Kalkveien1 Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei Har planer om å sette opp en liten benkoppvaskmaskin på en hytte med strømaggregat og vann fra en vanndunk. Leverandøren antar et forbruk på 10-12L pr vask Tanken var å ha en 20L vanndunk 1-2 meter høyere enn maskinen og koble på via slange (ingen pumpe). Det STORE spørsmålet: Vil dette fungere? Tenker da på om det blir nok trykk og mengde fra dunken Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 For lat til å vaske for hånd? Hvorfor egentlig ha hytte.. 3 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 De fleste oppvaskmaskiner oppgir min. vanntrykk 0,05 MPa (0,5 bar). Hvor stort vanntrykket til ts sitt opplegg vil bli får noen andre regne på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (endret) For lat til å vaske for hånd? Hvorfor egentlig ha hytte.. Antagelig for å slappe av og ikke for å ta oppvasken Men, hva er det minste trykket oppvaskmaskinen kan ta? 10m høyde=1 bar Ett raskt google-søk sier at en type oppvaskmaskin krever 0,5 bar, altså, 5 meter. Mulig dette varierer fra maskin til maskin, men mulig 1-2m blir for lite... (Leste ikke svaret til Mr D før jeg postet) Endret 18. august 2015 av aklla Lenke til kommentar
Kalkveien1 Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 For lat til å vaske for hånd? Hvorfor egentlig ha hytte.. eeh.... Så fordi man har hytte så må alt være steinalder? 1 Lenke til kommentar
Kalkveien1 Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 For lat til å vaske for hånd? Hvorfor egentlig ha hytte.. Antagelig for å slappe av og ikke for å ta oppvasken Men, hva er det minste trykket oppvaskmaskinen kan ta? 10m høyde=1 bar Ett raskt google-søk sier at en type oppvaskmaskin krever 0,5 bar, altså, 5 meter. Mulig dette varierer fra maskin til maskin, men mulig 1-2m blir for lite... (Leste ikke svaret til Mr D før jeg postet) Takk for svar, da kan det hende det blir for lite. Alternativt kan man bruke en trykkpumpe/tank Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 En f.eks slik bør holde i massevis: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Pumpeautomat-2000021742/ Det holder med den billigste, men har du nok strøm til å drive den og vaskemaskinen samtidig? Den må tross alt antagelig stå på hele tiden med mindre du vet når den trenger vann og ikke Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Jeg har ikke engang oppvaskmaskin i leiligheten min. Her vaskes alt for hånd, hver eneste dag. Er da ikke noe stress, det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hva med å holde seg til temaet? Hvor TS velger å ha oppvaksmaskin og ikke er da TS sin sak. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 I ei hytte som ikkje har innlagt straum og vatn så vil ei oppvaskmaskin bidra til eit lavare forbruk av vatn og straum. Når ein i tillegg må hente vatnet og bære til hytta, samt å bære fram drivstoffet til aggregatet så så sparer ein fort mykje tid, arbeid, pengar og miljø på å ha oppvaskmaskin i staden for å vaske opp for hånd. Håndvask bruker fort to til tre gongar så mykje straum og vatn som ved maskinoppvask. Men tilbake til trådstarters spørsmål så må du finne ein måte å få godt nok vanntrykk på. Den mest åpenbare løysninga er å bygge eit lite vanntårn og plassere oppvaskmaskina så lavt nede som du får til. Det enklaste er om det er såpass med høgdeforskjell at du kan bruke terrenget rundt hytta til å få høg nok vannsøyle. Dersom minimumstrykket er 0,5 bar så betyr det som nemnt at du må ha minst 5 meters vannsøyle for å få nok trykk. Aller helst bør du ha litt meir trykk enn dette slik at du kompanserer for motstanden i røret og eventuelt lavare trykk når tanken begynder å bli tom. (Eg har også ein mistanke om at dersom oppvaskmaskina ikkje får høgt nok vanntrykk så vil den på automatprogrammet prøve å kompansere for dette ved å bruke meir vatn til å spyle med, så då treng du kanskje større vanntank)? Du kan sjølvsagt trykksette ein vanntank, men dette er eit litt sårbart system som du bør unngå dersom du lett kan få til eit vanntårn. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 For lat til å vaske for hånd? Hvorfor egentlig ha hytte.. eeh.... Så fordi man har hytte så må alt være steinalder? Når hytten ikke har innlagt vann, ja 2 Lenke til kommentar
Kalkveien1 Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Takk for svar. Kom til å tenke på å bruke en gammel liten høytrykkspyler som pumpe til oppvaskmaskinen..... Hvis jeg da har bare setter dunken rett over pumpa og bruker en 1/2toms slange ut fra pumpa bør trykket bli som i springen hjemme. pumpa vil jo da bare går når oppvaskmaskinen trenger vann (sitter trykkbryter på de fra før av). Ja, vet at en høytrykkspyler leverer rundt 8-10 bar konstant, men det er med 3-4 bar inn og tynn slange ut Kunne blitt sikkelig DIY prosjekt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Høyttryksspylere leverer ikke 8-10 bar, de leverer 100bar og oppover så ville ikke koblet en sånn på. Misstenker at oppvaskmaskina di vil fungere uten pumpe sågar om tanken står på ei hylle oppunder taket. Det som kan skape problemer er at den vil fylle tregt og det er ikke sikkert at maskina tar hensyn til dette om den er smart nok og leverer ei feilmelding. Med tanke på arbeidet vanntrykket skal gjøre burde det ikke være noe problem, det skal jo bare fylle vann i maskina. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Vil nå tippe produsenter oppgir laveste trykk på 0,5 bar av en grunn... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Som sagt, det eneste dette vanntrykket skal utføre er å fylle sumpen i maskina med vann, hvor vanskelig kan det være? Mulig fjærer i ventilen kan holde igjen om jeg prøver å finne en grunn hvorfor det ikke skulle gå eller at fylletida blir for lang. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det er mulig at det er forskjell mellom merket/typer, men vet at Bosch/Siemens oppvaskmaskiner vil varsle "Kontroller vanntilløp" ved for lavt trykk. De oppgir også i tillegg til vanntrykk 0,5 - 10 bar også minimum tilløpsmengde 10 liter/min. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 En liten pumpe som brukes i båter / caravan som denne: Jula 12V pumpe kan vell gjøre nytten. Denne modellen er trykkstyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå