Gå til innhold

Bli Industrimekaniker uten å ha gått TIP

Anbefalte innlegg

Hei, fullførte VGS studiespesialiserende i 2014 og har derfor mistet ungdomsretten. Etter et jobbår har jeg funnet ut at det er industrimekaniker jeg har lyst til å bli, men sliter med hvordan jeg skal få til dette. Har som sagt gått 3 år studiespesialiserende og har snakket med en videregående skole om å kunne være med på TIP-fagene jeg ikke har for å kunne gå ut som vanlig lærling, men det var ingen mulighet for det. 

Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre, eller hvor jeg kan henvende meg for å finne en løsning på dette?

Mvh Frustrert gutt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Man må/bør forsøke å skaffe seg en jobb med relevant praksis og så ta fagene som privatist. Da kan man gå opp som praksiskandidat. Det er nok ikke så kjempevanskelig å lese bøkene. Det som sannsynligvis er mer mer krevende, det er å lære "den praktiske utførelsen av faget. Her behøves det nok en bedrift å samarbeide med. Man kan avlegge fagprøve etter bestått teori og x år praksis. Tror det er 5 år.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Man må/bør forsøke å skaffe seg en jobb med relevant praksis og så ta fagene som privatist. Da kan man gå opp som praksiskandidat. Det er nok ikke så kjempevanskelig å lese bøkene. Det som sannsynligvis er mer mer krevende, det er å lære "den praktiske utførelsen av faget. Her behøves det nok en bedrift å samarbeide med. Man kan avlegge fagprøve etter bestått teori og x år praksis. Tror det er 5 år.

Man trenger ikke å ta fag som privatist om man tar utdanningen som praksiskandidat. Man må dokumentere 25% lengre "læretid" og bestå en teoriprøve, man kan så gå opp til fagprøven. 

Du kan gå opp til fag- eller svenneprøve hvis du har:

• dokumentert minst 25% lengre relevant praksis enn vanlig læretid i videregående opplæring, vanligvis fem år.
  • bestått teorieksamen for praksiskandidater

Det er dog kniving om plassene som industrimekaniker så det er lite sannsynlig at du vill få en plass kontra en som kommer fra VGS. Men stå på og kanskje du lykkes, men husk at industrien er relativt laber om dagen også. 

Ift å "bare" ta TIP fagene og kombinere med studspes fagene du har tror jeg ikke er mulig, da fellesfagene ikke er like. Men her kan jeg ta feil da jeg ikke har prøvd dette selv. 

Lenke til kommentar

"Man trenger ikke å ta fag som privatist om man tar utdanningen som praksiskandidat. Man må dokumentere 25% lengre "læretid" og bestå en teoriprøve, man kan så gå opp til fagprøven. "

Rett nok. Det er formelt sett to forskjellige ting men reelt sett "nesten det samme". "Man må bestå en teoriprøve" for noen fag for for andre fag 2 teoriprøver" som i praksis inneholder VG1/VG2 lærestoffet i studieretningsfagene.

Lenke til kommentar

"Man trenger ikke å ta fag som privatist om man tar utdanningen som praksiskandidat. Man må dokumentere 25% lengre "læretid" og bestå en teoriprøve, man kan så gå opp til fagprøven. "

Rett nok. Det er formelt sett to forskjellige ting men reelt sett "nesten det samme". "Man må bestå en teoriprøve" for noen fag for for andre fag 2 teoriprøver" som i praksis inneholder VG1/VG2 lærestoffet i studieretningsfagene.

Nja helt det samme er det ikke da det koster 1000/2000 pr privatisteksamen, så man sparer jo ganske godt med penger. Er jo en del fag om en skal ta alt som privatist :) Både vg1 og vg2. Men ja, teorien er tilsvarende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...