Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mitt lille Lan, fungere ikke

Anbefalte innlegg

Heisann, håper det er noen som kan hjelpe meg med mitt lille problem.

Jeg har Internett fra tiscali (ikke noe drittsnakk om tiscali her, kan ta det senere), og to maskiner som jeg gjerne vil ha på nett. Men tiscali leverer kun med et modem med tilkobling for en maskin. i hovedPcen min har jeg to nettverkskort (et intrigert i NF7 hovedkortet og et pci).

Det jeg har gjort er at den ene nettverkstilkoblingen(ADSL) har jeg satt til å motta ip adresse fra tiscali, mens den andre tilkoblingen(LAN) har jeg satt til fast ip(192.168.1.1 og 192.168.1.2 på den andre maskinen).

Maskinene ser hverandre og jeg får acess til harddiskene til hverandre, men jeg får ikke til å dele ut Internett til den andre maskinen.

På pc nr2, er det kommet opp et ikon for delt Internett acess, og maskin nr 1, har jeg valgt at jeg vil dele Internett. Men det fungere fortsatt ikke.

Grunnen til at jeg gjør dette er pågrunn av at jeg vil spare meg for de ekstra kronene en router vil koste meg.

Har noen et forslag på hvordan jeg kan fikse dette? kan jeg sette lan-tilkoblingene til "ingen" ip adresse på begge maskinene?

Takk på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke satt opp netverksdeling på xp, men på 2000 fungerte det ikke dersom adsl forbindelsen stod på dhcp!

Ved å kjøre start->run->"cmd"

og "ipconfig /all" får du opp hvilke instillinger dhcp'n mottar fra nettet.

Gå så inn i netverksinstillingene og sett de samme verdiene manuelt (skru av dhcp).

Husk at når du skal dele en dsl linje er det pppoe forbindelsen du skal dele, ikke den fysiske netverksforbindelsen.

-pg

Lenke til kommentar

Husk på at IP-adressene må ligge innenfor samme nett.

Dersom du bare har to maskiner mot hverandre, setter du IP-adressene som du har gjort. Nettmasken settes til 255.255.255.252.

Vil du ha et større nett med flere maskiner, så øker du nettmasken. Men, behold IP-adressene. Nettmaske 255.255.255.240 vil gi deg 14 hosts fra 192.168.1.1 til 192.168.1.14.

Skal du ha tilgang til internett så må du sette opp gateway. Gateway IP-adresse er andre enden mot internett. Altså, IP-adressen på modemet. På maskin 2 setter du inne denne gateway-adressen.

LAN-forbindelsen din: Egenskaper-> TCP/IP-> Avansert-> default gateway. Her legger du inn gateway-adressen på modemet.

Den første maskinen din har direkte forbindelse mot modemet og trenger ikke dette innslaget. Den andre maskinen må ha dette innslaget for å vite hvor den skal sende trafikken. Dette gjelder bare for trafikk som ikke er på lokalnettet ditt.

-xhilerate-

Lenke til kommentar

Skal du ha tilgang til internett så må du sette opp gateway. Gateway IP-adresse er andre enden mot internett. Altså, IP-adressen på modemet. På maskin 2 setter du inne denne gateway-adressen.

LAN-forbindelsen din: Egenskaper-> TCP/IP-> Avansert-> default gateway. Her legger du inn gateway-adressen på modemet.

hvor finner jeg gateway adressen til modemet?

Lenke til kommentar
Husk at når du skal dele en dsl linje er det pppoe forbindelsen du skal dele, ikke den fysiske netverksforbindelsen.

Det var et litt sært råd, PPPoE er det svjv kun Telenor ADSL som bruker, Tiscali tildeler IP via DHCP.

I så fall bruk første del av svaret: skru av dhcp, sett manuelle instillinger, i tilfelle xp har samme bug som w2k.

Husk også at gateway på maskin #2 skal være 192.168.1.1 (=ip'n til pc#1)

Du må også sette DNS manuelt på pc#2. (ipconfig/all forteller hvilken dns pc#1 har fått av dhcp serveren)

Lenke til kommentar

vell gjorde det litt enklere. Fått tak i en hub.

nå går hverav maskinene in i sin port og modemet går inn på upplinken på huben, det eneste som er et stooort minus da er at maskinene er ikke på lan lenger. De har to forskjellige ip adresser.

Lenke til kommentar
vell gjorde det litt enklere. Fått tak i en hub.

nå går hverav maskinene in i sin port og modemet går inn på upplinken på huben, det eneste som er et stooort minus da er at maskinene er ikke på lan lenger. De har to forskjellige ip adresser.

Vel, innstaller netBEUI-protokollen og bruk den mellom maskinene, en enkel og svært sikker måte og gjøre det på i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
I så fall bruk første del av svaret: skru av dhcp, sett manuelle instillinger, i tilfelle xp har samme bug som w2k.

Dette gjelder nettkortet ut mot LAN og ikke kortet mot ADSL-linja, ville bare presisere :)

Nei!

Det gjelder faktisk kortet ut mot modemet! Det er det som er bugen i w2k!

(Eller, det gjelder forsjåvidt begge kortene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...