Horrorbyte Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 jepp. USA next! gidder ikke studere i 3 år som INGENIØR og ende opp med å tjene 350000, og kanskje lavere enn det. nope. Altså, jeg går i 5. klasse på master ved NTNU, og har aldri møtt noen her som er like kjepphøye som deg – til tross for at det er relativt vanlig å «mobbe» høyskoleingeniører. Hvis det er penger som driver deg, har du trolig valgt helt feil bransje. 7 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 jepp. USA next! gidder ikke studere i 3 år som INGENIØR og ende opp med å tjene 350000, og kanskje lavere enn det. nope. Jeg tror ikke de tjener bedre i USA, Horrobyte skrev bare at forskjellen mellom med/uten utdanning var større. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Jeg tror ikke de tjener bedre i USA, Horrobyte skrev bare at forskjellen mellom med/uten utdanning var større. Det var ikke jeg som skrev det, men det er ganske kjent at lønnsforskjellene i Norge er ganske små i forhold til mange andre land. I USA er f.eks. lederlønningene helt spinnville. Lenke til kommentar
blured Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Som jeg skrev, internt i amerikanske firmaer så er det også store forskjeller. Skal du stige i gradene der / gå opp i lønn, så forventes det også at du jobber tilsvarende, altså gjerne opp mot 10t+ eller mer per dag. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Beklager, Horrobyte/blured, jeg mikset dere. Trådstarter: Jeg vet ikke hvor du har funnet at du vil tjene så mye. Et kjapt søk ga meg dette: http://www.payscale.com/research/US/Degree=Bachelor_of_Science_%28BS_%2F_BSc%29,_Computer_Science_%28CS%29/Salary#by_Years_Experience $57,114 står det. Det tilsvarer 473 000 kr. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Lykke til der borte. Tipper du kommer hjem igjen etter kort tid som en liten skrikerunge når du blir kjent med realiteten. Velkommen til den virkelige verden gutt. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 jepp. USA next! gidder ikke studere i 3 år som INGENIØR og ende opp med å tjene 350000, og kanskje lavere enn det. nope. Hvis man tar utdanning for høyere lønn i Norge, så tror man feil ja. Rørlegger, elektriker, snekker har alle bedre lønnsvilkår enn ingeniører og andre høyt utdannede her i landet. Vi liker å vedlikeholde boligene våre Lenke til kommentar
blured Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Inntil videre... Andelen fagorganiserte håndtverke går stadig nedover, pga flere og flere bedrifter i stor grad består av arbeidere fra østeuropa. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Husk også at lønna vil variere ein del alt etter kvar i landet du jobbar. Ofte vil lønningane på plassar der det er dyrt å bu være høgare enn lønningane der det er billig å bu. Lønnssettinga er også basert på kor stor konkurranse det er på det lokale arbeidsmarkedet, når det er mange om beinet så vil arbeidsgiver tilby lavare lønn sidan det alltids er nokon som vil ta jobben for den lønna. Skal du ha skikkelig godt betalt som nyutdanna så må du søke jobb ein plass der du får jobbe mykje overtid. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 okei... leste nettopp at en nyutdannet dataingeniør tjener ca. 109000 USD pr år i USAUSA er stort. Lønninger varierer veldig fra hvor man snakker om, men selv med dette i bakhodet er ~110k USD veldig mye for en nyutdannet. Hvor har du fisket frem dette tallet? jepp. USA next! gidder ikke studere i 3 år som INGENIØR og ende opp med å tjene 350000, og kanskje lavere enn det. nope.Fordi du ikke nødvendigvis kan forvente 500-600k, så er det nå plutselig 350k eller mindre..? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) okei... leste nettopp at en nyutdannet dataingeniør tjener ca. 109000 USD pr år i USA, og ca. 60000 £ i storbritania. kossen kan de tjene mer enn i Norge mens vi bor i en av de rikeste landene i europa? Kanskje jeg må flytte til usa for å virkelig føle at jeg har brukt 3 år av livet mitt på noe brukelig? forresten, det står 665000 på utdanning.no for dataingeniører så jeg regner med at man må ha 3 år erfaring for å får sånn beløp? 3 års erfaring er ingenting. Du kan ikke forvente å ligge på gjennomsnittslønn etter 3 år. Gjennomsnittslønnen bør du ha når du har nådd gjennomsnittlig erfaring. Jeg vet ikke hvor lang arbeidserfaring som er gjennomsnittlig i IT-bransjen, men det er nok adskillig høyere enn 3 år. Endret 20. august 2015 av TheHaughom Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 I følge denne er snitt-lønnen i USA $78 084 for ingeniører. På starten av skalaen, det de 10% dårligst betalte tjener står det $54 000, det er nok maks her du kommer til å ligge i USA, om du får jobb, det tilsvarer ca 450k. Arbeidsmarkedet i usa er også elendig for tiden. Ikke får du lov til å jobbe der så enkelt heller. Antagelig blir du regnet som "Junior software engineer", altså, kommer lønnen din på ca $39 000, eller 323k nok. http://www.payscale.com/research/US/Job=Software_Engineer/Salary http://www.payscale.com/research/US/Job=Junior_Software_Engineer/Salary Så, lykke til i usa, der lønna til ingeniører er skyhøy og dine jobb-rettigheter strålende Lenke til kommentar
92storm Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 okei... leste nettopp at en nyutdannet dataingeniør tjener ca. 109000 USD pr år i USAUSA er stort. Lønninger varierer veldig fra hvor man snakker om, men selv med dette i bakhodet er ~110k USD veldig mye for en nyutdannet. Hvor har du fisket frem dette tallet? jepp. USA next! gidder ikke studere i 3 år som INGENIØR og ende opp med å tjene 350000, og kanskje lavere enn det. nope.Fordi du ikke nødvendigvis kan forvente 500-600k, så er det nå plutselig 350k eller mindre..? så det er ikke 600, 500 eller 300. hva er det for noe, 420? jeg er fornøyd så lenge jeg tjener mer enn 420k i året. Vet ikke om jeg skal tjene det hvis jeg får jobb her. idea? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hva med å bare gjøre en god jobb, og så forhandle deg frem etterhvert? Med den holdningen du har nå tror jeg du vil slite. Du kommer ikke inn som fersk fra skolebenken og går rett inn på lønnstoppen, det er nå din egentlige læring begynner. Når du får jobb vil du som regel finne ut hvor LITE du egentlig kan, og at du må utvikle deg videre. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Her er ett utgangspunkt, men det kommer såklart helt an på hvilken stilling du trer inn i, hvilket selskap, lokasjon osv. http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-en-ingenior/Begynnerlonn-i-privat-sektor/ PS: årslønn regnes som oftest ut i fra 1950 timer om du vill ha timeslønn. NITOs tall er forventet gjennomsnitt, og ikke reelt gjennomsnitt. De er nok vel optimistiske, i tillegg til at IT-bransjen generelt ligger lavere enn gjennomsnittet – i hvert fall for nyutdannede. her snakker vi om en ingeniør jobb. De som har utdanning i for eksempel IT, IS eller noe lignende ligger under gjennomsnittet, men ikke ingeniører. La oss si at en begynner timelønn er 300kr. (jeg HÅPER ikke en ingeniør skal tjene mindre enn 300 kr i timen, en bussjåfør tjener jo 200 uten utdanning) 300 * 7.5 = 2250 => 2250 * 22(dager) = 49500 => 49500 * 12(måneder) = 594000 problemet nå er at jeg har flere intervjua neste uke og må vite hva som e rettferdig timelønn for å takke ja til eller ikke. Det er derfor jeg spør. Jeg har ikke møtt noen som forhandler etter timelønn før. Det er bruttolønnen man går etter, altså det du tjener før skatten er trukket fra. Startlønn-tallene til Nito er relativ høye i lenken over, fordi mange ingeniør-jobber finnes i oljebransjen. Dataingeniører tjener mindre i snitt enn de i oljebransjen, mens bioingeniører tjener mindre en dataingeniører igjen. Nå vet vi jo ikke hvilke type jobber du har søkt på engang, dataingeniører jobber med så mangt, og i både privat og offentlig sektor. Det har også mye å si hvor i landet du ønsker å jobbe. Det er lite stillinger som utlyses utenfor de største byene her til lands. så det er ikke 600, 500 eller 300. hva er det for noe, 420? jeg er fornøyd så lenge jeg tjener mer enn 420k i året. Vet ikke om jeg skal tjene det hvis jeg får jobb her. idea? Det skulle ikke være vanskelig for deg å tjene mer enn 420k i året. De første lønnshoppene er ofte veldig gode så snart du har opparbeidet deg litt mer erfaring. Forstår ikke hvor du har hentet 350 fra. Lenke til kommentar
92storm Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Her er ett utgangspunkt, men det kommer såklart helt an på hvilken stilling du trer inn i, hvilket selskap, lokasjon osv. http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-en-ingenior/Begynnerlonn-i-privat-sektor/ PS: årslønn regnes som oftest ut i fra 1950 timer om du vill ha timeslønn. NITOs tall er forventet gjennomsnitt, og ikke reelt gjennomsnitt. De er nok vel optimistiske, i tillegg til at IT-bransjen generelt ligger lavere enn gjennomsnittet – i hvert fall for nyutdannede. her snakker vi om en ingeniør jobb. De som har utdanning i for eksempel IT, IS eller noe lignende ligger under gjennomsnittet, men ikke ingeniører. La oss si at en begynner timelønn er 300kr. (jeg HÅPER ikke en ingeniør skal tjene mindre enn 300 kr i timen, en bussjåfør tjener jo 200 uten utdanning) 300 * 7.5 = 2250 => 2250 * 22(dager) = 49500 => 49500 * 12(måneder) = 594000 problemet nå er at jeg har flere intervjua neste uke og må vite hva som e rettferdig timelønn for å takke ja til eller ikke. Det er derfor jeg spør. Jeg har ikke møtt noen som forhandler etter timelønn før. Det er bruttolønnen man går etter, altså det du tjener før skatten er trukket fra. Startlønn-tallene til Nito er relativ høye i lenken over, fordi mange ingeniør-jobber finnes i oljebransjen. Dataingeniører tjener mindre i snitt enn de i oljebransjen, mens bioingeniører tjener mindre en dataingeniører igjen. Nå vet vi jo ikke hvilke type jobber du har søkt på engang, dataingeniører jobber med så mangt, og i både privat og offentlig sektor. Det har også mye å si hvor i landet du ønsker å jobbe. Det er lite stillinger som utlyses utenfor de største byene her til lands. så det er ikke 600, 500 eller 300. hva er det for noe, 420? jeg er fornøyd så lenge jeg tjener mer enn 420k i året. Vet ikke om jeg skal tjene det hvis jeg får jobb her. idea? Det skulle ikke være vanskelig for deg å tjene mer enn 420k i året. De første lønnshoppene er ofte veldig gode så snart du har opparbeidet deg litt mer erfaring. Forstår ikke hvor du har hentet 350 fra. Jeg håper virkelig det. Jeg har jobbet mye med skole i de siste 3 årene og løftet meg selv opp fra 2'ere og 3'ere i videregående til A og B i universitetet, og har slitet veldig med penga i den perioden, det er derfor jeg lurer på hvor mye jeg skal få i timen. jeg kommer sikkert til å takke ja til en jobb som gir meg mer enn 230 - 250 i timen, ellers må jeg vurdere å flytte til et land som setter pris i dataingeniører. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Jeg håper virkelig det. Jeg har jobbet mye med skole i de siste 3 årene og løftet meg selv opp fra 2'ere og 3'ere i videregående til A og B i universitetet, og har slitet veldig med penga i den perioden, det er derfor jeg lurer på hvor mye jeg skal få i timen. jeg kommer sikkert til å takke ja til en jobb som gir meg mer enn 230 - 250 i timen, ellers må jeg vurdere å flytte til et land som setter pris i dataingeniører. Du har ikke noe å bekymre deg over. Man blir ikke rik av å jobbe i IT bransjen, men man tjener ikke dårlig heller, relativt sett. Det er jo ett stort sprik i lønn avhengig av hva man gjør, så det er helt opp til deg om du følger pengene eller det du interesserer deg for faglig. Jeg kunne helt sikkert tjent mer i dag, men penger er ikke alt. Lenke til kommentar
blured Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Konsulentbransjen vs å jobbe med prosjekter man faktisk føler et eierskap til... Endret 20. august 2015 av blured Lenke til kommentar
92storm Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Jeg håper virkelig det. Jeg har jobbet mye med skole i de siste 3 årene og løftet meg selv opp fra 2'ere og 3'ere i videregående til A og B i universitetet, og har slitet veldig med penga i den perioden, det er derfor jeg lurer på hvor mye jeg skal få i timen. jeg kommer sikkert til å takke ja til en jobb som gir meg mer enn 230 - 250 i timen, ellers må jeg vurdere å flytte til et land som setter pris i dataingeniører. Du har ikke noe å bekymre deg over. Man blir ikke rik av å jobbe i IT bransjen, men man tjener ikke dårlig heller, relativt sett. Det er jo ett stort sprik i lønn avhengig av hva man gjør, så det er helt opp til deg om du følger pengene eller det du interesserer deg for faglig. Jeg kunne helt sikkert tjent mer i dag, men penger er ikke alt. jeg vil ikke bli rik, jeg vil bare ha nok penger til å betale tilbake studielånet, kjøpe bil, hus, gifte meg, kunne ha barn osv... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Lønna øker etterhvert, du må nok regne med en forholdsvis dårlig lønn i starten så heller øke. Kan ta meg som ett eksempel, er nesten 10 år siden jeg startet i IT-bransjen, startet med ca 300 000 i året, har rundt 700 000 ett sted nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå