Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Foreldre skal ha ny bil

lur4d

Anbefalte innlegg

Foreldrene leter etter en ny bil, og trenger hjelp i forbindelse med det. Tar i mot alle tips og råd med takk :)

Budsjett: 300.000

Årsmodell: 2012 eller nyere

Km: lavest mulig, selvfølgelig :)

Må ha 4X4

5 seter

De er ute etter en god SUV eller stasjonsvogn. Beste kandidat for tiden er en Skoda Octavia Scout. De vil ha mye bagasjeplass også.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Diesel/bensin? Automat/manuell? Størrelse max/min? Andre krav, som tilhengerfeste, soltak, navi, skinn, eller annet?

Lenke til kommentar

Ang. diesel/bensin, er det ikke like greit å kjøpe bensin, mtp. at de ofte er like driftstoffgjerrige og samtidig at du slipper visse avgifter/moms? Påstår ingenting her, bare stiller spørsmålet ettersom jeg har hørt negativt om diesel i lys av avgifter o.l. og at det til tross for billigere drivstoffpriser lønner seg økonomisk. I tillegg til at diesel ikke egner seg til småkjøring, og ofte er mindre driftsikre hvis det er turbodiesel?

Igjen, påstår ingenting, jeg spør fordi jeg ikke vet selv. Det kan jo være smart å tenke over ihvertfall når en skal kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ang. diesel/bensin, er det ikke like greit å kjøpe bensin, mtp. at de ofte er like driftstoffgjerrige og samtidig at du slipper visse avgifter/moms? 

Dieselbiler har lavere forbruk pga at diesel har høyere energimengde pr volumenhet drivstoff enn bensin. Avgifter og moms skiller ikke på drivstoff (med unntak av marginalt høyere årsavgift på dieselbiler uten DPF). Valget mellom diesel og bensin avgjøres av kjøremønster: Dersom man kjører mye, og har i hovedsak langkjøring, kan diesel være det beste alternativet. Med mye småkjøring er bensin best, selv om forbruket er høyere. Vedlikeholdskostnader er ikke særlig forskjellig.

Lenke til kommentar

Dersom dine foreldre ønsker en nyest mulig bil med 4x4 så er det mulig å få siste generasjon Octavia (fra 2013 mod)med 4x4 til under 300k, riktignok ikke i Scout versjon. Med bad-road pakke har du samme bakkeklaringen som Scout men ikke like røft utseende. 

Forøvrig er siste generasjon Octavia en meget velkjørende og faktisk underholdende bil, iallefall med 184 TSi, DSG og 4x4 ;)

Endret av Raimop
Lenke til kommentar

Dersom dine foreldre ønsker en nyest mulig bil med 4x4 så er det mulig å få siste generasjon Octavia (fra 2013 mod)med 4x4 til under 300k, riktignok ikke i Scout versjon. Med bad-road pakke har du samme bakkeklaringen som Scout men ikke like røft utseende.

Forøvrig er siste generasjon Octavia en meget velkjørende og faktisk underholdende bil, iallefall med 184 TSi, DSG og 4x4 ;)

Bad road hever bilen med 15mm? Scout er vel 30mm høyere om jeg husker rett.

Er forøvrig enig i at det er en god bil. Har en 2015 1.8tsi 4x4 Dsg

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Bad road hever bilen med 15mm? Scout er vel 30mm høyere om jeg husker rett.

Er forøvrig enig i at det er en god bil. Har en 2015 1.8tsi 4x4 Dsg

Standard har 140mm bakkeklaring, bad road har 155mm og Scout har 170mm iflg brosjyrene så du har helt rett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...