Delvis Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 "Norge velter seg i verdens viktigtse ressurs" heter det i denne artikkelen.Verden tørker, mens Norge vasser i vann.Er det ikke mulig å gjøre vann til vår nye store eksportkilde etter olje? Vi kan vel sende veldig mye vann nedover i store tanker og gjennom rør kanskje, til tørkerammede steder uten at det gjør noe.Når det er så stor mangel og blir verre, er det vel gangbart å ta seg en del betalt for det. Er vel ikke mer galt å selge vann enn olje? Spesilet når vannet har så høy kvalitet som det vi kan tilby. Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Med høy kvalitet, mener du da klorforurenset springvann eller urørt fjellvann? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Om det er for å dekke vannbehovet, utover luksuskonsumet, må vell nesten brønnboring, vannrensing eller tilsvarende løsninger være mer økonomisk i de fleste tilfeller? Kanskje til og med satse på destillering av sjøvann? 3 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 17. august 2015 Forfatter Del Skrevet 17. august 2015 Med høy kvalitet, mener du da klorforurenset springvann eller urørt fjellvann? Både fjellvann og og mindre rent vann, alt etter hva det skal brukes til. Springvann med klor er uaktuelt. behøver ikke det. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 17. august 2015 Forfatter Del Skrevet 17. august 2015 Om det er for å dekke vannbehovet, utover luksuskonsumet, må vell nesten brønnboring, vannrensing eller tilsvarende løsninger være mer økonomisk i de fleste tilfeller? Kanskje til og med satse på destillering av sjøvann? Her til lands er det jo flom eller flomfare hvert år. Må jo være nesten uttømmelige mengder vann. Bare å lage rør og fylle svære tankere, det vil snart gå i pluss økonomisk. Vi investerer, kunden kjøper. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Om det er for å dekke vannbehovet, utover luksuskonsumet, må vell nesten brønnboring, vannrensing eller tilsvarende løsninger være mer økonomisk i de fleste tilfeller? Kanskje til og med satse på destillering av sjøvann? Her til lands er det jo flom eller flomfare hvert år. Må jo være nesten uttømmelige mengder vann. Bare å lage rør og fylle svære tankere, det vil snart gå i pluss økonomisk. Vi investerer, kunden kjøper. Enig i at vi har mye vann, men jeg får meg liksom ikke til å tro at det skulle lønne seg økonomisk med tanke på all logistikken. Men så er jeg til gjengjeld ikke økonom så kan hende jeg er helt på viddene. Jeg ser for meg at det bør være gode muligheter for å hente ut grunnvann og rense/destillere vann, og at dette eventuelt vil være mer effektivt med tanke på å dekke de mest kritiske behovene. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 Vi hadde en diskusjon førut om det med sjøvann-til ferskvann. Men såvidt jeg husker, var argumentet akkurat at det er for kostbart.som grunn til at det ikke blir satset på i stor stil. Hvordan det er med boring etter grunnvann vet jeg ikke, men stiller også spørsmålet hvorfor man ikke gjør mer av det.Når de ikke ser noen av de alternativene som løsninger i en så rik stat som California, må det vel være betydlige ulemper som taler i mot? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Avstand og forbruk er den største ulempen. en tankbil med vann hjelper ikke, en tankbåt så vidt, men for å ha en reel effekt må man nok ha hundrevis av de. Det er antagelig billigere å rense saltvann. For å fylle reservoarene trenger de 41 000 000 000 000 liter vann. de største supertankerene tar 503 409 900 l vann, de må få inn rundt 82 000 av de. Vi snakker om ekstreme menger som skal fraktes rundt jorden. Riktignok har jeg tatt i her da jeg snakker om å fylle de, men mengdene som trengs er rett og slett enorme, vi snakker om å i praksis flytte innsjøer rundt jorden... Vann er en ressurs som er vanskelig å gi til større områder da mengden som trengs er alt for stor. Så klart, går de helt tomme for vann vil de kunne hente drikkevann fra andre kilder nærmere enn Norge, jeg er sikker på at USA har mer enn nok ferskvann, men bare ikke der... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Det er jo ganske ironisk at 70% av planeten vår er dekket av vann vi ikke kan drikke. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Israel av-salter vann i så stor skala at de har nok til seg selv samtidig som de sitter igjen med overskudd som de selger til bl.a USA. De er også i full gang med å bygge et renseanlegg i California med teknologien de har samlet opp siden 70-tallet. Kilde 1 Kilde 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Med høy kvalitet, mener du da klorforurenset springvann eller urørt fjellvann? Det brukes nesten ikke klor i vannet i Norge. Jeg bor i en stor by, og her brukes bare klor ved ekstraordinære problemer. Vanligvis brukes UV-stråling istedenfor. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hvordan det er med boring etter grunnvann vet jeg ikke, men stiller også spørsmålet hvorfor man ikke gjør mer av det. Når de ikke ser noen av de alternativene som løsninger i en så rik stat som California, må det vel være betydlige ulemper som taler i mot? Det borrer jo etter grunnvann i stor stil. Men det er ikke en uendelig ressurs. Vannstanden der synker når det pumpes opp. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 Israel av-salter vann i så stor skala at de har nok til seg selv samtidig som de sitter igjen med overskudd som de selger til bl.a USA. De er også i full gang med å bygge et renseanlegg i California med teknologien de har samlet opp siden 70-tallet. Kilde 1 Kilde 2 Bra. Da er det hvertfall i gang. Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Med høy kvalitet, mener du da klorforurenset springvann eller urørt fjellvann? Det brukes nesten ikke klor i vannet i Norge. Jeg bor i en stor by, og her brukes bare klor ved ekstraordinære problemer. Vanligvis brukes UV-stråling istedenfor. Data fra det nasjonale Vannverksregisteret for 2006 viste at 203 vannverk (3,0 mill. personer) hadde klorering, mens 790 vannverk (1,1 mill. personer) benyttet UV-bestråling. Noen få vannverk har ozonering som desinfeksjonsmetode, men bruken av ozon er økende. Noen vannverk har også fått godkjent membranfiltrering som ”desinfeksjonsmetode”. I følge Nasjonalt folkehelseinstitutt og statistikken fra 2006, har 114 mindre vannverk ennå ikke nødvendig desinfeksjon av drikkevannet på plass. De fleste av disse befinner seg i fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland og Troms. http://www.norskvann.no/vann/ofte-stilte-sporsmal-om-vann/89-drikkevann 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Tall fra 2009/2010 viser at det forandrer seg mer og mer mot UV-bestråling, men fortsatt er det mest klor: Den mest anvendte desinfeksjonsmetoden er UV-bestråling - 902 behandlingsanlegg forsyner ca. 2,95 millioner personer. Klordesinfeksjon er den nest mest benyttede desinfeksjonsmetoden (177 anlegg), men disse anleggene forsyner flest mennesker (ca. 2,98 mill. personer). 76 vannverk som forsyner 12 500 personer, har overflatevann som vannkilde, men mangler utrustning for å kunne drepe/inaktivere/fjerne sykdomsfremkallende mikrober. Gjennomsnittsstørrelsen på vannverk som leverer udesinfisert overflatevann er på ca. 150 personer og vannverkene befinner seg for det meste i Vest- eller Nord-Norge. http://www.fhi.no/dokumenter/06139e2666.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå