Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Arv av uregistrert våpen

morgan_kane

Anbefalte innlegg

Heisann, Har arvet 2 våpen. En hagle og en Krag Jørgenensen.

Haglen var registrert, så den gikk greit å søke på affeksjon, men Kragen var uregistrert.

Kragen er mest sannsynlig ervervet etter andre verdenskrig av bestefaren min. Den har vært lenge i familien. 

Haglen ble registrert under våpenamnesti i 2004, 1 år før bestefar døde. Jeg vet ikke hvorfor kragen ikke ble registrert i samme slengen. Bestefar var veldig syk med kols, kan kanskje være at han ikke orsket å styre med registrering.

Først i år ble dødsbo ryddet og solgt og dermed ble våpnene funnet gjømt. 

Kragen er laget i 1907 og er av m/1904 modellen som det ikke ble laget mange av.

Har fått sterke indikasjoner fra saksbehandler på våpenkontoret om at søknad om å beholde krag vil bli avslått når den blir levert. 

I et rundskriv punk 3.9 står det: " På bakgrunn av at det i de senere år har vært gjennomført våpenamnesti med mulighet til  å innregistrere illegale våpen, bør slike våpen ikke lenger tillates innregistrert. "

Denne legges til grunne for avslag. Dette tolker jeg som en anbefaling. 

Såfremt jeg vet har det vært 2 våpenamnesti. Et i 2004 og et i 2008. I 2008 var ingen arv fordelt enda pga at bestemor levde enda. Arvingene har dermed ikke hatt noen mulighet til å få registrert våpnene slik jeg ser det. 

Hva kan jeg gjøre? har enda ikke levert våpensøknad, men no vet jo damen på våpenkontoret at jeg er i besittelse av en uregistrert Krag, så regner med jeg må følge vanlig prosedyre om å søke tilatelse på kragen og deretter sende inn klage når avslaget kommer. 

EDIT: Link til rundskrivet https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

En nabo av meg har et svensk våpen fra 1904 som er "antikt", ergo trenger det visst ikke registreres i det hele tatt.

Det er visstnok et krav at det ikke skal være mulig å kjøpe ammunisjon (ei heller på enkel måte kunne tilvirke denne) til våpenet for at det skal kunne  regnes som antikt. Så alder alene holder visst ikke.

Aner dog ikke hvordan dette er med TS sitt våpen (jeg har lite greie på børser).

Lenke til kommentar

Har en annen ting jeg lurer på. Kan riflen ha blitt slettet i politiet sine register? OG når ble det registreringsplikt på rifler? For dersom det alltid har vært registreringsplikt på rifler, må denne riflen være registrert men på en eller annen måte forsvunnet fra registeret. Leste på kammeret.no at mange rifler er feilregistrert osv. Kan det være bestefar fikk denne riflen før registreringsplikten?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Antikkalternativet er nok lite aktuelt, det brukes først og fremst på svartkruttvåpen, jfr. direktoratets rundskriv pkt. 2.2: 

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen. Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom de av Politidirektoratet er funnet egnet til kun å kunne avfyre ammunisjon som ikke lenger er å oppdrive i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning. Dette innebærer at andre skytevåpen enn svartkruttvåpen som er produsert før 1890, vil være registreringspliktige dersom det enkelt kan fremskaffes ammunisjon til bruk i disse. Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar våpen som nevnt i forskriftens § 1 annet ledd kan fortsatt beholde disse uten særskilt tillatelse.

Reglene om kjøpetillatelse stammer i alle fall fra 1927, antagelig også enda lenger tilbake. Den alminnelige plikten til å ha besittelsestillatelse (våpenkort) er fra 1961. 

Ved innføringen ble det gitt overgangsregler, se våpenforskriften 1963 § 26-1 nr. 1, 2, 9, og 10: 

1. Den som 1. april 1963 er eier eller innehaver av skytevåpen som nevnt i våpenloven § 1, jf. § 5, og ønsker fortsatt å være det, må innen 1. januar 1964 søke politimesteren om våpenkort etter bestemmelsene i § 8, jf. § 7 i våpenloven av 9. juni 1961.

2. Søknad fra fysisk person om tillatelse til å inneha skytevåpen skrives i 1 eksemplar på fastsatt skjema som dateres og underskrives av søkeren og - om han er under 21 år - av verje. Søknaden må inneholde opplysning om:
a) søkerens fulle navn, fødselsdato og fødested, stilling eller yrke, og adresse,
b) våpenets art, kaliber, fabrikkmerke og nummer.

Videre bør søkeren oppgi om han tidligere har fått tillatelse av Den sivile våpenkontroll til å kjøpe våpenet. Gjelder søknaden revolver eller pistol, må søkeren også oppgi sitt behov for å ha våpenet. Er revolveren eller pistolen ervervet i norsk eller alliert krigstjeneste i tidsrommet 1940-45, gir søkeren opplysning om dette.

[...]

9. Den som 1. april 1963 er eier eller innehaver av skytevåpen som nevnt i våpenloven § 1, jf. § 5, og ikke ønsker å fortsette å være det, må innen 1. januar 1964 enten avhende våpenet til en som har tillatelse etter våpenloven § 7 eller til politiet. Slik innlevering kan foretas anonymt.

Våpen som er innlevert, skal utleveres til eieren. Reglene i punkt 7 tredje ledd annet til femte punktum og fjerde ledd, gjelder tilsvarende.

10. Innehar noen etter 1. januar 1964 skytevåpen som nevnt i våpenloven § 1, jf. § 5, uten å ha søkt om våpenkort eller etter å ha fått avslag på søknaden, kan våpenet inndras etter våpenloven § 34 til fordel for statskassen.

Våpen som tilhører en annen enn innehaveren, utleveres til eieren. Reglene i punkt 7 tredje ledd annet til femte punktum og fjerde ledd, gjelder tilsvarende.

Som du ser var fristen for å søke om tillatelse til å inneha skytevåpen 1. januar 1964 (loven trådte i kraft 1. april 1963). Mest sannsynlig har riflen aldri vært registrert. 

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis sannsynlig at våpenet aldri har vært registrert. Krag Jørgensen ble brukt som armévåpen frem til krigen, og forsvaret delte neppe ut våpnene til hvermannsen uten at det ble registrert noe sted. Det er godt mulig at våpennummeret og våpenet selv er registert i systemet til politiet. Har de sjekket det? Det som er sannsynlig er: 1) Det finnes et våpenkort et sted. Eller 2) At riflen er stjålet fra forsvaret. Det er godt mulig at det har skjedd en feilregistrering i systemet. Var bestefaren din medlem av et skytterlag tilsluttet DFS eller noe lignende? Jeger?

Rundskrivet er heller ikke noen absolutt fasit. Det står at det "bør" egentlig ikke gis tillatelse.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis sannsynlig at våpenet aldri har vært registrert. Krag Jørgensen ble brukt som armévåpen frem til krigen, og forsvaret delte neppe ut våpnene til hvermannsen uten at det ble registrert noe sted. Det er godt mulig at våpennummeret og våpenet selv er registert i systemet til politiet. Har de sjekket det? Det som er sannsynlig er: 1) Det finnes et våpenkort et sted. Eller 2) At riflen er stjålet fra forsvaret. Det er godt mulig at det har skjedd en feilregistrering i systemet. Var bestefaren din medlem av et skytterlag tilsluttet DFS eller noe lignende? Jeger?

Rundskrivet er heller ikke noen absolutt fasit. Det står at det "bør" egentlig ikke gis tillatelse.

Han har vært med i skytterlag hele livet sitt mener jeg. Per idag er skytterlaget tilsluttet dfs, vet ikke før i tiden. De har sjekket serienummer på riflen i registeret, men det finnes ikke der. Riflen er gjort om til 22. kaliber og løpet er lengre en orginalt. 

Er det samme jeg mener om rundskrivet. Jeg påpekte det til hun på våpenkontoret, men hadde vist fått beskjed lenger opp i systemet hva som var praksis. Vet ikke om hun nevnte at det var et arvet våpen det var snakk om til de hun snakket med lenger opp i systemet

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Det høres veldig rart ut hvis bestefaren din har vært aktivt medlem i et skytterlag med et "illegalt våpen". Har søkt opp en del om dette, og ser at enkelte brukere på diverse forum har fått dette til. Enkelte møter motstand. Det betyr at de ulike våpenkontorene tolker reglene ulikt, noe som dessverre ikke er uvanlig.

Du burde sjekke om det er registrert noe på våpennummeret, og nevne at det er tross alt arv. Finner det rart hvis ikke en krag er registrert i ett eller annet system.

Lenke til kommentar

Det høres veldig rart ut hvis bestefaren din har vært aktivt medlem i et skytterlag med et "illegalt våpen". Har søkt opp en del om dette, og ser at enkelte brukere på diverse forum har fått dette til. Enkelte møter motstand. Det betyr at de ulike våpenkontorene tolker reglene ulikt, noe som dessverre ikke er uvanlig.

Du burde sjekke om det er registrert noe på våpennummeret, og nevne at det er tross alt arv. Finner det rart hvis ikke en krag er registrert i ett eller annet system.

Jepp, spurte ikke om det var registrert noe på våpennummeret, skal sjekke imorgen.  Har også sendt melding til skytterlaget han var medlem i for å høre om de vet noe. 

Lenke til kommentar

Har funnet noe interessant. 

Ettersom jeg forstår i denne boken http://www.nb.no/nbsok/nb/f46e4f40097cad173a8d767b03f32836?index=1#385

side 312

Så er Krag våpen solgt fra militæret med et løvemerke. 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Coat_of_arms_of_Norway_(1905).svg/2000px-Coat_of_arms_of_Norway_(1905).svg.png

Denne finner jeg på Kragen min. 

Det spennende er at det ser ut til at denne ikke er på orginalkrag. 

http://www.kvf.no/guns/rifle/bilder/Rifle-Kongsberg-Krag-M1904-10031-1.jpg

Se i området rundt serienummer/bolt. 

Isåfall er den solgt fra militæret til det private markedet, og da må den være registrert en plass?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å få våpenet på affeksjon. Og det har jeg sagt tydelig ifra om til saksbehandler. 

Det virker som saksbehandler har låst seg helt på at våpenet ikke står i registeret. Ringte politiet sentralt og de sa det bare var å registrere våpenet på nytt. Så nå venter jeg på telefon fra våpenkontoret sentralt. 

Lenke til kommentar

Joda, har sjekket på kammeret. Har en tråd der også for å høste inn erfaringer. Jeg er redd for at POD uten kjennskap til søknaden og riflen vil avslå søknaden tvert. 

Har du link til noen tråder der folk har fått godkjent av POD? Har enda ikke funnet noen tråder om folk som har klaget. 

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Ja, kan vell legge inn en oppdatering her, endelig er saken gått i min favør å våpen og våpenkort ligger godt plassert i mitt våpenskap. Det ble noen lange måneder, flere dager med frustrasjon når jeg prøvde å finne ut av lover å regler. Ble stille en lang stund etter at klagen ble sendt ut. De på mitt lokale våpenkontor kunne ikke gjøre noe mere, ble bare henvist å ta kontakt videre. 

I forrige uke kom det et brev i posten, uten avsender merket av. Jeg åpnet opp brevet og ble helt forskrekket, her sto det at politidirektoratet var blitt pålagt av justisdepartementet å endre praksis i saker som min. Om min sak var utslagsgivende for den nye praksisen kan jeg ikke svare på, men at dette er en seier for sunn fornuft skal jeg personlig skrive under på. 

Jeg er nå overlykkelig eier av min bestefars gamle våpen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...