TheMatrix Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) Hold dere til topic - religionsdiskusjoner kan dere ta i egnet kategori, ellers tvinges vi til å stenge denne tråden. Og jeg gjentar meg selv: Hvorfor skal vi ikke sensurere banning i forumet? Gjør det noe? Har dere virkelig et så sterkt behov for å bruke bannskap? Kan dere ikke bruke andre ord i stedet? Jeg ser nemlig ikke en eneste saklig grunn for å bruke bannskap. Som uttrykk for frustrasjon kan jeg _forstå_ et visst behov, men det er absolutt ikke et godt argument for at vi skal fjerne sensureringen av bannskap - som vi tross alt har hatt i årevis nå. Og det standpunktet kommer jeg ikke til å endre. Saklige grunner for å myke opp sensuren, alt. skru den av: 1, Såkalt baning brukes i dagligtale i det norske språk gjerne for å understreke/utheve noe. 2, Om vi ser mer historisk på det så er baning flitting brukt i literaturen også den mange definerer som "kulturskatter og historisk arv". 3, Baninger er også vanlig i radio, tv, filmer, teater og musikk. 4, Furumet er pr. idag ikke overfylt med ************* noe som indikerer at bruken av banneord er på et fornuftig nivå. 5, Baning er såpass akseptert at domstolen i fjor valgte å frikjenne en som hadde kalt en politimann for "forbannet hestkuk". Hva hadde vel dialogen i feks. Orions Belte vært om Helge Jordal hadde sagt "Søren klype gutter, meter på meter med kobberkabel....." i stedet for "H*elvete kara, meter på....". Banning brukt korrekt er faktisk berikende for språket......... Med fare for gult kort; Jeg mistenker at du i denne saken lar personlig ståsted bli en slags vedtatt moral som brukerene skal/bør føye seg etter. Imo. så er denne moralen/standarden i utakt med den praksisen som ellers benyttes i samfunnet jmf. overstående punkter. Les Lars Åby Christensens Beatles, et eksempel på hvordan banning er med på å gi personene karater, miljøskildringene substans og historien et troverdig ståsted. Endret 12. november 2003 av TheMatrix Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 The Matrix: Ang. punkt 5, var historien at en nordlending hadde kalt en politimann for hestkuk. Ettersom "hæstkuk" er å regne som en hedersbetegnelse her oppe i nord, ble karen frikjent. Min personlige holdning til bannskap spiller såklart litt inn på hva jeg mener om saken, men jeg vil selvfølgelig vurdere saken fra andre sider også. Og The Matrix har kommet med et veldig godt innlegg med saklig begrunnelse, som jeg absolutt tar til etterretning. Så da spør jeg: hvordan skal vi kunne begrense unødvendig banning i forumet? For de fleste er vel enig i at vi kan klare oss godt uten - egentlig? PS: dette uttaler jeg meg om som enkeltperson, ikke i kraft av moderator/admin -status eller min plass i forumstyret. -yummy- Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Brukeren av forumet bes om å holde en høflig tone. Banner folk så mye unødvendig holder neppe en høflig tone. Satans ****** ******* faenskap er ikke høflig tone Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Så da spør jeg: hvordan skal vi kunne begrense unødvendig banning i forumet? For de fleste er vel enig i at vi kan klare oss godt uten - egentlig? PS: dette uttaler jeg meg om som enkeltperson, ikke i kraft av moderator/admin -status eller min plass i forumstyret. -yummy- Ved å legge til i retningslinjene at unødvendig bruk av banning kan oppfattes som støttende og medfører advarsler. For hallo, er folk virkelig interessert i å banne, så kjører dem på, uavhengig om tre-fire bannord (blant ~30.000) blir "sensurert". Lenke til kommentar
titus Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) 1, Såkalt baning brukes i dagligtale i det norske språk gjerne for å understreke/utheve noe. 2, Om vi ser mer historisk på det så er baning flitting brukt i literaturen også den mange definerer som "kulturskatter og historisk arv". 3, Baninger er også vanlig i radio, tv, filmer, teater og musikk. 4, Furumet er pr. idag ikke overfylt med ************* noe som indikerer at bruken av banneord er på et fornuftig nivå. Noen kommentarer til Matix' punkter: 1. Hva så? Hvorfor kan det ikke stilles høyere krav til form og innhold her på forumet enn for kompisprat på gata? 2. Det er vel ikke noe poeng at forumet skal bli en kulturskatt... Det er da et FAGLIG forum, er det ikke? Tror folk kan glemme å bli berømte for sin utsøkte banning her på forumet. Men kanskje bli anerkjent for sin kunnskap om hardware... 3. Ja, og det er helt i orden. Faktisk synes jeg "piip"-sensuren på amerikansk tv er helt latterlig. Likevel er banning upassende på et faglig forum, se svar på punkt 1 og 2. 4. Et fornuftig nivå på banning i et faglig forum er veldig nære null... De desperate forfattere av kulturskatter klarer likevel å tilfredstille behovet gjennom kreativ bruk av stjerner. Endret 12. november 2003 av titus Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Uten sensur blir det også en teoretisk ytelsesendring pga at strengene med banneord ikke må forandres før de lagres i databasen lengre. Det er jo snakk om minimal forskjell, men det er fortsatt er argument Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Helt enig!! Når S*atan og H*elvete er sensurert burde også G*ud og H*immelen hvert sensurert synes nå jeg... Om folk tar skade av å høre disse ordene er det noe fryktelig galt... ja er enig med deg. men hvorfor i ****** driver folk med røyke reklame og forbud mot røyk når ærlige mennesker liker å nyte livet fult ut når folket legger skjul på at relgion som bibelen har alt tatt liv av over en milliard og lemlestet 3 milliarder gjennom fler år er kanskje ikke det verdt å ta med?? og vi har noe som kaldes ytrings frihet her i landet selvsagt å gå til person eller frontal angrep er ikk bra eksempler helvets telenor eller lignede (no offence) eller ****** ta bondevik (no offence even i think you running this country bad) og lignende Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Helt enig!! Når S*atan og H*elvete er sensurert burde også G*ud og H*immelen hvert sensurert synes nå jeg... Om folk tar skade av å høre disse ordene er det noe fryktelig galt... Dette smalt iværtfall fra rett person, refererer til nicket ditt . Enig i dette angående topic, selv om jeg bryr meg mindre om det. Men du trenger da alikevel ikke lage en tråd til bare dette. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 (endret) Men du trenger da alikevel ikke lage en tråd til bare dette. Beklager Herre! Neste gang skal jeg spørre Dem om tillatelse på forhånd :gretten: Er du SÅ blind at du ikke ser at det er skrevet 7 sider med poster på ca. 24 timer? Denne tråden fungerte helt fint, helt til DU kom med ditt innlegg av kategori OFF TOPIC. Og du avslutter din fine OFF TOPIC tråd med unødvendig kritisering og diskusjon om tråden burde blitt laget. Hvis du ikke liker tråden, ikke les den. x 1.000.000 Ikke nok med det, på slutten av ditt innlegg ser vi din flotte signatur på 9 linjer! Er dette virkelig nødvendig i en tråd som ikke omhandler hardware? Vet du ikke at vi nå har eget felt i profilen for å liste hardware? At signatur kan slås av ved default? Håper vi kan holde oss til trådens emne heretter Endret 12. november 2003 av shahin Lenke til kommentar
Jihadinmymind Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Slå denne gutta: ***** ***** ********* ***** *** ******* **** ****** * **** ****** *** ****** Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Sensur av en bokstav er nok ikke gjort av forumet ihvertfall Lenke til kommentar
ruva Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Til de som vil banne... Anbefaler jeg: [url="http://www.forbanna.com/"]http://www.forbanna.com/[/url] Jeg derimot er bare :-) blid hele tiden Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Må jo si at "titus" har meget fornuftige innspill. Og samtidig ber jeg folk om å holde temperaturen på et akseptabelt nivå, ellers må jeg klikke på denne her: Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Greit nok at dette er et faglig forum, men det bør vel ikke være så ******* formelt av den grunn. Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 1, Såkalt baning brukes i dagligtale i det norske språk gjerne for å understreke/utheve noe. 2, Om vi ser mer historisk på det så er baning flitting brukt i literaturen også den mange definerer som "kulturskatter og historisk arv". 3, Baninger er også vanlig i radio, tv, filmer, teater og musikk. 4, Furumet er pr. idag ikke overfylt med ************* noe som indikerer at bruken av banneord er på et fornuftig nivå. Noen kommentarer til Matix' punkter: 1. Hva så? Hvorfor kan det ikke stilles høyere krav til form og innhold her på forumet enn for kompisprat på gata? 2. Det er vel ikke noe poeng at forumet skal bli en kulturskatt... Det er da et FAGLIG forum, er det ikke? Tror folk kan glemme å bli berømte for sin utsøkte banning her på forumet. Men kanskje bli anerkjent for sin kunnskap om hardware... 3. Ja, og det er helt i orden. Faktisk synes jeg "piip"-sensuren på amerikansk tv er helt latterlig. Likevel er banning upassende på et faglig forum, se svar på punkt 1 og 2. 4. Et fornuftig nivå på banning i et faglig forum er veldig nære null... De desperate forfattere av kulturskatter klarer likevel å tilfredstille behovet gjennom kreativ bruk av stjerner. 1, "Hva så ?" Jeg kommer med en fakta opplysning som er meget relevant for diskusjonen. Du kan komme med et "Hva så" til alt som måtte komme av innvendinger i enhver debatt. At du ønsker at kvaliteten til språket her skal være strengere en det som ellers er vanlig i samfunnet er en ærlig sak, men du må da kunne finne bedre argumenter en dette ? 2, Når jeg da henviser til mer formelle situasjoner hvor banning er en naturlig del av så kommer det utsagnet "at forumet ikke skal være en kulturskatt". Nå er "kvalitet" ikke lenger et argument ? Håper du klarer å se at det er en aldri så liten logisk brist her Lenke til kommentar
Royzer Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Personlig er jeg ikke kristen og synes ikke banning er støtende i det hele tatt. Det er til tider en nokså flat måte å uttrykke seg på (nordlendinger er unntatt), men en god 'fa€n i he|vete!' kan av og til kan være veldig forløsende for så mangt. Eni me d om norlænningan vi kain bainnes! Uansett, jeg synes banning uttrykker følelsene ganske godt men ikke alle ordene er like gode. Hvis noen hadde slådd seg og sagt "fy søren" hadde jeg sagt til dem: "kan du ikke banne?" Hadde det vært jeg som hadde slådd meg hadde det nok vært grovere som: Fa|n steike i h|ælvette. "Fy søren" har liksom ikke det samme trykket. Det høres ut som noe en søring ville ha sagt : Men så har vi det problemet med at barn går rundt og tror de er så kule fordi de kan banne. Ikke noe irriterer så mye som små drittunger som banner og ikke viser respekt overfor eldre personer. Bor sjøl i Nordland/Vesterålen/Øksnes/Myre å e j|ævli ståilt a d! :nice: Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men ordet helvetet blir vel ikke sensurert, blir det? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Nope, tydeligvis ikke. Men "fa£n i helvetet" blir liksom.. ikke helt det samme. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Du burde lest hele tråden. Den bestemte formen er ikke sensurert, men den ubestemte form er verboten. Altså, helvetet - ok, ****** - ixnay. :/ Lenke til kommentar
NuB Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 (endret) (ble to innlegg ved en feil, hvorfor i alle dager kan man ikek slette egne innlegg.) Endret 16. november 2003 av NuB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå