Gå til innhold

Hva er timelønna for dataingeniører?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut ifra en lønn på ca 600 000 (med utgangspunkt i 40 timer i uken) tjener en gjennsosnittlig dataingeniør 288kr timen.

Du må nesten spørr noen som et nyutdannet og høre med dem, selv om dette variere så utrolig mye. Alt etter hva man jobber med, og hvem man jobber for 

Lenke til kommentar

Ut ifra en lønn på ca 600 000 (med utgangspunkt i 40 timer i uken) tjener en gjennsosnittlig dataingeniør 288kr timen.

Er vel gjerne 37,5 timer i uka, ikke 40.

Kommer an på om man velger å bake inn en halvtime pause i arbeidstiden eller ikke. Det er ikke uvanlig å trekke denne tiden i fra, og da varer arbeidsdagen 8 timer (40 timer/uke).
Lenke til kommentar

Her er ett utgangspunkt, men det kommer såklart helt an på hvilken stilling du trer inn i, hvilket selskap, lokasjon osv. 

http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-en-ingenior/Begynnerlonn-i-privat-sektor/

PS: årslønn regnes som oftest ut i fra 1950 timer om du vill ha timeslønn.

NITOs tall er forventet gjennomsnitt, og ikke reelt gjennomsnitt. De er nok vel optimistiske, i tillegg til at IT-bransjen generelt ligger lavere enn gjennomsnittet – i hvert fall for nyutdannede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er ett utgangspunkt, men det kommer såklart helt an på hvilken stilling du trer inn i, hvilket selskap, lokasjon osv. 

NITOs tall er forventet gjennomsnitt, og ikke reelt gjennomsnitt. De er nok vel optimistiske, i tillegg til at IT-bransjen generelt ligger lavere enn gjennomsnittet – i hvert fall for nyutdannede.

du mener 1980 timer i år = 7.5 timer pr dag. 

Lenke til kommentar

her snakker vi om en ingeniør jobb. De som har utdanning i for eksempel IT, IS eller noe lignende ligger under gjennomsnittet, men ikke ingeniører.

La oss si at en begynner timelønn er 300kr. (jeg HÅPER ikke en ingeniør skal tjene mindre enn 300 kr i timen, en bussjåfør tjener jo 200 uten utdanning)

300 * 7.5 = 2250 => 2250 * 22(dager) = 49500 => 49500 * 12(måneder) = 594000

problemet nå er at jeg har flere intervjua neste uke og må vite hva som e rettferdig timelønn for å takke ja til eller ikke. Det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Kommer an på om man velger å bake inn en halvtime pause i arbeidstiden eller ikke. Det er ikke uvanlig å trekke denne tiden i fra, og da varer arbeidsdagen 8 timer (40 timer/uke).

Det er en selvfølgelighet at man er kjent med lunsjtid som kan trekkes fra avhengig av ansettelsesforhold, men når vi snakker normal arbeidstid er det altså 37,5. Dette er både regulert i tariffavtaler og alminnelige kontrakter. Spesielt når det nå var diskutert en nettside som selv bruker dette:

NB: Timelønna som vises er ikke justert for om noen jobber flere timer i uka enn vanlig, og viser hva timelønna circa ville vært ved 37,5 timers arbeidsuke

- http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataingenior

Ved årslønn regnet om til timeslønn benytter man vanligvis 37,5 timer om ikke noe annet er spesifisert, såfremt det i det hele tatt gir mening å regne på normal timeslønn, noe som nødvendigvis ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar

her snakker vi om en ingeniør jobb. De som har utdanning i for eksempel IT, IS eller noe lignende ligger under gjennomsnittet, men ikke ingeniører.

La oss si at en begynner timelønn er 300kr. (jeg HÅPER ikke en ingeniør skal tjene mindre enn 300 kr i timen, en bussjåfør tjener jo 200 uten utdanning)

300 * 7.5 = 2250 => 2250 * 22(dager) = 49500 => 49500 * 12(måneder) = 594000

problemet nå er at jeg har flere intervjua neste uke og må vite hva som e rettferdig timelønn for å takke ja til eller ikke. Det er derfor jeg spør.

Så søtt – du tror det er forskjell på lønnen til de med realfaglig og teknisk utdannelse. Jeg kan fortelle at de aller fleste selskaper lønner disse likt når de skal utføre samme oppgavene, som veldig ofte er tilfellet for studenter med IT-utdannelse – uavhengig av om utdannelsen er teknisk eller realfaglig. Dette gjelder også for de med mastergrad.

En bussjåfør har riktig nok ikke all verdens utdannelse – om man ser bort fra at mange av dem er pensjonerte politifolk – men de har tillegg for ubekvem arbeidstid. Skal du ha en 8-16-jobb kan du ikke forvente tilsvarende tillegg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sjekket dette selv, men har ellers hørt at lønnsforskjellen mellom en ingeniør og f. eks en bussjåfør er mindre enn du finner i endel andre land, på godt og vondt. Hvertfall om man ser bort i fra oljebransjen.

Forbehold om at dette er helt ute på jordet.

Lenke til kommentar

du mener 1980 timer i år = 7.5 timer pr dag. 

Nei jeg mener 1950, det er normalt å beregne ett årsverk til 1950 timer à 162.5 timer i måneden. Så om du drar på intervju og de sier "din årslønn blir 500 000kr" er det mest sannsynlig beregnet ut i fra 1950 timer altså får du en timeslønn på 500 000/1950 = 256,5,-

Lenke til kommentar

Tror nok du skal drømme lenge om 300kr timen(årslønn 585 000) om det er snakk om 7 - 15 jobb. Kanskje med innbakt overtid, men nå jobber jeg ikke i den bransjen.

Om du ikke har merket det før nå har norge ganske jevn lønn sånn jevnt over ift til andre land. Det er ikke unormalt at fagarbeidere har tilsvarende eller høyere lønn en de fra høyskole/universitet. 

forøvrig ser det ut som bussjofører ligger noe under det du forspeiler:http://www.transportarbeider.no/kunder/ntf/mm.nsf/lupgraphics/L%C3%B8nnssatserBuss-endelig.pdf/$file/L%C3%B8nnssatserBuss-endelig.pdf

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

okei... leste nettopp at en nyutdannet dataingeniør tjener ca. 109000 USD pr år i USA, og ca. 60000 £ i storbritania. kossen kan de tjene mer enn i Norge mens vi bor i en av de rikeste landene i europa? Kanskje jeg må flytte til usa for å virkelig føle at jeg har brukt 3 år av livet mitt på noe brukelig?

forresten, det står 665000 på utdanning.no for dataingeniører så jeg regner med at man må ha 3 år erfaring for å får sånn beløp?

Lenke til kommentar

okei... leste nettopp at en nyutdannet dataingeniør tjener ca. 109000 USD pr år i USA, og ca. 60000 £ i storbritania. kossen kan de tjene mer enn i Norge mens vi bor i en av de rikeste landene i europa? Kanskje jeg må flytte til usa for å virkelig føle at jeg har brukt 3 år av livet mitt på noe brukelig?

forresten, det står 665000 på utdanning.no for dataingeniører så jeg regner med at man må ha 3 år erfaring for å får sånn beløp?

Supply and demand...

Lenke til kommentar

Lønnsforskjellene mellom de med og uten utdanning er større i blant annet USA. Internt i bedriftene er det også større forskjeller, så noen få kan ende opp med å tjene svært mye, mens andre ikke fullt så godt. Du må også ta med i beregningen at en amerikaner i større grad må legge til side penger for utdanning (til seg selv og senere barna), forsikringer, eventuelle sykehusopphold, risikoen for å miste jobben (dårligere rettigheter for arbeidstakere osv).

I gjennomsnittet du fant på utdanning.no så er det også inkludert endel som har arbeidet lenge i bransjen. La oss si at du er ferdig utdannet når du er et sted mellom 25 og 30. Da har du 30-40 år igjen å jobbe, så det er mange med lang arbeidserfaring som drar opp snittet for systemutviklere i den statistikken.

Det er forøvrig også vanlig å måtte jobbe mer enn 37.5 time i uka. Som utvikler så må (bør) en hele tiden holde følge med utviklingen, og dette tar endel tid. (Ikke alltid bedriften betaler dette, så timelønnen blir i praksis lavere. Men dette gjelder veldig mange yrker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...