Gå til innhold

[Løst] Trenger råd til lønnsforhandling

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg har Bachelorgrad i Informatikk og fem års erfaring. Sist jeg byttet jobb for ett år siden gikk jeg fra 420 til 500k. Jeg synes jeg utfører mine arbeidsoppgaver helt greit. Koder både back og front-end og har tett kundedialog. Forrige medarbeidersamtale var beskjeden at de var "veldig fornøyd". Jeg synes 500k er for lite i et stort privat IT-firma i Oslo gitt min erfaring samt at det er gjennomsnittslønnen for en nyutdannet bachelor i samme bransje og stilling. Jeg er ikke seniorutvikler, men da jeg sjekket jobbens interne CV-system i forrige uke hadde noen tatt seg friheten å endre min tittel til...guess what...'Senior utvikler'. Jeg tenker at hvis de selger meg inn som senior bør de lønne meg som senior.

Hva synes dere, og har dere noen gode tips jeg kan ta med meg til medarbeidersamtalen denne uken? Jeg har mer eller mindre fastspikret det jeg vil si, men skulle likt å høre innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hørt med andre i samme/tilsvarende stilling hos deg hva de tjener?

Jeg vil påstå du er underbetalt mtp på utdanning+erfaring så kjør på uansett. Jeg staret i ny jobb i sommer som junior og har samme lønn som deg.

Lenke til kommentar

Jeg har Bachelorgrad i Informatikk og fem års erfaring. Sist jeg byttet jobb for ett år siden gikk jeg fra 420 til 500k. Jeg synes jeg utfører mine arbeidsoppgaver helt greit. Koder både back og front-end og har tett kundedialog. Forrige medarbeidersamtale var beskjeden at de var "veldig fornøyd". Jeg synes 500k er for lite i et stort privat IT-firma i Oslo gitt min erfaring samt at det er gjennomsnittslønnen for en nyutdannet bachelor i samme bransje og stilling. Jeg er ikke seniorutvikler, men da jeg sjekket jobbens interne CV-system i forrige uke hadde noen tatt seg friheten å endre min tittel til...guess what...'Senior utvikler'. Jeg tenker at hvis de selger meg inn som senior bør de lønne meg som senior.

Hva synes dere, og har dere noen gode tips jeg kan ta med meg til medarbeidersamtalen denne uken? Jeg har mer eller mindre fastspikret det jeg vil si, men skulle likt å høre innspill. :)

Nåja, gjenomsnitt for nyutdannede med bare bachelor i informatikk ligger lavere enn 500 000, er omtrent snittet for de med master forrige gang jeg sjekket tallene hos Tekna. Men joda, helt enig, 500k er litt lavt for en med 5 år erfaring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har kun pratet med en kollega som har ca like lang erfaring og tror han tjener over 550, men skal ikke si noe sikkert. Vi var ganske fulle da temaet kom opp  :wee:

Lenke til kommentar

Som i? Det er mange brukere og gjester innom dette forumet. Og sikkert mange som lurer på det samme. Derfor er det alltid good practice å oppgi hvorfor man anser en problemstilling som løst slik at andre også kan dra nytte av det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg presenterte det jeg mente var godt gjennomtenkte argumenter for lønnen jeg ønsket meg. De må være saklige eller gyldige. Du kan gjerne stille opp med hundre argumenter, men de gjelder ikke hvis de ikke overbeviser sjefen din.

I mitt tilfelle økes lønnen litt nå, og etter at jeg har fullført et par spesifikke oppgaver som tilfører bedriften verdi vil den øke litt til. Møt gjerne sjefen halvveis - det handler ikke bare om deg.

Mennesker er ulike, og det er viktig å få frem unike positive sider ved seg selv - det finnes ulike måter å bidra på. Det er også greit å være litt bestemt men ydmyk i en lønnsforhandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...