Gå til innhold

Teknologisk utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi finner ut av fusjon som drivstoff, eller noe tilsvarende som tar svært liten plass, kan vi i teorien lage alt mulig av farkoster.. Det er jo ikke noe problem med motorkraft, men heller vekten av drivstoffet som gjør det problematisk...

Teorien er grei, der er jeg helt med.

I praksis blir det litt annerledes, fordi det meste av energi brukt for transport er basert på Newtons bevegelseslover. Det gjør at vi må utøve energi som virker på f.eks. bakken via friksjon, mot gassen rundt oss ved å utøve trykk mot den, eller mot vann/væske via propeller, vannjet osv. Bevegelsen følger reaksjonslovene, så hvis man vil løfte 100 kg opp, så må det sendes 100 kg trykk nedover, og det skjer typisk med propeller eller varme raske gasser. Det setter litt praktiske begrensninger på design. I forhold til et personlig flyvende fartøy (type jetpack ol. i tradisjonelle design) er det god nok plass til å kunne utøve den nødvendige kraften på en trygg måte.

 

Ser man på kreative kompakte design hvor dette integreres i antrekket som et jet-belte, støvler eller lignende, så vil ikke en massiv økning i tilgjengelig energi uten ekstra vekt være nok. Kraften som utøves vil i praksis kreve plass for å virke på omgivelsene, vi ønsker jo ikke å skade noen eller svi av noe som ikke skal svis av. Hvis man også mestrer andre former for propulsjon som ikke er reaksjonsbasert i tradisjonell forstand (tenk Newton, ikke kjernefysikk), evt. en måte å manipulere gravitasjonsfeltet og bevege seg uten å sende ut raske varme gasser, så kan mange av de praktiske designbegrensningene overvinnes.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Det første skikkelige fusjonskraftverket ITER bygges nå i Sør-Frankrike. ITER skal være ferdigbygd i 2020. Det er fortsatt en nedskalert versjon av framtidens fusjonskraftverk, men er likevel en diger koloss der bare selve tokamaken er på 23.000 tonn, og er altså ikke noe som egner seg i kompakte farkoster.

https://www.iter.org/

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Det første skikkelige fusjonskraftverket ITER bygges nå i Sør-Frankrike. ITER skal være ferdigbygd i 2020. Det er fortsatt en nedskalert versjon av framtidens fusjonskraftverk, men er likevel en diger koloss der bare selve tokamaken er på 23.000 tonn, og er altså ikke noe som egner seg i kompakte farkoster.

https://www.iter.org/

De skal ikke begynne med fusjonseksperimenter før i 2027 etter planen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Det første skikkelige fusjonskraftverket ITER bygges nå i Sør-Frankrike. ITER skal være ferdigbygd i 2020. Det er fortsatt en nedskalert versjon av framtidens fusjonskraftverk, men er likevel en diger koloss der bare selve tokamaken er på 23.000 tonn, og er altså ikke noe som egner seg i kompakte farkoster.

https://www.iter.org/

De skal ikke begynne med fusjonseksperimenter før i 2027 etter planen.

Og ikke får de det til heller...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Av det jeg har lest tidligere er det snakk om såpass lite plasma i reaktorkammeret at det i verste fall blir overflateskader på innsiden og en kontrollert nedkjøring. Antar at dette gjelder både ITER og Wendelstein også selv om det sikkert er litt høyere tetthet og større volum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...