommentar

Det er ikke slik humanfysiologien fungerer. Det foregår en konstant opp­ og nedbygging i kroppens proteiner og om denne er like stor vil dette bety vedlikehold. En større nedbrytning enn oppbygning vil over tid da føre til en reduksjon av muskelmasse. Ved økt muskelmasse øker man mengden proteiner i muskler og da kroppen mangler lagre for proteiner er man avhengig av tilførsel fra kosten. Er en i overskudd av energi vil det over tid føre til økt vektoppgang i favør fettsyntese. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...