Gå til innhold

[Løst] Er det noen som klarer å redde bildene mine?

HanneD

Anbefalte innlegg

Jeg installerte windows 10. Fant t at jeg mistet tilgangen til min GoFlex home disk og angret meg og trykket meg til å få tilbake windows 8.1. Men det gikk galt. Nye pcen min er nå sort. Det med følger av at jeg ikke lenger har tilgang til min Seagate GoFlec home og alle bilder og dokumenter jeg har der. Etter å ha prøvd å re-sette seagaten, skifte brukernavm og passord - for å få tilgang fra gamlepc, har den disken nå havarert. Jeg får opp at jeg har mange filer i den. At den er full og at jeg må fjerne noen da den er stappfull, men jeg får ingen tilgan til den og jeg får ikke slettet eller sett på noen av filene mine. Gubben prøvde å ta ut harddisken og koble den på en servermaskin vi har,men da begynte hardisken å slette noe.....så han avbrøt dette med en gang. 

Er det noen som klarer å komme seg inn i en slik harddisk og kopiere filene jeg har der?

Når jeg skriver til Seagate, får jeg beskjed om å ringe - noe jeg ikke kan. Og de sier at de har datarekovery tjeneste og at denne vil koste meg rundt 6000.-kr. Da må jeg sende disken til Nederland.

Men det må da være noen som kan gjøre det her i landet? Og kanskje ikke så dyrt???

Tar i mot tips om der er verksteder eller personer som er meget datakyndige. Helst i Grenlandsområdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva du beskriver som hendelseforløp kan disken fortsatt fungere.

Demontere disken ut fra skallet og "viktig" bruk disken som slave i et annet oppsett.

Når den lastet inn som slave i et annet system,

er det og teste med Getdataback eventuelt Recuva(gratis).

Viss disken ikke spinner,altså den er helt død.

Da er et datarekonstruksjon firma aktuelt og Ibas er det beste.

Link til demontering

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Var den koblet til over nettverk eller via eSATA/USB direkte til PC'en? Antar over nettverk ettersom du plutselig mistet tilgang i W10?

Jeg synes det høres veldig rart ut at filer begynte å bli slettet når den ble koblet til en PC over SATA, dette er en NTFS disk og ved å koble den direkte til en PC med Windows 7+ skulle du fått lest disken hvis filsystemet fremdeles er intakt etter denne resettingen og mistenkelige slettingen.

Høres den normal uten, uten klikking når disken spinner osv?

Lenke til kommentar

Hendelses forløpet virker for meg noe rart. Men når det gjelder data, så må jeg nok si at det beste er å fikle minst mulig, slik at du ihvertfall ikke gjør vondt værre,

På generell basis så vil jeg som nevnt over, si at disken høres ok. Så det burde være gode muligheter for å hente ut data.

Lenke til kommentar

Før jeg hadde gjort noe mer ville jeg ringt IBAS og fortalt eksakt hva som har skjedd og hva som er blitt gjort slik at de kan gi deg tips og om det er håp å få dataen tilbake. Det koster å få dataen tilbake, men de har også en analysetjeneste til 1290 for å vurdere tilstanden og om det er håp å få data ut.

Det er viktig å få med

- Hvordan den var koblet til PC'en, enten via ruter via nettverk eller direktetilkobling og hvordan du mista tilkobling

- Denne resett'en av GoFlex Home disken, antageligvis så har ikke den sletta noe men mista all info om hvordan den er satt opp.

- Hva som egentlig skjedde når disken ble koblet til servermaskinen deres

Lenke til kommentar

Jeg / vi har fått fikset det :) Vi kjøpte en Sata til USB kabinett. Monterte harddisken i denne. Installerte Getbackdata. Og det programmet fant alle filene. Nå holder vi på å kopiere alt jeg skal ha inn på en pc. Etterpå skal vi formatere den eksterne disken og bruke den på nytt uten GoFlex Home. (sorry Seagate) 

Når det gjelder den nye pc `en som gikk i sort etter å ha installert windows 10......angret for så å ville ha tilbake windows 8.1....Så har vi tatt ut harddisken, overført filene med en SATA wire 2,5". Og nå skal forhandler få tilbake pc for å få en fullstendig re-installering. Så når den er tilbake, blir alt bra igjen. Takk for dere som har svart meg her. Takk til "snippsat" som anbefalte getdataback. SUPERT 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...