Gå til innhold

Hvorfor er HEL-VE-TE sensurert?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest alle innleggene, jeg vil bare si at jeg og synes det er teit å sensurere ord som "h e l v e t e", "f a e n", osv.

Dette er ord som ALLE bruker og forstår. Tar noen skade av å høre det? Nei. Blir man dårlige mennesker av å bruke det? Nei. - osv osv

Det er ikke selve ordene som gir posten støtende innhold, det er måten ordene blir brukt på.

Tar man seg nær av at disse ordene blir brukt, da har man ikke møtt særlig mange mennesker, og har sannsynligvis godt av det.

Lenke til kommentar
Leve sensureringen! Jeg er møkk lei av å høre på kvisete idioter som ikke har vett eller ordforråd nok til å uttrykke seg på en ordentlig måte. Banning er *patetisk*. Det er dårlige innbytterord som folk bruker overdrevent mye og hovedsakelig av folk som ikke greier å snakke norsk bra nok for en vanlig diskusjon.

Det å la folk velge om de vil se sensuren eller ikke er like idiotisk som å kun la dem som vil det se postcounten. De av oss som ta aktiverte den for å slippe å se all den drittsnakkingen til alle mindreårige her på forumet ville fått sensurens flotte oversettelser i annenhver setning.

Her på forumet er det dessuten noe som heter Retningsregler. De sier at man skal være snille og høflige med hverandre. Hvis vi fjerner sensuren åpner vi opp for muligheten til at folk svarer på poster med "****** så ******* dårlig skittspørsmål din horete kødd" osv. Nå slipper vi dem fordi alle kan se hvor utrolig latterlig det ser ut, og vi kanskje kan tvinge folk frem til å argumentere og snakke på en mer sivilisert måte.

Kvisete idioter? Kom deg hjem a..

Lenke til kommentar
sparks:

Det er ikke selve ordene som gir posten støtende innhold, det er måten ordene blir brukt på.

shahnin

Hvorfor i ****** er ****** sensurert? Jeg skjønner ikke hvorfor ****** skal være sensurtert, f.eks.

Bra utgangspunkt da :roll:

Jeg skjønner ikke poenget her egentlig.

Hvis du ikke fatter at det er et eller annet banneord eller liknende bak **** osv så blir jo det ditt problem.

Jeg for min del (selv om jeg sikkert banner en del selv i de krevende situasjoner) synes det er helt greit med den sensuren.

Jeg har ikke behov for og vite at bak **** står ditt og datt, når jeg vet det fra før likevel (med mindre det er en tulling som bare skriver stjernene da for og få det til og se ut).

Sensur på forumet........ja det er helt skrekkelig og ha det slik må jeg si :roll:

Lenke til kommentar
Kvisete idioter? Kom deg hjem a..

Ugh. Vet. Kom på det rett etter jeg hade postet posten, men jeg satt på skolen og hadde dårlig tid til å rette på ting. Elendig formulering. Sorry :/

Men nå som jeg er hjemme :), i midttimen iallefall, kan jeg se om jeg kommer på noe bedre. Hmm, nei, uff. Samfunnslæren tok knekken på ordforrådet mitt.

Uansett, jeg synes sensuren gjør forumet til et bedre sted. Mye mer sakelige poster.

Selfølgelig er det ikke ordet som er ille, det er klart måten det blir brukt på. Men spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar

Å sensurere enkelte ord, er en god ting.

Ordene virker vel ikke støtende på majoriteten av forumbrukerne, men det bidrar til å holde et profesjonelt preg på forumet. Dessuten, som noen har skrevet før meg, slipper vi alle eksperimenterende kvisete fjortiser som har lært seg nye ord.

Naturlig ordbruk eller ei, jeg synes det er mye triveligere å surfe sånn det er nå.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å påpeke et aldri så lite paradoks, litt på siden av diskusjonen men på samme tid spot on:

Tenk dere at det finnes to typer, bannskapsfrykterne og de bannskapsglade. (Litt satt på spissen, men begge kategorier finnes).

Folk som frykter banning, prøver å hysse det ned, sensurere forum, sette på parental advisory-stickers på cd-cover osv, de hadde egentlig vært best tjent med at demotparten hadde fått "viljen sin". Og omvendt.

Hvorfor det? Jo, dersom ordene slippes "fri", brukes ofte nok, og aksepteres i en slik grad at de mister sin "støtende" status er de ikke lenger banneord. Da ville ikke disse ordene lenger være noen trussel for verken indremisjonen eller andre. På den andre siden, da ville ikke resten av befolkningen lenger ha dette ekstra vokabularet, de ville ikke hatt "ekstra krutt" til situasjoner der dette måtte passe og språket hadde blitt fattigere.

Lenke til kommentar

Sensuren av banneord er jo bare tull da. Hvis folk synes bannskap som fae-n og h-elvete er så sinnsykt vulgært har de ikke noe på internett å gjøre (iallefall ikke uten popup killer)

Jeg skjønner derimot hva mange av dere sier om "fjortissene" som banner så det jomer og hvor idiotisk det er. Og jeg er selvfølgelig helt enig...

De jeg virkelig irriterer meg over er idiotene som påstår at banning er tegn på dårlig språk/vokabular. Hvis noen av dere har lysst på en liten "vokabular kompo" stiller jeg klar. Og jeg slår dere alle som en, uansett hvor mye jeg banner til hverdags.

Religion er jo uansett også en problemstilling her da.. folk kan finne ord som satan støtende. Uansett hvor merkelig jeg finner dette er jeg jo nødt til å respektere det, så derfor må jeg si meg fór valgfri sensur fremfor total sensur.

(hva med en poll?)

Lenke til kommentar

Som min norsk-lærer på vk1 engang sa. Bruk av banning kan styrke argumentene dine dersom du bruker ordene intelligent.

Jeg har skrevet en del noveller, kåseri og lignende gjennom tidene. Og legger merke til att ord som h_e_l_v_e_t_t_e, j_æ_v_l_i_g og f_a_e_n, faktisk gir en positiv virkning. Både for å uttrykke frustrasjon, eller å gjøre noe morsomt.

Prøvde å sensurere den ene novellen jeg skrev, men den mistet på en måte personligheten, og hadde ikke samme kraft i seg. En del morsomme historier ble rett og slett ødelagt.

Så, jeg må si meg til dels enig att sensuren bør løses litt opp. Ihvertfall de tre ordene ovenfor. Gamle Eriks navn er kanskje ikke like nødvendig, men bør kanskje tas med det også.

Kunne kanskje hatt en prøveperiode. Dersom det går fint, så kan vi løse opp en del av sensuren for alltid. Men dersom fjortissene friker ut og begynner med sine femten utropstegn bak tre-og-tjue diverse feilstavede banneord, så er det greit. Tilbake med sensuren.

Kunne kanskje lagt inn ett script som slo sensuren av for de som var over 18 og på for de under. ;)

Da hadde vi skjermet mindreårige for de "voksnes" språkbruk, samt forhåpentligvis hatt diskusjoner på ett anstendig nivå.

Lenke til kommentar
Kunne kanskje hatt en prøveperiode. Dersom det går fint, så kan vi løse opp en del av sensuren for alltid. Men dersom fjortissene friker ut og begynner med sine femten utropstegn bak tre-og-tjue diverse feilstavede banneord, så er det greit. Tilbake med sensuren.

Dersom de feilstaver faller det gjennom sensuren :cool:

Lenke til kommentar
Dersom de feilstaver faller det gjennom sensuren :cool:

Ja, jeg vet det.

Men skulle bare få frem hvilke fjortisser som skriver sånn, for ikke å generalisere. De intelligente av de på rundt fjorten år, klarer seg greit. Men så kommer de "ekte" fjortissene og, gud forby, fjortis-skatere...

Burde kanskje legge opplagte feilstavede banneord inn i sensuren også...

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Fremdeles ingen som kan svare på spørsmålet mitt? Hva om man skal snakke om satan og ****** i en politikk og religion-tråd? Slår man opp i en ordbok, står det følgende:

Satan:

satan m1 (gj lat. fra hebr 'fiende')

1 djevel (1) påkalle S- / være i S-s makt / i ed: djevelen, fanden gi deg nå, for s-! / hva s- gjør du her?

2 djevel (3) han er en s- til å lure folk .

******:

****** -t (norr helvíti, av I *hel og víti 'straff') de fortaptes pinested pines i h- / himmel og h- / smeden som de ikke torde slippe inn i h- (tittel på norsk folkeeventyr) / gjøre en h- hett volde en flest mulig plager, ubehageligheter / det gikk lukt til h- pokker i vold / be en dra til h- / i eder: fy til h-! / hva i h- er det du gjør? / (i) h- heller! / noe så inn i h- kjedelig! / overf: fælt, uhyggelig sted arbeidet i gruvene var et h- / skyttergravenes h- .

Edit: Hm.. ikke satan, nei.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
*sukk*

Hvis dere ikke liker det, er det bare til å finne et annet forum eller lage et selv. Det er ingen som tvinger dere til å poste her.

Way to go man! :lol:

Synes du ikke det er en brukerrett å komme med kritikk eller ønsker om forbedring her på forumet? Det er vel tross alt det "Tilbakemeldinger" er til for? Regner ikke med at man kun kan gi ros her? hehe...

Husk hva du selv sa neste gang du føler at du har noe å utsette på hvordan forumet fungerer!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...