genesis Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) det er sjelden nødvendig å banne, det meste som anses som banning er tomme ord. Det at bruken av banning tilsier alle sider av en person er kvalmende å høre på.... oppfordrer folk, til å heller være litt mer kreative når en skal gjøre uttrykk for noe, dette er et forum, du poster hva du har kommt fram til, klemmer du en fing på bussen er det gjerne en refleks å banne høyt å rykke hånden til deg, men som sagt dette er et forum. er ikke for sensurering, ettersom det sikkert tar kortere tid for moderatorer og bare sletter hele inlegg/poster.... , men selvfølgelig dersom det faktisk uttrykker noe vesentlig (har aldri selv sett dette da) så burde det få stå, for det å skåne folk fra banning generellt (fordi det er satirisk, e.l.) blir vel dumt.... provoserende.... , men å skåne folk fra upresise poster kunne bare blitt gjort oftere (sikter ikke til banning) Endret 11. november 2003 av genesis Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 ser da ikke poenget i å "bruke stygge fæle banneord" for å uttrykke seg jeg heller, tror heller aldri at jeg har brukt det i noen forum noen gang, men men det å helt åpenlyst NEKTE folk, ved bruk av sensur(juhuu, vi digger jo tydligvis alle sensur her?) å bruke ord og uttrykk som mer eller mindre har vært allment aksepterte i årevis er jo ikke annet enn noe JÆÆÆVLI(uffameg) barnslig fra hw.no sin side blir som når man gikk på barneskolen og fikk sort stjerne hver gang man sa et stygt ord.. greit nok, men er vi ikke voksne mennesker her da?? men siden hw.no vil drive forumet etter hva som var moralsk og etisk riktig språkbruk i steinalderen, da alle rynket på nesen om du var så gæærn og våget deg å brukte ord som fa*n og h*lv*t*, og nekter å innse hva som, i nåtiden, er et allment akseptert ordforråd faktisk ikke lengre er som det var når oldemor var ung så.. greit nok.. (og nei, jeg mener heller ikke det er riktig å ta hensyn til det fåtallet her som tydligvis løper gjemmer seg under dyna påkaller beskyttelse av han der oppe av redsel for at fanden skal ta dem hver gang de ser noen nevner hans mange navn) Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Helt enig!! Når S*atan og H*elvete er sensurert burde også G*ud og H*immelen hvert sensurert synes nå jeg... Om folk tar skade av å høre disse ordene er det noe fryktelig galt... Du høres jo passe satanistisk ut dah... Neida, men jeg håper du skjønner hva jeg mener? Kan ikke forstå at noen synes det er stygt eller galt å banne... Det er jo helt vanlige ord som mange har vokst opp med å bruker i det daglige. Synes selv det er enklere med f.eks. "Ikke kjøp den vifta der du, den er et h'elvete å få monter!" istedet for "den er veldig vanskelig å få montert" Synes da banne ord som noen kaller det er sterkere og lettere å forstå. Tror at det der med FYFY banning henger igjen fra gamle kristne dager... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 gamle kristne dager? Landet vårt har fortsatt Statkirken,så gamle dager ble nå å ta litt hardt i. Lenke til kommentar
simes Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Fortsettes det med personangrep i denne tråden, tar jeg fram BFG'en og ban-lista. Hvis dette hadde vært et engelsk forum med like sensureringsregler som hw.no, så kunne du faktisk ikke ha latt være å forkorte det ordet der.. Man kunne eventuelt brukt "freakin'", som det står i manualen med et tvilende "ehm" foran, men det er ikke på noen måte like fengende.. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kan ikke forstå at noen synes det er stygt eller galt å banne... Det er jo helt vanlige ord som mange har vokst opp med å bruker i det daglige. Synes selv det er enklere med f.eks. "Ikke kjøp den vifta der du, den er et h'elvete å få monter!"istedet for "den er veldig vanskelig å få montert" Synes da banne ord som noen kaller det er sterkere og lettere å forstå. Tror at det der med FYFY banning henger igjen fra gamle kristne dager... Et poeng som du ikke har tatt i betraktning her, er hele den sosiologiske nytten av å ha bannord. Ord som er halvveis "tabu". Poenget er da at når slike ord blir aksepterte og vanlige, så begynner man å finne på nye ord. "Every man has to make a stand for himself somewhere, at sometime in their lives, and as God is my witness, I will fight for my right to scratch my balls in public." Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Til dem som mener at det er snakk om ytringsfrihet: Prøv å skriv et innlegg til en avis hvor du bruker mye banneord og se om det kommer på trykk. 1-2, kanskje. Men da kun hvis du bruker det for å virkelig understreke et sentralt argument eller rettet kritikk. Til en viss grad blir det det samme, og det har absolutt ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Dette er vel sånn ca. mine meninger om banning. Klart, ingen er tjent med tråder fulle av "faens ****** forpulte fuckings dritt-******-vifte! "-poster.. det blir bare for teit. Et velplassert kraftuttrykk i et ellers saklig og pent formulert innlegg, kan derimot tilføre litt ekstra piff. En mellomting mellom sensur og "satan, satan, satan, satan"-poster. Lenke til kommentar
jossa Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 sku bare si ka æ mene om saken e fra tromsø, å d har altid vært naturlig får mæ å bruke ord som det.. d e ikke no såranes eller støtanes me det syns æ.. d e så naturlig får mæ å bruke de "hjelpeverban" som enkelte tar sæ så veldig nær av.. ok se bort fra det med orfåråd å så sir du mæ, ka e d med de ordan som e så farlig? .... akkuratt.. d e bare ord.. hadde d dreid sæ om no fysisk no så sku æ vært enig (man slår ikke folk får å få fram ei mening) men et ord.. d består av bokstava.. å vist noen føle sæ trua av de bokstavan.. ja *sukk* men d e opp t hver enkelt ka man ska mene om saken men æ har absolutt ingen ting imot hælvette, satan, førpulte, ******* "han gammel erik i d røde hælvette" osv.. meg om det :-) (skriver vanligvis på bokmål av hensyn til alle andre) Lenke til kommentar
megatron Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 gamle kristne dager? Landet vårt har fortsatt Statkirken,så gamle dager ble nå å ta litt hardt i. Hvis man teller hvor stor andel av dem man møter på sin vei her i Norge som banner, så skjønner man snart at det må være noen av de 85% som står i statskirken som ikke tar sin religion særlig alvorlig. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Hvis man teller hvor stor andel av dem man møter på sin vei her i Norge som banner, så skjønner man snart at det må være noen av de 85% som står i statskirken som ikke tar sin religion særlig alvorlig. .. eller de bare har blitt tvunget inn i kristendommen og ser 1) ikke poenget med å melde seg ut, for "det kan jo hende", eller 2) det blir for slitsomt å melde seg ut (fylle ut skjema, gå utenfor hjemmets fire vegger og kjøpe frimerke og allting). Sånn.. da var det sagt. Fortsett diskusjonen. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Ja som sakt ovenfor. Her i landet er det ingen selvfølge å være kristen siden man er medlem av statskirken. Det er noe de fleste er av "tradisjon" siden man ble døpt. Av alle jeg kjenner på min egen alder (24) så må det være under 1% som er personlig kristen, mens omtrent alle er medlem av statskirken. Jeg personlig bryr meg ikke om kristendom eller noen religion og bryr meg lite om andre er det, sålenge de godtar at jeg driter i det. Er selv medlem av statskirken siden det betyr lite fra eller til om man er eller ikke... Lenke til kommentar
DARK VIKING Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Ja ja, dette var artig å lese om, men så over til saken her. Først de som sikkert skal rakke ned på at brukernavnet mitt er litt "skummelt", sånn som Lucifer 666, så vil jeg bare si at det er det navnet jeg har brukt på onlinespilling nå i over 10 år, så det er ikke noe som er funnet på i sammenheng med denne posten her. Så de som håper\tror at jeg er en "kvisete fjortis", kan jeg berolige med at jeg er 13 år eldre enn det. "forhåpentligvis ikke så kvisete, hehe). Er ei kristen, muslim eller noe som helst religiøs, er for de som vet det en Ateist. (for de yngre på forumet, slå opp ordet i en ordbok hvis usikker). Så over til innlegget ang. sensurering. Må da si at jeg er imot sensurering i utgangspunktet, MEN det finnes selfølgelig tilfeller der sensurering må til. Er man over 18 år burde det ikke være sensur, da man er myndig og kan egentlig bestemme selv hva man vil se\lese\høre på. Da dette er ett forum med alle aldersgrupper, virker det fornuftig at man må ta hensyn til noen av de yngre. MEN ord som h e l v e t e og f a e n er i min bok ikke ett ord som er "skadelig" for "fjortisen". Vil da heller si at ord som fit** og slikt kan evnt. fjernes da man egentlig ikke har bruk for ett sånt ord i data sammenheng. La meg bare si en ting til slutt, enda det er mer jeg kunne sagt, men det orker jeg ikke skrive om nå, og det er: Jeg vet ihvertfall om en mann som syntes at sensurering av bøker og filmer var bra, for ved å fjerne friheten til å si hva man vil, så kunne man ikke opponere mot ham. Og hans navn var ADOLF HITLER Sensurering er ett lite skritt på veien til å kontrollere folket. Så forbyr man ølsalg etter ett bestemt klokkeslett. Og slik driver man på til vi alle er ute av stand til å gjøre noe med det. Les boka 1984 av George Orwell, der har du "idealsamfunnet" til makthaverne. Sitat ifra boka: Freedom is the freedom to say that two plus two make four. If that is granted, all else follows. Gi heller en advarsel til de som øser på med banneord uten egentlig å behøve å bruke dem, kommer de igjen, fjern\banlys personen ifra forumet. Bare fordi en er en nisse, behøver ikke bety at alle andre skal straffes. Ja, det var litt av min mening om emnet. Endret 11. november 2003 av DARK VIKING Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) hehe... må gjerne sensurere for meg, såfremt dere som lager "sensur-reglene" er litt kreative når h0r3 blir yrkeskvinne og f|tte blir forlystelsessenter (øhi... skjerp dere (******)) <-- gode gamle dager Endret 11. november 2003 av DJ-JK Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Er selv medlem av statskirken siden det betyr lite fra eller til om man er eller ikke... http://www.hedning.no/hedning/arkiv/kirkeskatt.html Lenke til kommentar
genesis Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 gamle kristne dager? Landet vårt har fortsatt Statkirken,så gamle dager ble nå å ta litt hardt i. , heldigvis kan man melde seg ut av den ........ greia. ("........" kan erstattes med "maktsyke/pengegriske" og man kan også begrunne dette, men uansett så kom det vel klart NOK frem hva jeg føler ovenfor kirken) Lenke til kommentar
megatron Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Er selv medlem av statskirken siden det betyr lite fra eller til om man er eller ikke... Det betyr faktisk en god del. Det høye medlemstallet i statskirken gir et solid argument til de som vil at våre lover og vår politikk skal være tuftet på kristne verdier. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Ok... denne tråden var dagens latter : Endret 11. november 2003 av So Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Tingen er at sålenge Statkirkens eksistens er et faktum, så kan ikke Norges tid under kristendommen skrives som om den var over. Den var, er og så vil politikken vise om den blir. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kvisete idioter? Kom deg hjem a.. Ugh. Vet. Kom på det rett etter jeg hade postet posten, men jeg satt på skolen og hadde dårlig tid til å rette på ting. Elendig formulering. Sorry :/ Men nå som jeg er hjemme , i midttimen iallefall, kan jeg se om jeg kommer på noe bedre. Hmm, nei, uff. Samfunnslæren tok knekken på ordforrådet mitt. Uansett, jeg synes sensuren gjør forumet til et bedre sted. Mye mer sakelige poster. Selfølgelig er det ikke ordet som er ille, det er klart måten det blir brukt på. Men spiller det noen rolle? Syntes ikke det der var spessielt bra sagt...selv om jeg har værdt litt plaga med kviser så funker jeg fortsatt veldig fint i samfunnet...er sosial osv. det er jo mange som er plaga med kviser i tenårene..som er sosiale oppegående mennesker. Rusher Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Er selv medlem av statskirken siden det betyr lite fra eller til om man er eller ikke... Det betyr faktisk en god del. Det høye medlemstallet i statskirken gir et solid argument til de som vil at våre lover og vår politikk skal være tuftet på kristne verdier. Okeydokey!! Det er vel noen her på forumet som kan lage en web-side som kan registrere alle som vil ut av kirka? Kunne blitt en morsom side det. Problemet er nok som nevnt tidligere at det blir for mye "stress og styr" med utmelding. Det skulle vært sånn at når en ble 18 så ble en automatisk utmeldt, så kunne de som var intresert forsette og være medlem.... Da hadde det nok blitt andre boller ja!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå