henrikwl Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Heisann folkens. I forbindelse med min bursdag i begynnelsen av juni kjøpte min kone inn diverse flasker med craft beer til meg, da jeg fra tid til annen liker å smake nye spennende øltyper. Været på de tider var kjølig og greit, så flaskene ble satt på terassen. Tiden gikk og jeg drakk opp en del av dem, men her nylig ble jeg oppmerksom på at det sto tre flasker igjen utpå der. De har da altså stått utpå der i solveggen i sikkert opp mot (og kanskje også over) 30 grader i perioder. Er det bare å helle disse flaskene ut, eller kan jeg ploppe dem i kjøleskapet og drikke dem når de er kalde? Jeg har aldri smakt noen av dem før så jeg aner ikke hvordan det er meningen at de skal smake og jeg vil nødig la min oppfatning farges av at jeg drikker ødelagt øl. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Er en sjanse for at de har blitt veldig oksidert, men et øl blir aldri "dårlig" eller farlig å drikke. Ville tatt en smak istedet for å kaste dem. Taper ingenting på å smake. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 Ok, da prøver jeg det. Smaker oksidert øl noe spesielt? Så jeg eventuelt kanskje kan avgjøre om ølet smaker dårlig på grunn av oksidering eller om jeg rett og slett bare ikke liker det. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Når en vanlig pils er ødelagt av lys og varme kjenner man det veldig lett med en kvalmende tung bismak. Men håndtverksøl oppfører seg litt annerledes, og det er ikke sikkert at de smaker så ille. De er nok ikke like gode som da de var friske, men du må i alle fall smake. Alkoholen er jo intakt, og det er aldri farlig å drikke det. Dersom ikke smaken er for ille så bare kos deg med det. Så kan du tømme det ut om det smaker for ille. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Et par flasker øl koster ikke mange kronene så hvis du liker å teste nye øltyper så vil jeg anbefale å bare kjøpe nye. Som du sier så kan smaken ha forandret seg og det har den nesten garantert gjort basert på forholdene den har blitt oppbevart i. Jeg personlig hadde bare drukket dem etter en kjøleskapstur hvis jeg hadde hatt lyst på en tirsdagspils og kjøpt noen nye for å sjekke forskjellen. Det er alltid artig å se hvordan oppbevaringen har virket inn på smaken også Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Ok, da prøver jeg det. Smaker oksidert øl noe spesielt? Så jeg eventuelt kanskje kan avgjøre om ølet smaker dårlig på grunn av oksidering eller om jeg rett og slett bare ikke liker det.Litt vanskelig å beskrive en oksidert smak, men mange liker å bruke en slags "pappaktig" assosiasjon. I mange øl regnes det som positivt med litt oksidering. Ikke heng deg opp det men bare smak. Om du selv liker dem er det det viktigste. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Med unntak av at dette kan farge litt din oppfattning av korleis ølet eigentleg skal smake så skal det ein del til for at det ikkje er drikkandes. Øl som har stått på tette flasker tåler svært mykje, men det er ikkje sikkert dei smaker det same som ferskt øl. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Takk for svar, gutta! Jeg jekker dem nok og smaker - om enn ikke alle nå på onsdagskvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå