Gå til innhold

Metallklipp til Cmos har falt av

FelixKalle

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål angående hovedkortet mitt:

https://prisguiden.no/produkt/asus-z87-pro-176695

For noen dager siden drev jeg å overklokket prosessoren min, men siden temperaturene ble litt for høye, bestemte jeg meg for å resette cmos-batteriet. 

På høyre side av cmos-batteriet, ligger det en metallknapp man kan skyve for å få løs batteriet. Batteriet spratt rett opp, men plutselig falt den lille metallklippen på venstre side (ligger oppå cmos-batteriet.

Jeg prøvde å få den på plass, men den var utrolig bøyd og det var rett og slett umulig å få den på plass.

Siden batteriet også har en liten metallklipp under seg, klarte jeg å få festet på cmos batteriet.

Pcen starta helt greit opp, jeg måtte trykke på F1 for å komme til bios og deretter var jeg inne på skrivebordet.

Jeg prøvde å starte opp pcen på nytt flere ganger, bare for å dobbeltsjekke at alt funka.

Men på femte forsøk var jeg nødt til å trykke på F1 en gang til for å komme inn i bios.

Men etter det har jeg ikke opplevd det igjen, etter gjentatte forsøk med å skru av og på pcen.

Noe jeg syntes var litt rart, var at første gangen jeg måtte gå inn i bios, etter å ha resettet cmos, var at oppløsningen på skjermen var altfor stor.

Men på femte forsøk, var oppløsningen på skjermen helt fin.

Trenger virkelig hjelp av dere folkens. Tror dere at den metallklippen som ligger oppå cmos-batteriet, leder strøm? Eller er den der bare for å holde batteriet på plass. (Batteriet sitter fint uten at den er på, men likevel).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tvilsomt at det lar seg gjøre å bytte en slik holder. Det er vanskelig og svært risikabelt å prøve å lodde den av.

Men du kan sikkert få tak i en holder for CR2025 på eBay eller lignende. Så lodder du bare ledninger inn på den defekte holderen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er du sikker på at metallklippet som ligger oppå cmos-batteriet leder strøm? Jeg ble fortalt at det bare var metallklippet under som gjorde det, men er litt usikker her. 

På de fleste hovedkort jeg har sett på markedet, har jeg ikke sett den metallklipp som ligger oppå cmos-batteriet.

Ta dette kortet her som eksempel: (Asus Rog)

http://s28.postimg.org/tbwf231v1/cmos.jpg

Lenke til kommentar

Du har ett metallklip under selvsagt. Men har du et annet metallklip på siden som vist på bildet et par poster over? Eller er det det klippet du mener har falt av?

Det er ikke akkurat slik klippet på bildet ser ut som på min. Det er heller en slags lang/tynn stang som strekker seg utover cmos-batteriet. Skal legge ut et bilde her senere.

Lenke til kommentar

Du har ett metallklip under selvsagt. Men har du et annet metallklip på siden som vist på bildet et par poster over? Eller er det det klippet du mener har falt av?

Det er ikke akkurat slik klippet på bildet ser ut som på min. Det er heller en slags lang/tynn stang som strekker seg utover cmos-batteriet. Skal legge ut et bilde her senere.

Ok. Det du må ha er en metalldel som ligger an mot toppen eller siden av batteriet som andre har sagt tidligere. Eneste jeg vil presisere er at denne delen ikke nødvendigvis må ligge an mot toppflata på batteriet da denne toppflata også går ned rundt kanten på batteriet. Så hvis det er det noe fjærklips som ligger an mot kanten fortsatt, i tilleg til den midt under, så skulle det virke enda. Men i motsatt fall så må du til med noe lodding.

Lenke til kommentar

Ok. Det du må ha er en metalldel som ligger an mot toppen eller siden av batteriet som andre har sagt tidligere. Eneste jeg vil presisere er at denne delen ikke nødvendigvis må ligge an mot toppflata på batteriet da denne toppflata også går ned rundt kanten på batteriet. Så hvis det er det noe fjærklips som ligger an mot kanten fortsatt, i tilleg til den midt under, så skulle det virke enda. Men i motsatt fall så må du til med noe lodding.

Ok, skjønner. Ja, det er en metalldel som ligger fint an mot toppen av cmos. Den kan jeg også dytte på hvis jeg vil løsne cmos-batteriet.

Lenke til kommentar

Den metallbiten du viser kan selvsagt føre strøm. Men det er ikke det som er det vesentlige i denne sammenhengen. Det vesentlige er om du fortsatt har en annen metallbit som ligger an mot toppflata eller kanten på batteriet.

Det er jo ganske lett å se om holderen fortsatt virker. Når du ser nøye på batteriet så består det av to metalldeler som er satt sammen, en underside og en overside som også er bøyd nedover slik at den danner utvendig kant på batteriet. Har du fortsatt to adskilte metalldeler i din batteriholder som ligger an mot hver sin av disse delene av batteriet?

Lenke til kommentar

Kan du ikke kjøpe en holder og se om du kan bruke deler fra den..? kanskje har du, eller kjenner noen som har, et gammelt hovedkort som du kan prøve det samme med..

www.ebay.co.uk/itm/2x-or-5x-CR2032-CR2035-BATTERY-HOLDER-CMOS-BIOS-SOCKET-DIP-/251453973123?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item3a8bd32283

Lenke til kommentar

Den metallbiten du viser kan selvsagt føre strøm. Men det er ikke det som er det vesentlige i denne sammenhengen. Det vesentlige er om du fortsatt har en annen metallbit som ligger an mot toppflata eller kanten på batteriet.

Det er jo ganske lett å se om holderen fortsatt virker. Når du ser nøye på batteriet så består det av to metalldeler som er satt sammen, en underside og en overside som også er bøyd nedover slik at den danner utvendig kant på batteriet. Har du fortsatt to adskilte metalldeler i din batteriholder som ligger an mot hver sin av disse delene av batteriet?

Det stemmer. De ligger fint. Så, så lenge disse ikke er ødelagt, er vel batteriet i god stand

Lenke til kommentar

Er dette godkjent:

http://postimg.org/image/k4v0l381d/

Litt mye lys i bildet, men dere ser det nok. Ja, som en av dere på forumet sa, så ser det i hvertfall for meg ut som at metallbiten på høyre side, har to små knotter som går litt utover kortet, og også fører strøm nedover. På venstre side skal den lille metallbiten som jeg visste dere for noen dager siden sitte, men jeg vet ikke om den er noe vesentlig.

Men jeg vet ikke, jeg, folkens. Dere får nesten avgjøre, er ikke noe god på dette. Vil bare få løst problemet, og bli ferdig med det.

Endret av FelixKalle
Lenke til kommentar

Se her, ja. 

Fikk tatt et bilde av cmos-batteriet på en venn av meg sitt hovedkort. Ser visst ikke ut som han har noe metallklipp midt på hovedkortet, men heller ved kanten av batteriet.

http://postimg.org/image/5azer4svh/

Så jeg tipper at den metallklippen som jeg viste dere i sta, ikke egentlig har noe å si, men bare er der for å holde cmos-batteriet nede (noe den egentlig ikke gjør så bra, uansett).

Men takk for hjelpen folkens, deilig å få endelig løst problemet.

Jeg tipper at pcen ikke engang hadde startet hvis cmos-batteriet/delene var løse, eller hva folkens?

Beklager bryet, Hårek. Tror vi begge misforsto hverandre litt, da det ikke er så vanlig å ha en metallklipp midt på batteriet, men heller en på kanten av batteriet (sånn som du sa).

Endret av FelixKalle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...