ellebasi Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei, Jeg håper dere kan hjelpe meg litt. Vi har 2 biler innbakt i huslånet, men den ene bilen vi har hatt i 4 år er det feil på titt og ofte. Hittil i år har vi sikkert brukt kr 20 000 i rep på den. På begge bilene benytter vi omlag ca 2000-2500 i drivstoffutgifter hver mnd. Jeg ønsker å selge bilen som har feil stort sett hvert år, og heller kjøpe elbil, men da vil vi sitte med et lån på ca 3000 i mnd på den. Vi vil jo spare inn på drivstoff, men den månedlige kostnaden vil gå opp. Noen som har noen tips til hva som kan gjøres her? Bilen som ofte har problemer har sunket i verdi, og vi får nok ikke mer enn 20 000-30 000 for den idag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Altså, det blir i snitt kr. 5000,- i reparasjon pr. år for den gamle bilen. En el-bil må også bytte bremser og slikt. Elbil vil koste kr. 36000 pr. år i avdrag i tillegg til verditap på kanskje kr. 20.000 pr år. Serviceavtale kommer i tillegg? Drivstoff vil du spare kr 12000,- til fordel for el-bil. Du vil kanskje ha noen andre fordeler med el-bil også, men mange forsvinner etterhvert. Man vil vel spare litt på årsavgift og slike ting men det absolutt mest lønnsomme er jo å beholde den gamle bilen. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) I snitt 5000 kr i reparasjoner? Mener du hvis man gjør arbeidet selv, da? Man får ikke gjort NOE for 5000 kr på verksted i dag. Man bør budsjettere for mye mer enn 5000 kr i reparasjoner på en bil.som er verdt 20-30 000. Endret 19. august 2015 av selters Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Altså, det blir i snitt kr. 5000,- i reparasjon pr. år for den gamle bilen. Du har åpenbart misforstått "hittil i år" ganske ettertrykkelig. "I snitt" (men på så statistisk svakt grunnlag blir det meningsløst) så blir det ikke 5.000, men 30.000 i året for en bil som har hatt reparasjonskostnader på 20.000 på under 8 måneder (eller 2/3-dels år)... Derimot er jeg enig (og altså uenig med selters) i at en gammel bil (hvor jobben ikke nødvendigvis må gjøres på (merke-)verksted) ikke trenger å koste mer enn ca. 5000kr/år i vedlikehold (altså det som trengs for å holde den i EU-godkjent stand, verken mer eller mindre), i alle fall sett bort fra utgifter til dekk+vinterdekk. Endret 19. august 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Ja, ser jeg må ha lest litt skjevt her... Uansett, så kan man reparere mye på en gammel bil kontra verditapet på en ny. Så at det er lønnsomt å bytte bil er det som regel ikke. En annen ting er om man verdsetter driftsikkerhet, kjørecomfort og det å kjøre en penere og nyere bil. En ny el-bil må også ha service, og etter hva jeg har hørt er prisen som på en bensin/dieselbil. Lenke til kommentar
ellebasi Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Tusen takk for innspill, jeg skal tenke litt mer på det. Det frister faktisk ikke med en kald elbil i vintermånedene heller. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Hvis du er åpen for leasing, så kan man nå lease elbil momsfritt. Endret 19. august 2015 av -lemoncake Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hva med hybrid som har mulighet til å kjøre på bare strøm? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Regner med dere har betalt ned på samme måte som før dere "bakte" bilene inn i huslånet slik at dere nå kan bake inn en ny? I så tilfelle er jo det den beste løsningen og fortsette å betale ned på samme måte som før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå