1Dr.E Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hei, Driver og leker med tanken på å gå sammen med søstera mi og kjøpe en tomt like ved vårt barndomshjem, dele denne i to og bygge på hver vår halvdel av den. Men når jeg måler opp ser jeg at den er mindre enn jeg trodde. Tomta i dag er på 490m2, slik at den splitta i to ville blitt på 245m2 hver. Er det noe som helst håp om å få bygd en enebolig på en slik tomt?Jeg er gift og har barn, vi har to biler og bor i dag i enebolig på 158m2 P-rom med 1,2 mål tomt. Finner ikke all verdens info om det, men har jeg forstått rett i at man maksimalt kan bygge ut 25% av tomtearealet?Dvs. en grunnflate på rundt 60m2? Er dette inkludert biloppstillingsplass, markterasse etc?Naboene til denne tomta har nettopp bygd i 3 etasjer fra bakkeplan (uten kjeller), så det lar seg tydeligvis gjøre å bygge i høyden. Noen som har peiling på dette som kunne delt noen tanker om hvorvidt dette er vits i å vurdere engang? På forhånd takk! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Du må ta kontakt med kommunen sidan dette er avhengig av reguleringsplanen for området. Markterasse og carport skal takast med som bebygd areal, det same gjeld biloppstillingsplass med mindre reguleringsplanen omtalar unntak for dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) 1) Normalt er at regler tilknyttet utnyttelsesgrad er gitt på tidspunktet utnyttelsesgraden for "din" tomt ble bestemt. Forskjellige regnemetoder er brukt opp igjennom historien. Hør med plan og bygg i kommunen, generell blekke; https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kmd/boby/grad_av_utnytting.pdf 2) Når utnyttelsesgrad fastsettes i dag gjøres dette normalt etter "BYA"; Bebygd areal (all konstruksjon som er høyere enn 0.5 meter.) BYA = --------------------------------------------------------------- x 100 tomteareal Endret 19. august 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 prosent ditt og datt er bare villedende da det er enormt mange boliger som bruker 90% av tomta Kommer helt an på hva tomten grenser til Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 prosent ditt og datt er bare villedende da det er enormt mange boliger som bruker 90% av tomta Kommer helt an på hva tomten grenser til Det kan sikkert forekomme at enkelte har for stor utnyttelsesgrad av tomta, men konsekvensen av dette er rivingspåbud. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 prosent ditt og datt er bare villedende da det er enormt mange boliger som bruker 90% av tomta Kommer helt an på hva tomten grenser til Det kan sikkert forekomme at enkelte har for stor utnyttelsesgrad av tomta, men konsekvensen av dette er rivingspåbud. Ikke hvis man har fått tillatelse. Det er helt sant at mange har mye større utnyttelsesgrad, her i byen så er det et par steder der alle nesten tomter er bygget ut 60-90%. Man må ha god grunn for å få en så høy utnyttelsesgrad og kriteriene vet jeg ikke, men det er bare å snakke med en advokat og slenge inn en søknad så er jo saken grei. Tror det er lite forumet kan svare deg på da det er veldig situasjonsavhengig og vi ikke har alle fakta. Tror heller ingen her gidder å ta saken for deg gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå