Gå til innhold

Ønsker å kjøpe ny, kraftig gaming PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lista ser greit ut, men jeg forstår ikke hvorfor du på død og liv må ha Cooler Master Nepton 120XL CPU Cooler.

Om du ikke har noe planer om overklokking i det hele tatt så vil en luftkjøling holde i massevis, feks en CM 212 Evo og bare der sparer du hele 500 kroner.

Det samme gjelder "K" versionen av CPU, den uten K koster 309 mindre, så langt 809 kroner spart.

Du kunne nok spart enda 2-500 kroner på å velge en annen hovedkort ettersom den du har valgt støtter 3 x pci-e, det er vel bedre å velge en annen som støtter SLI punktum og ikke mer.

Bortsett fra det, så ser resten knall.

Og da havner du vel rund 13 - 14K totalt hvilket er helt normal for en "gaming" PC.

Endret av funkweb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt psu til RM850i.

Resten der bra ut.

Funkweb, hovedkortet støtter kun 2 way sli pga pcie lanes....

Mulig jeg leser feil, men på Asus sin hjemmeside står det følgende (Spesifikasjon):

Støtter NVIDIA® Quad-GPU SLI™ Technology

Støtter NVIDIA® 3-Way SLI™- teknologi

Hvor see du det? Sitter på mobil og fant det ikke.

Såvidt jeg vet så har ikke Asus hovedkortet en Plx chip, som den må trenge isåfall.

4790k har bare 16 pcie lanes, og støtter da kun 2 skjermkort i sli (8+8),men det kan godt hende den støtter 3 skjermkort fra AMD. AMD skjermkort trenger ikke like mange lanes som nvidia sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt psu til RM850i.

Resten der bra ut.

Mulig jeg leser feil, men på Asus sin hjemmeside står det følgende (Spesifikasjon):

Såvidt jeg vet så har ikke Asus hovedkortet en Plx chip, som den må trenge isåfall.

4790k har bare 16 pcie lanes, og støtter da kun 2 skjermkort i sli (8+8),men det kan godt hende den støtter 3 skjermkort fra AMD. AMD skjermkort trenger ikke like mange lanes som nvidia sine.

Nå blir jeg forvirra av deg, 4790K har 16 hva? uansett, jeg linka jo rett over ^^, la meg prøve å linke igjen: Asus Maxumus VII Ranger

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tenk så mye på det lanes :p

Asus Ranger parret med 4790K og muligens fremtidig GTX 970 SLI vil være helt OK valg.

Det samme vil f.eks Asus Z97-A som nevnt ovenfor her også være. Noe mer enn to nvidia skjermkort tror jeg ikke du skal tenke på, på socket 115x.

850 gullsertifiserte Watt vil også være topp til dette. Av de Komplett har ville nok jeg tatt Evga G2 eller Corsair RMi eller evt. Cooler Master V. (Hvem er det jeg lurer .. jeg hadde tatt denne https://www.komplett.no/corsair-hx1200i-1200w-psu/835098

Men alle vil fungere fint og du har garanti skulle uhellet være ute.

Vær OBS på kjøling med SLI. Du kan gjerne da sette inn litt fler kabinettvifter, f.eks en på sideveggen som blåser over GPU.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt psu til RM850i.

Resten der bra ut.

Nå blir jeg forvirra av deg, 4790K har 16 hva? uansett, jeg linka jo rett over ^^, la meg prøve å linke igjen: Asus Maxumus VII Ranger

Åja, så ikke at det var en link  :tease:

Ser ikke noe om noe plx chip på det hovedkortet, så jeg skjønner ikke helt hvordan de kan få 3 way sli med kun 16 pcie lanes. 

Tror de har skrevet feil, siden det er kun 2 av de som kan være i x8 modus, mens den siste er kun x4. Tror de mener at den støtter 3 skjermkort i crossfire. 

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lista ser greit ut, men jeg forstår ikke hvorfor du på død og liv må ha Cooler Master Nepton 120XL CPU Cooler.

Om du ikke har noe planer om overklokking i det hele tatt så vil en luftkjøling holde i massevis, feks en CM 212 Evo og bare der sparer du hele 500 kroner.

Det samme gjelder "K" versionen av CPU, den uten K koster 309 mindre, så langt 809 kroner spart.

Du kunne nok spart enda 2-500 kroner på å velge en annen hovedkort ettersom den du har valgt støtter 3 x pci-e, det er vel bedre å velge en annen som støtter SLI punktum og ikke mer.

Bortsett fra det, så ser resten knall.

Og da havner du vel rund 13 - 14K totalt hvilket er helt normal for en "gaming" PC.

Jeg har aldri vært borti vannkjøling før, men jeg har hørt at det skal funke veldig bra. På varme sommerdager blir min nåværende maskin utrolig varm, selv om jeg har 5 vifter, pluss CPU-vifte. Dette fører  da til at rommet blir varmet opp til 26-27, grader, noe som rett og slett er uutholdelig. Vinduet står selvfølgelig oppe. Jeg håper jeg skal slippe dette problemer med vannkjøler. Noen som kan bekrefte eller avbekrefte dette?

Skal se igjennom de andre hovedkortene. HVIS jeg en gang i fremtiden ønsker å ha flere grafikkort, så blir det nok maks to. Hvis jeg har råd til 3 engang, så får har jeg råd til å oppgradere hovedkortet også, hehe.

Bytt psu til RM850i.

Resten der bra ut.

Hva er forskjell på RM850, som jeg allerede har valgt, og RM850i? Ser at i-versjonen ikke er tilgjengelig i lista her: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10994

Den som skal bygge PC må jo uansett sette alt sammen og da klarer vel han å putte inn 212 !!!?! 

Det er de på Komplett som skal sette den sammen. Av en eller annen grunn så har jeg ikke mulighet til å velge mellom alle deres produkter. Oversikten over de produktene jeg kan bruke finnes her: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10994

Men jeg er enig med bytte av HK. Gå for et ASUS Z97 A, støtter også SLI og burde holde i massevis.

ASUS Z97 A er dessverre ikke tilgjengelig, men ASUS Z97-P er tilgjengelig. Hva er forskjellen? Jeg hadde allerede valgt ASUS Z97-P, men i følge Kyrre burde jeg ha et bedre hovedkort hvis jeg ville gå for ASUS GeFOrce STRIX GTX 970 4GB.

Endret av After8
Lenke til kommentar

For å si det sånn, greit nok jeg gir meg hehe, hovedkortet er knall. Altså den Asus Maxumus. Gå for det end of story.

Du må gjerne gå for vannkjøling om du ønsker det. Ingenting i veien for det, er bare meg som kanskje var en smule pirkete. !!!

Uansett, det blir en bra PC, og du vil bli fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, for SLI sa jeg

Og jeg kan avkrefte at rommet ditt blir mindre kaldt med vannkjøling. Samme energimengde frigjøre i rommet.

Av en eller annen grunn så klarte jeg visst å hoppe over de to linjene der. Beklager misforståelsen, det går litt i surr her, hehe.

Skjønner. Så da er det egentlig ikke vits med vannkjøling? Hvis jeg husker riktig, så kom min forrige CPU oppimot 70-80 grader når jeg spilte kraftige spill. 

Jeg ser også at https://www.komplett...200w-psu/835098 koster nesten 1000 kr ekstra. Er det vits med så kraftig PSU hvis jeg bare skal ha ett eller to skjermkort? 

Endret av After8
Lenke til kommentar

Nei, for SLI sa jeg

Og jeg kan avkrefte at rommet ditt blir mindre kaldt med vannkjøling. Samme energimengde frigjøre i rommet.

Av en eller annen grunn så klarte jeg visst å hoppe over de to linjene der. Beklager misforståelsen, det går litt i surr her, hehe.

Skjønner. Så da er det egentlig ikke vits med vannkjøling? Hvis jeg husker riktig, så kom min forrige CPU oppimot 70-80 grader når jeg spilte kraftige spill. 

Jeg ser også at https://www.komplett...200w-psu/835098 koster nesten 1000 kr ekstra. Er det vits med så kraftig PSU hvis jeg bare skal ha ett eller to skjermkort? 

Nei du trenger ikke Corsair HXi 1200W :)

Det var litt for fleip - men jeg hadde nok tatt noe slikt fordi jeg trekker mer effekt enn deg og er litt nerd på sånn.

Ta en god 750 - 850 W PSU du. Det er nok for socket 115x og 2way SLI.

Hovedforskjellen mellom corsair rm og rmi er primært kapasitatorene. Rmi er rett og slett bygd på komponenter som er bedre - det er en bedre PSU kort og godt.

Vannkjøling (god vannkjøling) er litt vits. Du får ikke CPU så mye kaldere, men du får en flatere lydprofil (viftene endrer hastighet mer sjeldent) og det totale lydbildet vil gjerne bli lavere/mindre støy. Man har nok også mer rom for overklokking. Vannkjøling på GPU har en enormt effekt. De blir mye kaldere og det vil jo bråke mye mindre. Skal du ha vannkjøling til CPU må du nesten ha en litt stor radiator, slik at viftene faktisk kan jobbe  mindre. Så en med 240 eller 280mm radiator, og les reviews av de ulike. F.eks Corsair GT eller GTX i 100i og 110i variant skal være bra. Men de koster så enormt mye mer enn en OK luftkjøler.

Hvis din forrige maskin kom opp i 70-80 grader under spilling høres det ut som du har brukt stock-kjøler og\eller montert feil.

En 4790K med en Cooler Master 212 Evo på 4ghz burde ikke gå noe serlig over 60 grader ved spilling, sånn ca.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset! :)

Jeg ser at du anbefaler Cooler Master Hyper 212 Evo, men at denne ikke er tilgjengelig for pakken jeg ønsker å kjøpe.

(Er bare Cooler Master Nepton 120XL CPU, og Corsair H75 Hydro Series som er tilgjengelig). Burde jeg derfor kjøpe Cooler Master Hyper 212 Evo utenom, og montere den selv, eller bare kjøpe en av disse to?

Jeg tror faktisk dette blir siste spørsmål før jeg kjøper den. 

Forresten. Jeg vet ikke om det er jeg som ser feil, eller noe, for jeg finner ingen vannkjøler til GPU, i alle fall ikke her: https://www.komplett.no/category/10462

Endret av After8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...