Gå til innhold

Her er Googles nye ruter

Anbefalte innlegg

Håper den er rask.. Så kanskje jeg får en grunn til å bytte ut min gamle dir-655 som har vært dønn stabil og leverer 140-145Mbps mot Thinkpad'n min.

Min DIR-655 fikk gjennomgå demontering. Jeg unner ingen å gjenbruke elendig hardware. Var så sykt irritert over dens elendige ytelse og høye varmeutviklng. Det er en svært gammel boks, og slike var gjerne ikke like flinke til å ta hensyn til naboenes WiFi. Hva DIR-655 støttet gidder jeg ikke å google. Like godt å ta "livet av" skjiten.

Den er ikke alltid like god for de som kjører setup wizard. Men så lenge den får 1.37NA firmware, står på høykant uten å ha en varmekilde under seg, og settes opp med 802.11n only,

WPA2-PSK AES only

short pre amble

Og 20/4Mhz bandwidth

Da får man lett 17-19MB/s med nogenlunde gode nettverkskort. Som feks rimelige Intelkort. Beste routern jeg har hatt, bortsett fra astaro, smoothwall osv.

Riktig config, og nok kjøling, så er disse fortsatt supre bokser, selv etter dagens målestokk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å ha brannvarslere over alt ja. Spesielt der en plasserer teknisk utstyr. Nå er det ikke varmeutviklingen i selve det tekniske utstyret jeg er mest bekymret for skal starte en brann, du tar nok knekken på utstyret før det blir så varmt at de kan starte en brann.

Det er kortslutninger, lynnedslag o.l. den virkelige faren er i. Tviler på at det er noe smart å lage et "gipskammer" der noe kan få brenne ut i fred og så slukke seg selv... :). Kanskje ute, men ikke på loftet. En ting er at røykvarsleren gjør jobben sin, men det er jammen ta mye for sent for å avverge noe selv veldig kort tid etter den er utløst.

Når det gjelder spotter, så spesifiserer produsent minimums avstand til brennbart materiale. Bruker kun LED spotter med egne drivere i huset nå - har igjen noe halogen, men totalrenoverer, så alt blir byttet. Dette gir en mye større fleksibilitet i forhold til montering. Mange steder det ikke er behov for kasse eller noen ting, selv om det er veldig liten plass i høyden over spot. Genialt.

Ville tro samme prinsipp gjelder for f.eks. router produsenter - nå er det lenge siden jeg har studert manualene som følger med forbrukerutstyr som dette, men fra jobben er jeg vant med at det er oppgitt en min. og maks. ambient temp samt IP grad. Skulle tro samme info var tilgjengelig for disse type produkter et eller annet sted.

Så om du er komfortabel med å ha teknisk utstyr stuet opp på kryploftet rent brannmessig (jeg er ikke det, fordi det er en helluva vanskelig plass å komme til å slokke fort nok dersom noe brenner), så hadde jeg nok ikke bekymret meg mye for selve romtemperaturen så lenge elektronikken er laget for å fungere i det temperaturområdet du har på kryploftet... Tror ikke det tar fyr på grunn av normal varmeutvikling i "normale" temperaturområder, mer på grunn av feil i utstyr og tilkoblinger osv.

Et annet problem med å ha slikt på kryploft som folk må tenke over er at dersom det ikke er isolert helt i yttertaket, man at loftet er "kaldt", så oppstår kondens i rørene veldig lett, og det kan bli rimelig fuktig i veggboksen etter hvert hvis du trekker rør fra varme til kalde steder.

Kjelleren har 15-20 grader hele året. Helt perfekt for teknisk utstyr! :). Men mye utstyr er laget for å kjøre i høyere temperaturer også, men dette ville jeg i så fall kontrollert før jeg setter noe et sted der det potensielt blir høy temperatur.

Men denne kaffekanna fra google passer meg ikke. :) Hverken i stua, kjelleren eller loftet :p Og som noen poengterer - må nesten ha 3 kabler til denne uansett, og da er den slett ikke så "pen" lenger ! :)

Lenke til kommentar

Håper den er rask.. Så kanskje jeg får en grunn til å bytte ut min gamle dir-655 som har vært dønn stabil og leverer 140-145Mbps mot Thinkpad'n min.

Min DIR-655 fikk gjennomgå demontering. Jeg unner ingen å gjenbruke elendig hardware. Var så sykt irritert over dens elendige ytelse og høye varmeutviklng. Det er en svært gammel boks, og slike var gjerne ikke like flinke til å ta hensyn til naboenes WiFi. Hva DIR-655 støttet gidder jeg ikke å google. Like godt å ta "livet av" skjiten.

Den er ikke alltid like god for de som kjører setup wizard. Men så lenge den får 1.37NA firmware, står på høykant uten å ha en varmekilde under seg, og settes opp med 802.11n only,

WPA2-PSK AES only

short pre amble

Og 20/4Mhz bandwidth

Da får man lett 17-19MB/s med nogenlunde gode nettverkskort. Som feks rimelige Intelkort. Beste routern jeg har hatt, bortsett fra astaro, smoothwall osv.

Riktig config, og nok kjøling, så er disse fortsatt supre bokser, selv etter dagens målestokk.

Jeg gadd aldri leke med noen nord-amerikansk firmware. Ventet i en evighet på at D-link skulle få fingeren ut å reparere "gammelt skadeverk". Ga bare opp skjiten jeg.  :)

Noen hundrelapper ut vinduet, og mange år med internettforbindelse som hakker. Da går det fort dit at man kaller det den dårligste router'en man har opplevd. Og det holder jeg ved, for D-link ordnet aldri skikkelig opp i problemene med den. Da hjelper det ikke at noen få for for seg å teste nord-amerikansk firmware. Og chip'en inni vil vel aldri få noe Tomato, DD-WRT og ymse annen alternativ firmware.

Lenke til kommentar

Viktig å ha brannvarslere over alt ja. Spesielt der en plasserer teknisk utstyr. Nå er det ikke varmeutviklingen i selve det tekniske utstyret jeg er mest bekymret for skal starte en brann, du tar nok knekken på utstyret før det blir så varmt at de kan starte en brann.

Det er kortslutninger, lynnedslag o.l. den virkelige faren er i. Tviler på at det er noe smart å lage et "gipskammer" der noe kan få brenne ut i fred og så slukke seg selv... :). Kanskje ute, men ikke på loftet. En ting er at røykvarsleren gjør jobben sin, men det er jammen ta mye for sent for å avverge noe selv veldig kort tid etter den er utløst.

Når det gjelder spotter, så spesifiserer produsent minimums avstand til brennbart materiale. Bruker kun LED spotter med egne drivere i huset nå - har igjen noe halogen, men totalrenoverer, så alt blir byttet. Dette gir en mye større fleksibilitet i forhold til montering. Mange steder det ikke er behov for kasse eller noen ting, selv om det er veldig liten plass i høyden over spot. Genialt.

Ville tro samme prinsipp gjelder for f.eks. router produsenter - nå er det lenge siden jeg har studert manualene som følger med forbrukerutstyr som dette, men fra jobben er jeg vant med at det er oppgitt en min. og maks. ambient temp samt IP grad. Skulle tro samme info var tilgjengelig for disse type produkter et eller annet sted.

Så om du er komfortabel med å ha teknisk utstyr stuet opp på kryploftet rent brannmessig (jeg er ikke det, fordi det er en helluva vanskelig plass å komme til å slokke fort nok dersom noe brenner), så hadde jeg nok ikke bekymret meg mye for selve romtemperaturen så lenge elektronikken er laget for å fungere i det temperaturområdet du har på kryploftet... Tror ikke det tar fyr på grunn av normal varmeutvikling i "normale" temperaturområder, mer på grunn av feil i utstyr og tilkoblinger osv.

Et annet problem med å ha slikt på kryploft som folk må tenke over er at dersom det ikke er isolert helt i yttertaket, man at loftet er "kaldt", så oppstår kondens i rørene veldig lett, og det kan bli rimelig fuktig i veggboksen etter hvert hvis du trekker rør fra varme til kalde steder.

Kjelleren har 15-20 grader hele året. Helt perfekt for teknisk utstyr! :). Men mye utstyr er laget for å kjøre i høyere temperaturer også, men dette ville jeg i så fall kontrollert før jeg setter noe et sted der det potensielt blir høy temperatur.

Men denne kaffekanna fra google passer meg ikke. :) Hverken i stua, kjelleren eller loftet :p Og som noen poengterer - må nesten ha 3 kabler til denne uansett, og da er den slett ikke så "pen" lenger ! :)

Det med kondens i trekkerøret, det har jeg aldri kommet på at kan være et dilemma. Men, når du nevner det så går det jo opp for meg at kanskje. Nå har nå elektrikeren brukt trekkerør selv, så regner nesten med at varsellampen hos disse fagfolkene ville ha blinket, dersom dette er et alvorlig stort problem. Noe trekkerør har jeg lagt selv til Cat.6-kabling.

Det viktigste er å komme seg ut ved brann. Lynnedslag, ja det skjer, men direkte treff er sjeldne. Tenker du at strøm kryper i gatenettet og inn i huset ditt, at den kan få ting til å ta fyr fra lynnedslagene? Det er ingenting direkte ulovlig med å ha strøm på et kaldloft, så forsikringsselskapet vil ha lite å kunne ta deg for.

Det viktigste er at man føler seg rimelig på trygg grunn med de tiltakene man foretar seg i huset. Da er det mye som må tenkes igjennom selvfølgelig. Nå har jeg etterisolert loftet, så brann vil ta bittelitt lenger tid på å trenge ned i etasjen under. Benyttet da det mer brannhemmende varianten etterisolering. Så nederst fra før ligger 200 mm glava, og jeg har lagt på 70 mm Rockwool som har bedre brannegenskaper.

Mellomvernet i sikringsskapet kan vel stoppe noe av de værste karamellene i å trenge gjennom, og da må lynet aktivt gjøre bykset som mellomvernet "gir av gap" på lederne.

Lynavleder kunne vært fint, men det koster penger, og det er det heller ingen krav om fra forsikringsselskapene. Dessuten vil alltid en lynavleder kunne bidra til å tiltrekke seg "lynets oppmerksomhet". Det er ikke så jævlig hyggelig å våkne til et kanondrønn et par meter i fra soverommet. Og da må man spørre seg om det kan komme brannskade fra lynnedslaget som følger lynavlederen.

Jeg har hørt om brannrosene som ble spredd utover innertaket på et loft som fikk et direkte treff. Naboen hadde en forelsk for radioamatørantenne på huset sitt, og det fant "lynet meget interessant" å følge.

Etter å ha lært dette av å observere naboens uhell, så blir jeg faktisk fristet til å feste lynavleder til et tre 100 meter i fra huset heller. Det hadde sikkert vært positivt om nabolaget gikk til spleising av noe slikt, framfor å ofre husene sine med lynavlederinnstallasjoner. Tviler på at jeg noen sinne kommer til å gidde tenke lynavleder en gang, eller å gidde å få med naboene på et slikt prosjekt "i treet".

Gjør man først noe slikt, så kan man regne med en direkte treff i treet før eller siden. Det kan jo holde interesserte uværentusiaster våken langt utover nattetimene. Kanskje med noe GoPro-dilldall montert i riktig retning også.  :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Jepp. Det viktigste er å komme seg ut ved en brann!

Det med kondens i røra... jeg har masse rør på kaldloftet mitt selv, og det er ikke vært noe stort problem. Men har vært borti et tilfelle personlig i et annet hus hvor dette ble et problem.

Jeg har masse elektrisk på kaldloftet som sagt men dette dreier seg om distribusjon av strøm til resten av 2.etg. Skapet mitt står i kjelleren og det viste seg å være ekstremt praktisk å bruke pipa (dvs ikke selve pipa men en sjakt nr.2 på siden) til å legge rør inni til å få alt til 2.etg som jeg skulle ha opp der. Det eneste som er litt irriterende er at strøm og lan går i samme sjakt og de 4 metrene har jeg liten kontroll på hvordan de ligger parallelt med hverandre, men det funker greit så vidt jeg kan se uten noe fancy måleutstyr.

Men minimalt med rør er åpne på loftet, og er de ikke det eller er isolert skikkelig hvis de er åpne så er ikke kondensert noe problemd vil jeg tro.

Jeg har ikke særlig mye peiling på dette, bare en samling erfaringer jeg har plukket opp i årenes løp.

Min preferanse for å ha teknisk utstyr i kjeller og ikke på loft går nok mest i at jeg har lyst å ha det tilgjengelig lett, og det er tungvint der oppe. Brann er jeg ikke så redd for som jeg kanskje får det til å høres ut som, men det et absolutt et gyldig tankeeksperiment hehe.

Lynavleder er nok lite vits i å lage til på sitt eget hus med mindre du har en drøss med penger å bli av med og at du bor i et ekstremt utsatt område. Har sett en del diskusjoner om avledere og diverse fantasifulle påstander om vern mot lyn osv.

Når det gjelder overspenningsvern så er det vel normal praksis i nye installasjoner å ha grovvern i skapet, men dette er ikke nok til å ta overspenning ned å beskytte fintfølende utstyr som pc eller routeren osv. Må helst ha et finvern i umiddelbar nærhet på de kursene. Jeg kjenner heller ikke spec på grovvern og hva de faktisk stopper og ikke.

Men ved en direkte treff av lynet i elektrisk anlegg uten for slik at energien finner veien til sikringsskapet, da er veien over en sikring ufattelig lett for lyn energien å gå. Tror ikke overspenningsvern eller sikringer kan garantere deg mot oppbrente ledningsnett og stikk og brytere blåst av veggene. Slikt skjer, men relativt sjelden vil jeg tro.

Men det er en helt annen, men interessant diskusjon enn google nye router, som verken passer på loftet eller kjelleren etter mitt syn hehe. Det ser ut som noe i butikkhyllene på Kitchn eller noe i den duren. Haha. Utrolig stygg. Heldigvis er smak ulik da...

Men de aller fleste er ikke så opptatt av å ha 30 porter kabla nettverk i huset. Faktum er vel at mange bruker stort sett kun WiFi. Og er du over snittet opptatt av design osv så kan vel denne falle i smak og til og med være praktisk og pen.

I jobben min har jeg bl.a. registrert at opplegg for svakstrøm i nye hus generelt er elendig. Ta for deg et nabolag med nye rekkehus satt opp av et byggefirma der det handler omtrent kun om å spare... Da vil du ofte finne et modem med innebygget WiFi plassert trygt og sikkert inni et lite svakstrømsskap av stål. Herlig for å få best mulig dekning... for mange år sia så jobba jeg litt med boligalarmer, og så da ganske mange festlige måter å sette opp nettverksutstyr. Nå jobber jeg med litt andre ting som er mer i gata automasjon og sikkerhets systemer i større bygg, men kan også der konstatere at det tilhører sjeldenhetene å komme over et bygg der det er et skikkelig teknisk rom for svakstrøm.

Ofte plasseres et alt for lite Rack langt langt oppe på veggen i bøttekottet hehe. Skal en opp med mer utstyr da så gjelder det å kreativ. Mye blir skrudd på vegg dersom det er tilgjengelig plass mens mye også havner oppå himlingsplater forsterket med kryssfiner eller noe sånt.

Så får en heller være tolmodig å flytte på tralla til vaskrpersonell før du setter opp laptopen på arbeidsbenken (dvs oppå varmtvannsberederen hehe) ved en servicejobb. Hadde vært praktisk å kunne koble til alt av utstyret inn i et AP og finne meg en sofa i kaffekroken å arbeide fra, men når mye må kobles til med USB, ja da er "arbeidsbenken" ofte det eneste alternativet hehe.

Så jeg vil tro at min forkjærlighet for greie tekniske rom og lett tilgjengelig utstyr har litt å gjøre med hva jeg ser rundt om i jobben min av slike kronglete løsninger, og da vil det være naturlig å gjøre stikk motsatt selv hehe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...