Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir jeg lurt? Rettigheter, lover


hindbaer

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å jobbe i en butikk for et par måneder siden, og fikk stillingen som assisterende butikksjef. Jeg stusset litt på da jeg fikk kontrakten og det stod "deltidsmedarbeider" på den, og timelønnen er ganske lav, men hallo, jobb er jobb, og siden jeg har den stillingen jeg har, tenkte jeg at jeg får vel mer enn de andre uansett. Får ikke tillegg for kveld/helg, og overtidsbetaling er 40%.

 

I sommer har sjefen vært borte og jeg har styrt skipet. Det er når jeg snakker med mine kollegaer, som er jevnaldrede, og får vite at de får akkurat like mye/lite som meg, at jeg føler meg direkte lurt.. Jeg får altså ingenting ekstra for å bestille varer, være tilgjengelig på telefon hele døgnet i tilfelle noe skjer eller sykdom, oppgjør, kasse, at butikken ser ok ut til enhver tid. Jeg føler meg direkte lurt - men siden kontrakten min ikke sier noe om at jeg er assisterende butikksjef, så kan jeg vel ikke kreve noe mer, eller?

 

Jeg snakket med sjefen min om dette og hun sier at kjeden jeg jobber i ikke har assisterende butikksjef på papiret, og at jeg uansett tjener mer enn de andre siden jeg jobber mer timer. Jeg kan si fra meg dette ansvaret når som helst, men det innebærer også at jeg får en mindre stillingsprosent, og med den lave lønna jeg får der, uten noen form for tillegg, må jeg jobbe minst 80% for at det skal gå rundt. Jeg søkte etter jobb ganske lenge før jeg fikk denne, og er ikke så gira på å søke etter ny jobb (hva skal jeg i så fall si til en evt. ny arbeidsgiver når vedkommende spør meg om hvorfor jeg ser etter ny jobb?).

 

Hva er det jeg kan gjøre? Er det noen lov eller rettigheter som tilsier at arbeidsgiveren min gjør noe galt? Hva kan jeg kreve?

 

Takker for all hjelp :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg beklager for å si det; du har blitt lurt. De har utnyttet dine svakheter for å spare penger. Du skulle selvsagt ha mer lønn enn andre (høyere timelønn).

 

Finn deg en ny jobb!

Nei, det "skulle" han ikke. Han har visst hele tiden hvilken lønn han har fått. Hvordan er det lureri? 

 

Han er sjef i praksis, men vanlig medarbeider på "papiret". Uvitende ungdommene slik som TS, blir stadig vekk lurt, men det hjelper å spørre dette før du skriver under kontrakten. Neste gang bør du bli medlem i fagorganisasjon. 

Lenke til kommentar

Det ligger innanfor arbeidsgivers styringsrett å fordele arbeidet på ein anna måte utan at dette nødvendigvis utløyser at ein skal ha høgare lønn.

Slik som trådstarter har beskrevet dette så er eit av godene med å være assisterande butikksjef at ein får jobbe meir enn dei andre ansatte. Dersom trådstarter i praksis har drevet butikken i den siste tida så har ein også hatt forholdsvis stor friheit til å foredele arbeidet og vaktene etter eigen vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jo det er klart en fordel med en fulltidsstilling kontra deltid , men jeg ville forsatt ikke sett på det som en gode eller fordel , ivertfall ikke når det er snakk om en situasjon som dette . det burde klart være mer som skiller mellom en arbeider og assisterende leder enn antall timer jobbet i uken , men når vilkårene er godtatt og kontrakten er skevet så spørs det om mann har så mye og fare med , men jeg ser på det som villendene og si til noen at de er assisterende og så står det noe annet på kontrakten .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, det "skulle" han ikke. Han har visst hele tiden hvilken lønn han har fått. Hvordan er det lureri?

Dersom TS i praksis har en annen stilling enn hva som står i ansettelsespapirene er dette tap for CV. Dersom en ser bort fra det økonomiske burde TS i det minste få dokumentert den jobben han faktisk har utført. Dersom ikke blir dette meget suspekt.
Lenke til kommentar

Organiser deg ASAP og ta dette via fagforeningen. Ingen kjeder i Norge i dag har meg bekjent ikke tariffavtaler.

Det høres ut som om sjefen din gjør noen krumspring her og der.

Tillegg for kveld/helg er vel lovfestet om jeg ikke husker helt feil?

Ikke for dag lørdag, ihvertfall.

Lenke til kommentar

 

Nei, det "skulle" han ikke. Han har visst hele tiden hvilken lønn han har fått. Hvordan er det lureri?

 

Dersom TS i praksis har en annen stilling enn hva som står i ansettelsespapirene er dette tap for CV. Dersom en ser bort fra det økonomiske burde TS i det minste få dokumentert den jobben han faktisk har utført. Dersom ikke blir dette meget suspekt.

 

Lederoppgaver uten lederlønn og lederstilling? Kan det være lov?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...