skripis Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei. Jeg jobber i ett nyetablert transportfirma. Til utførelse av jobb for oss benytter vi både egne ansatte og materiell, samt underleverandører på fast og vilkårlig basis. Samtlige kunder vi utfører oppdrag har tilhørighet hos oss, samt kontrakter med oss. Mot våre faste underleverandører er det avtalt avregning med kommisjon. (Omvendt fakturering). Avregnet sum er fraktbeløp fakturert kunde, med trekk for kommisjon. Eventuelt andel av fraktbeløp dersom flere har fraktet samme vare. Vi har kjøpt ett ferdig TMS - TransportManagementSystem - som på flere felt har ferdig oppsett tilpasset gjeldende standarder og lovverk. Jeg havnet idag i en diskusjon vedrørende vår første kjøring av avregning. I nåværende avregning som blir overlevert underleverandør, er det kun angitt nettoinntekt etter trekk av provisjon + mva av nettoinntekt. Det er ønskelig at avregningen skal angi salgsinntekt mot kunde, men angitt provisjonstrekk. Underleverandør vil så igjen bokføre salgsinntekten i sin helhet, og utgiftsføre kommisjonen. Resultat blir det samme, men det er tydeligvis ønskelig å øke omsetning mest mulig for underleverandør. For oss som oppdragsgiver er det uproblematisk hvordan underleverandør velger å føre avregningen. Uansett mener jeg at det blir feil, da salget av tjenesten er "vår" omsetning, og ikke vår underleverandørs. Kundene er "våre", vi utfører ikke tjenesten med fakturering etc. på vegne av underleverandør. Ved beregning av MVA vil dette kanskje være enda viktigere? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Antatt inntekt 100. Slik jeg forstår deg bokfører dere 80 inntekt og 20 mva, trekker (tenkt tall) 10 i kommisjon, og sender bilag på 70 + 17,5 mva. til underleverandør. Underleverandør ønsker bilag som sier 80-10+17,5 i stedet. Korrekt? Lenke til kommentar
skripis Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 (endret) Antatt inntekt 100. Slik jeg forstår deg bokfører dere 80 inntekt og 20 mva, trekker (tenkt tall) 10 i kommisjon, og sender bilag på 70 + 17,5 mva. til underleverandør. Underleverandør ønsker bilag som sier 80-10+17,5 i stedet. Korrekt? Korrekt. Hva blir rett bokføring? Endret 19. august 2015 av skripis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå