Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

oppussing, Mdf panelplater, parkett

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ett gammelt hus som jeg har store planer om å pusse opp. Soverommet har vegger dekket av "stoff", strier(?), og gulvet har laminat. Planen er å slå på Mdf panelplater på veggen og legge parkett. Parketten skal legges i resten av huset også. Jeg er usikker, da jeg ikke er noen snekker, om jeg bør starte med å legge parketten først og deretter panelplatene? veggen er 2,60 m og panelplatene er ca 2,40m. 
Kan jeg legge den fremtidige parketten over laminatgulvet? Eller må det rives opp? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det samme hva du legger først, du har over 240, så du slipper uansett å kappe lengden.

Men, hva skal du gjøre med de siste 20 cm?

Setter du på en panelplate på 240 og veggen er 260 vil det mangle 20cm...

Finn forresten ut hva strien sitter fast i, hos meg var det en tykk "papp", noe som ikke holdt når jeg skulle ha opp noe nytt. Så jeg måtte rive ned til rupanelet under.

Lenke til kommentar

Er det samme hva du legger først, du har over 240, så du slipper uansett å kappe lengden.

Men, hva skal du gjøre med de siste 20 cm?

Setter du på en panelplate på 240 og veggen er 260 vil det mangle 20cm...

Finn forresten ut hva strien sitter fast i, hos meg var det en tykk "papp", noe som ikke holdt når jeg skulle ha opp noe nytt. Så jeg måtte rive ned til rupanelet under.

Det er det jeg også sittet og funderer på. Jeg har jo lister jeg kan smekke på i topp og bunn og muligens få de til å dekke 10cm oppe og 10 cm nede? Men da er det vell smartest å vente til parketten er lagt?

Jeg aner ikke hvordan huset er bygget opp. Han som pusset det opp er død, og det er ikke noen andre som vet hva som er gjort. Bra du sier ifra om pappen. Jeg viste ikke det var noen mulighet for at det var papp bak striene engang. Trodde det var plater med trå-tapet eller noe i den duren  :huh:

Lenke til kommentar

inntrukne lister er ikke pent,bestill heller lengere plater,huntonit har i hvertfall plater på 2,7m.

har du gammelt hus,så er det sikkert minimalt med isolasjon også,så ville ha revet alt til reisverket på ytterveggene,foret ut med minimum 48mm,og etterisolert,og fått på ny dampsperre.

beste er og starte med vegger,så tak,og til slutt gulv,så slipper man og lage merker i det nye gulvet,husk minimum 5mm glippe i mellom gulv og vegg,så gulvet flyter fritt.

ville ha fjernet det gamle gulvet,og sjekk om gulvet er rett før du skal legge nye laminat gulvet,er vel rundt 3mm pr løpemeter

pusser selv opp hus fra 1967 rom for rom,river alt i rommet til reisverk,og forer ut ytterveggene med 48mm og isolerer med Rockwool

20150801_125042_zpszubjx9oq.jpg

20150804_140124_zpsbaiu04nz.jpg

20150804_140201_zpsezacwdla.jpg

går rimelig raskt og fore ut vegger og etterisolere,hadde plater på veggene fra før,så kunne bare ha platet utenpå igjen,men da hadde jo gamle dampsperren sett ut som en nålepute,og det er jo heller ikke bra

Lenke til kommentar

Kan jeg legge den fremtidige parketten over laminatgulvet? Eller må det rives opp?

I mitt hus er det forskjellig gulv i alle rom i hovedetasjen. Har en L-stue der kjøkkenet er rundt hjørnet. I det du går inn i kjøkkenet går du ned på det gamle gulvbelegget, stuen har opphevet gulv med parkett. Det skilles med en metallist. Så er det nedsenket i gang, og opphevet i vindfang med gammelt gulvbelegg. Resultatet er at det hele ser veldig ugjennomført ut og trekker mye ned på helhetsverdien.

Det de har gjort her er å legge parkett oppå det gamle gulvet.

Jeg skal derfor legge laminat gjennomgående i alle rom. Laminat fordi parkett tåler ingenting, og etter å ha forhørt meg med fagfolk forteller de at en fin laminat gir like høy verdiøkning.

Jeg sier dette fordi det kanskje kan være lurt å ha sammenhengende gulv gjennom rommene. Forskjellige, eller opphevet gulv med kantlister kan være sjenerende. Mulig det ikke er så relevant i ditt tilfelle, men her som rommene er så sammenkoblet så ser det ikke bra ut.

:)

Lenke til kommentar

inntrukne lister er ikke pent,bestill heller lengere plater,huntonit har i hvertfall plater på 2,7m.

har du gammelt hus,så er det sikkert minimalt med isolasjon også,så ville ha revet alt til reisverket på ytterveggene,foret ut med minimum 48mm,og etterisolert,og fått på ny dampsperre.

beste er og starte med vegger,så tak,og til slutt gulv,så slipper man og lage merker i det nye gulvet,husk minimum 5mm glippe i mellom gulv og vegg,så gulvet flyter fritt.

ville ha fjernet det gamle gulvet,og sjekk om gulvet er rett før du skal legge nye laminat gulvet,er vel rundt 3mm pr løpemeter

pusser selv opp hus fra 1967 rom for rom,river alt i rommet til reisverk,og forer ut ytterveggene med 48mm og isolerer med Rockwool

20150801_125042_zpszubjx9oq.jpg

20150804_140124_zpsbaiu04nz.jpg

20150804_140201_zpsezacwdla.jpg

går rimelig raskt og fore ut vegger og etterisolere,hadde plater på veggene fra før,så kunne bare ha platet utenpå igjen,men da hadde jo gamle dampsperren sett ut som en nålepute,og det er jo heller ikke bra

oioi, ser ut som om dette blir mer arbeid enn hva jeg først hadde tenkt! Takk for at du informerer om alt dette. Jeg får vell rive ned hele dritte og isolereopp. Når jeg først skal pusse opp så kan jeg jo gjøre det orntlig også!

Lenke til kommentar

I mitt hus er det forskjellig gulv i alle rom i hovedetasjen. Har en L-stue der kjøkkenet er rundt hjørnet. I det du går inn i kjøkkenet går du ned på det gamle gulvbelegget, stuen har opphevet gulv med parkett. Det skilles med en metallist. Så er det nedsenket i gang, og opphevet i vindfang med gammelt gulvbelegg. Resultatet er at det hele ser veldig ugjennomført ut og trekker mye ned på helhetsverdien.

Det de har gjort her er å legge parkett oppå det gamle gulvet.

Jeg skal derfor legge laminat gjennomgående i alle rom. Laminat fordi parkett tåler ingenting, og etter å ha forhørt meg med fagfolk forteller de at en fin laminat gir like høy verdiøkning.

Jeg sier dette fordi det kanskje kan være lurt å ha sammenhengende gulv gjennom rommene. Forskjellige, eller opphevet gulv med kantlister kan være sjenerende. Mulig det ikke er så relevant i ditt tilfelle, men her som rommene er så sammenkoblet så ser det ikke bra ut.

:)

skal ha det samme gulvet over hele huset, så det :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...