Friisern Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (endret) Har nylig flyttet in i en hybel på Oslo Vest(annonse som vedlegg) etter et endt forhold, og har i ettertid oppdaget et par ting som ikke stemmer i forhold til det som ble tilbudt. Hybelen er et rom i 2. etasje i et hus, som er bebodd av de som eier det. Har bodd her litt over en uke nå uten å stusset så mye over størrelsen. Helt til fattern kom på besøk med målebånd. Og som dere kan se i vedlegget er hybelen beskrevet som "ca. 25 m2" og lengre ned på side 2 under "info om boligen", står det 28 m2. Etter at vi hadde målt, kom vi frem til 15 m2. Som da er litt mindre. Og "lagrings boden" som skulle være 10 m2, er 7m2. Dette er forsåvidt et gammelt hønsehus og har ikke blitt ryddet ut. Fikk beskjed før jeg signerte kontrakten at dette skulle bli ryddet og pusset opp ettersom jeg ønsket å bruke et par m2 av boden til et mini atelier hvor jeg kunne sitte å male litt. Ved innflytting sto det uberørt fullt av spindelvev og rester av alt som et hønsehus inneholder til vanlig. Hverken størrelsen på leiligheten eller lagrings boden er nevnt noe sted i kontrakten, og rett før jeg dro på visningen, fikk jeg beskjed at det var en skrivefeil i annonsen. Det var 1 rom og ikke 2 som beskrevet. Det jeg lurer på da, er hva slags rettigheter jeg har for en eventuell pris redusering eller heving. På forhånd, takk for alle svar. Hybel annonse 1.bmp Hybel annonse 2.bmp Endret 18. august 2015 av Friisern Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Du må pårope dette som ein mangel basert på uriktige opplysningar etter husleigelova § 2-3. Ein slik mangel vil kun være tellande dersom opplysningane har hatt betydning for leigeavtalen. Rommet er berre halvparten av arealet som det blei opplyst om i annonsen, men det vil også være eit spørsmål du har vært på visning før du inngikk leigeavtalen. Ein slik uoverstemmelse burde du ha oppdaga på visninga dersom dette var viktig for deg. Men her er det vanskelig å seie noke konkret basert på dine opplysningar. Uansett så er neste steg å pårope ein mangel. Då får utleigaren i utgangspunktet plikt til å rette mangelen, men sidan det er vanskelig i denne situasjonen så blir neste steg avslag i husleiga etter § 2-11 slik at du berre betaler det ein hybel på 15 m2 er verdt i staden for det ein hybel på 25 m2 er verdt. Tilsvarande for arealet på boda, men her kan (og bør) du fyrst og fremst kreve at denne blir rydda og pussa opp slik at den er brukandes som bod per den muntlege avtalen dere hadde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå