fisma31 Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hvor i Oslo område hvilken fisk man kan fiske? Jeg er helt nybeginner. Jeg har fisket makrell 2-3 ganger og lurer hvilken andre fisker hvor man kan fiske. For eksempel er det mulig å fiske karpe, gjedde, øret og laks i Oslo område? Takk for råd. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (endret) Ja du kan få alle disse sslagene i og rundt oslo. Nordmarka inneholder nok vann med både ørret,gjedde og sikkert noen karpevann også uten at jeg vet det for sikkert. Laks kan du f.eks fiske i Lysakerelven en kort periode hvert år. 15 juli til 1 september om jeg husker riktig. Til saltvannsfiske er oslofjorden full av både makrell, tosk, sjøørret og en og annen havabbor for å nevne noe. Lysaker Brygge og langs fornebulandet er et fint sted å fiske fra land, men det fiskes langs med hele oslofjorden, så bare finne seg et sted som passer. Anbefaler deg å besøke www.ofa.no da de har ansvar for vannene i Nordmarka og omegn med mye god informasjon om de forskjellige vannene. Hvordan du kommer dit, og hva slags fisk de inneholder. De selger også fiskekort. Dette trenger du ikke om du skal fiske i fjorden. Endret 18. august 2015 av archongamer Lenke til kommentar
fisma31 Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Hvis man fisker i noe elv, eller innsjø trenger man noe kort eller tillatelse for å fiske? Andre spørsmål trenger man noe tillatelse å fiske noe type av fisk(for eksempel laks eller øret). Hvordan å vite hvilken spinner å bruke for å fiske for å fiske laks eller karpe? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Ja du må kjøpe fiskelisens. Fordi landet tilhører staten og staten trenger penger. Her har du oversikten over fiskelisens/skatt til staten.http://fiskeravgift.miljodirektoratet.no/ Kjøper du ikke fiskelisens så får du en saftig bot på 1500 kroner av staten. De har en skogmann som kjører rundt og sjekker fiskelisens i Oslo. Endret 19. august 2015 av Rioter Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Hvordan å vite hvilken spinner å bruke for å fiske for å fiske laks Den er gjerne tyngre enn "vanlig" spinner med vekt etter hvor stor elv du skal fiske i. Her er et eksempel på 33 grams-spinner til laksefisking : http://www.gero.no/UserFiles/Products/3213_vibrax-salmon-spinner-33gr-ct_20.11.2010115827.jpg Fiskekort til Oslomarkas fiskeadministrasjon (OFA) går til kultivering og utsetting av primært ørret i innsjøene i Nordmarka, Østmarka m.m. OFAs fiskekartbok er nyttig å ha. Fåes direkte på ofa.no eller i sportsfiskebutikker i Oslo-området. Sjøfiske: http://www.fiskeavisen.no/fiskekart-for-indre-oslofjord/ Endret 19. august 2015 av Fjellvåken Lenke til kommentar
fisma31 Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Ja du må kjøpe fiskelisens. Fordi landet tilhører staten og staten trenger penger. Her har du oversikten over fiskelisens/skatt til staten.http://fiskeravgift.miljodirektoratet.no/ Kjøper du ikke fiskelisens så får du en saftig bot på 1500 kroner av staten. De har en skogmann som kjører rundt og sjekker fiskelisens i Oslo. Denne fiskeavgift betaler man for å fiske laks, sjøørret og sjørøye i lakseførende vassdrag. Jeg har fisket makrell bare 2-3 ganger på ulvøybru. Må jeg betale fiskeavgift for å fiske der også? Hva er forskjell mellom fiskeavgift og fiskekort som er her http://ofa.no/OmOFA/Kj%C3%B8pfiskekorther.aspx. Begge to må betales? Endret 20. august 2015 av fisma31 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Nei du trenger ikke å betale for å fiske i Oslofjorden. Fiskeavgiften er som du selv sier for lakseførende vassdrag. Fiskekort er en avgift du betaler til grunneier eller andre ansvarlige for å få lov å fiske i vannene det gjelder, og hvor pengene fra fiskekortet går til kultivering og bevaring av vann og fisk. De fleste vann rundt omkring i landet har en eller annen form for fiskekort ordning. Fiskeavgiften er en statlig avgift som i teorien skal gå til å bevare vassdragene. Dog, slik staten er i ferd med å ødelegge disse på egenhånd med å gi oppdrettsnæringen fritt leide mer eller mindre kan man vel lure på hvor disse pengene egentlig havner. Mest sannsynlig til giftbehandling av elver de alt har bidratt til å ødelegge. Lenke til kommentar
fisma31 Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Hvis jeg kjøper OFA fiskekort, skal jeg ha rett å fiske i alle innsjøer av Oslo område. Ikke sant? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hvis jeg kjøper OFA fiskekort, skal jeg ha rett å fiske i alle innsjøer av Oslo område. Ikke sant? Du kan fiske i vannene OFA styrer over i Nordmarka, Bærumsmarka og Østmarka b.l.a. Det er vel ca 450 vann. Du må sjekke om vannet du har lyst å fiske i er under OFA eller på privat grunn med egne regler. OFA har full oversikt over vannene på sine nettsider, eller om du kjøper fiskekartboka dems. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå