blomster124 Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei! For 1 uke siden strøk jeg på oppkjøring. Jeg begynte å øvelseskjøre en uke før første kjøretime, altså ca 2,5 mnd siden. Så jeg er jo ikke særlig erfaren, og jeg vil si at kjøringen min er helt OK. Jeg bor på landet, så det er vanskelig for meg å få nok øving der det er mye trafikk og situasjoner jeg kan komme opp i sentrum. Jeg ble fryktelig lei meg da han sa jeg ikke fikk bestått, da jeg faktisk trodde jeg hadde det. Var ikke særlig nervøs. Dette er grunnene for at jeg ikke bestod: - svinger til venstre fra høyre felt i enveiskjørt gate. (Slurvefeil fra meg....) - overdriver fartsreduksjon mot kryss. (Jeg har fått beskjed fra kjørelærer og foreldre om å kjøre sakte mot kryss så jeg får oversikt, siden jeg har alltid hadd en uvane med å kjøre for fort mot kryss.. Så denne er sur..) - risikofylt plass/måte å snu på. (Han sa "snu på nærmeste snuplass", noe jeg gjorde. Synes snuinga mi var helt grei, men han sa det var for farlig å snu såppas mye på veien da det var 80-sone. Det var absolutt ingen biler og en veldig øde vei, men skjønner jo at det kunne ha kommet en bil. Men det var en veldig svingete vei, ingen ville ha kjør 80) - ikke godkjent rygging, rygger på fortauskant flere ganger. (Da ble jeg veldig stresset, for jeg hadde aldri prøvd å rygge ned en gate før, rygginga var helt rævva) Jeg skjønner jo forsåvidt at jeg ikke bestod, men veldig surt. Synes dere dette var stengt, eller er dere helt enig? Noen som har tips hvordan å bestå om 3 uker? Lenke til kommentar
Chroma Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Jeg forstår at du strøk mtp det du skriver. Eneste tipset er å øve, øve, øve. Øv masse på det du strøk på. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Det å snu på en uoversiktlig, svingete veg med 80 sone kan være risikosport, du vet aldri når du treffer på en lokal høvding som holder en vesentlig høyere hastighet enn gjennomsnittet.Når det kommer til fartsreduksjon før kryss så bare slipp gasspedalen og trill til du ser hvorvidt det er klart eller ikke om det ikke er lysregulert. Å rygge på fortauskant blir veldig fort veldig dyrt da du veldig lett kan ta både dekk og felger.Hvorfor la du over fra høyre til venstre felt i enveiskjøringen?Men dersom du rygger såpass dårlig er det noe du burde øve på frem til neste oppkjøring. Ta deg en tur med en av foreldrene dine eller kjørelærer, samt en liten haug med kjegler og finn et sted hvor du kan lage en lang slette du kan rygge ned Øvelse gjør mester Lenke til kommentar
blomster124 Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 Det å snu på en uoversiktlig, svingete veg med 80 sone kan være risikosport, du vet aldri når du treffer på en lokal høvding som holder en vesentlig høyere hastighet enn gjennomsnittet. Når det kommer til fartsreduksjon før kryss så bare slipp gasspedalen og trill til du ser hvorvidt det er klart eller ikke om det ikke er lysregulert. Å rygge på fortauskant blir veldig fort veldig dyrt da du veldig lett kan ta både dekk og felger. Hvorfor la du over fra høyre til venstre felt i enveiskjøringen? Men dersom du rygger såpass dårlig er det noe du burde øve på frem til neste oppkjøring. Ta deg en tur med en av foreldrene dine eller kjørelærer, samt en liten haug med kjegler og finn et sted hvor du kan lage en lang slette du kan rygge ned Øvelse gjør mester [/ Takk for tips!! :-) nei nå missforstod du, når jeg skulle svinge til venstre, så skulle jeg jo selvfølgelig ha lagt meg til venstre for å vise andre Trafikanter at jeg skulle til venstre, så jeg kunne ha skapt en farlig situasjon. Vel, jeg blinket jo helt sikkert, så jeg kan ikke forstå det var så veldig farlig men. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Nå vet ikke jeg om du skjekket eller ikke, men i værste fall kunne det ha ligget i bil til venstre for deg som du i så fall hadde vrengt ut rett foran/i sida på. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Vel, jeg blinket jo helt sikkert, så jeg kan ikke forstå det var så veldig farlig men. Synes snuinga mi var helt grei, men han sa det var for farlig å snu såppas mye på veien da det var 80-sone. Det var absolutt ingen biler og en veldig øde vei, men skjønner jo at det kunne ha kommet en bil. Men det var en veldig svingete vei, ingen ville ha kjør 80) Du bagatelliserer ganske grove bommerter, som i tillegg bare var noe av det du gjorde feil. Foreslår du begynner å ta trafikken litt mer seriøst, spesielt siden disse tingene du ikke syntes var så ille i verste fall kunne gått kraftig ut over andre biler/sjåfører. I tillegg klarer du ikke avpasse fart inn mot kryss. Er du sikker på at du forstår flyt og plassering i trafikken? Forøvrig er rygging ren øving, og noe du definitivt ikke trenger trafikk i tettbebygd strøk for å øve mer på. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 2,5 mnd fra du begynte å øve til du hadde oppkjøring? Det høres ikke ut som en god måte å få inn rutiner på.. Mange bruker tiden fra man lovlig kan øvelseskjøre som 16-åring og frem til man tar lappen ganske aktivt for å få inn rutiner og flyt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Tja, både og. Har man kjørt moped/lett mc siden man var 16 så har man opparbeidet seg litt trafikkforståelse, dessuten tar noen enkelte ting kjappere enn andre. Selv brukte jeg halvannen måned på å ta klasse B og 3 uker på å ta BCE når jeg ble gammel nok til det. Men samtidig brukte brodern nesten et år og veldig mye penger på å ta B, så det er veldig individuelt. Men husk, fordi om man bruker liten tid på å førerkortet er det ikke nødvendigvis slik at man er en flink sjåfør i trafikken i etterkant. Lenke til kommentar
Mavaro Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Har oppkjøring imorgen. Takk for tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå