Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC starter ikke, reklamasjonsrett?


Anbefalte innlegg

Har en Lenovo ideapad Flex 14 som ikke lenger vil starte. Dette skjedde nå nylig etter at jeg har lagt inn dualboot med windows 10 og ubuntu. Fungerte i et par dager, også oppdaterte jeg ubuntuen til den nyeste versjonen, versjon 15.04. Når jeg da startet i linux kom jeg til grub menyen og klarte ikke å boote meg inn i operativsystemet derifra. Da jeg prøvde å starte windows kom jeg til en blå skjerm med noe prikker som snurrer rundt mens skjermen blinket svart. Har googlet litt og prøvd å finne en løsning og tok inn og ut batteriet. Da ble pcen helt dø. Er dette uavhengig av det andre, og går dette på garantien? Hvordan fungerer dette med garanti da jeg ikke har noe programvare som fungerer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett, så må det jo være mulig å kjøre recovery på PCen på en eller annen måte. På en PC er det vanligvis ved å holde inne en knapp når maskinen slås på, da kommer du inn i en recovery meny / skjermbilde. Les i bruksanvisningen. 

Lenke til kommentar

I henhold til tittelen vil jeg si at tidspunkt for kjøp av produktet er avgjørende for garanti eller reklamasjonsrett. Garanti gis av produsenten og de kan selv bestemme tidsperspektivet.

 

Da det gjelder selve problemet ditt, så ønsker jeg å vite hva du definerer som "helt dø". Betyr det at du ikke hører vifter eller diverse ved oppstart?

Lenke til kommentar

Du blir nok nødt til å ta dette på tabbekvoten (tolker jeg det rett)

Har man selv fikset og erstattet partisjoner og bootsector med annet os (linux) på en OEM windows PC uten å ta ekstern backup (image) får man skylde seg selv (gjort på eget ansvar).

Pcen er sikker "dø" som i at linux bootloader har (ikke ukjent) overtatt windows sin og linux booter heller ikke , så sitter man med svart skjerm og en blinkende cursor.

Lenke til kommentar

Greia er jo at dersom maskinen er helt død er ikke selve Ubuntu/Windows-installasjonene problemet.

Dersom den virkelig er helt død, slik som TS sier, så vil jeg si at det dekkes av garanti/reklamasjon på generelt grunnlag (dvs. at maskinen ikke er utsatt for fysiske skader, væskesøl o.l.).

 

Dersom den går gjennom POST og feiler der den skal begynne å laste inn OS stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

Men da er det jo bare å legge inn Windows 10/Ubuntu på nytt for å ordne feilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...