Gå til innhold

Kjæresten skal kjøpe seg inn (bolig)

DDDD

Anbefalte innlegg

Kjæresten skal kjøpe seg inn 50% av boligheten.

1. Jeg regner med at det normale er å ta taksprisen ved kjøpsdatoen og dele på 2?

2. Hva om jeg er ikke enig med taksprisen og mener leiligheten er 100 000kr mer (går ut i fra at hu og jeg blir enige om dette). Er det noen lover og regler som setter en stopper for hva jeg selger 50% av boligen for?

3. Hva skjer så videre? Hun tar lån fra banken og jeg får hele beløpet overført til min konto?
Er det noe jeg må passe på ang. skatt og lignende? Tanken er å bruke pengene på bil og nedbetale annet lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at dette er noen fasit...

1) Vanlig vil oftest være å få ny takst for dagens verdi og dele den på 2. Da har du fått med prisstigningen. Men det er jo noe dere må bli enige om. Om hu har bodd i boligen "siden starten" og delt på andre utgifter kan kanskje kjøpsprisen legges til rette. 

2) Dere må bli enige. Dere kan jo få to takstmenn til å avgi takst og bruke gjennomsnittet. Eller to meglere... Meglere gir en såkalt "meglertakst" som er det h*n mener man kan få i markedet ved salg. Igjen må dere bare bli enige.

3) Hu må ha lån i banken (om hu ikke har pengene). Du får jo da disse mot 50% av boligen. Banken ordner slikt for dere, og normalt vil jo hennes del til deg gå med til å betale ned på ditt lån.. 

Skriv kontrakt. Hva skal skje dersom det blir slutt? Skal det da selges eller har en rett til å bli boende og må kjøpe den andre ut? Og hvordan skal verdien/prisen fastsettes... Sikkert mye du kan finne ut av via google...

Lenke til kommentar

Kort fortalt:

1: Normalt og normalt. Du kan velge selv her (se under 2), og en løsning er å bruke indekser fra ssb i ditt område. Om dere skal bruke noen form for takst eller verdivurdering fra megler (sistnevnte får du ofte gratis) så husk å ta med besparelsene dine ved at du ikke faktisk selger boligen. Bli enige om noe begge kan leve med, kort fortalt.

2: Det finnes grenser for hva som er rimelig, men det trenger du i en slik situasjon slettes ikke å tenke på. Det er ikke noe problem for deg å selge til mer enn 50% av takst (med mindre dere på forhånd har avtalt enmåte å fastsette pri spå og at hun skal ha rett til å kjøpe til den)

3: Har du noe lån fra før? Det enkleste er om hun tar opp lån i banken mot pant i hele andelen, og motsatt. Det kan hende de krever at dere også kausjonerer for hverandre, eller kanskje heller står som medlåntakere. Da kan dere avtale dere i mellom at dere skal svare for en viss andel hver (pga. verdistigning og din nedbetaling vil jo hun få høyere lån enn deg) etter forholdet dere i mellom, men overfor banken er dere solidarisk ansvarlige.

Husk å tinglyse :)

Lenke til kommentar

I tillegg til Herr Gul sine kommentarer:

For det første skriv samboerkontrakt, spesielt viktig når hun skal kjøpe seg inn i din andel og dere skal begynne å nedbetale lån. For det andre, med mindre det er borettslagseiendom, må hun/ dere betale dokumentavgift av salgssummen slik at dere er obs på det. Dere kan unngå det ved at dere i stedet for tinglyser en urådighetsklausul, men det gir hverken kreditorvern for hennes del. Hun får nok heller ikke lån i banken i sitt navn med pant i bolig.

Banker generelt liker ikke å ha pant i ideell halvpart, det er kun kreditorer som synes dette er attraktivt hvis det er tvangsinndrivelse av gjeld. Vær forberedt på at bank ønsker sikkerhetsstillelse i din ideelle del av boligen også. Grunnen til det er at det å bli sameier ikke er attraktivt, og det er et lenger sted å få for å inndrive sikkerheten.

Bank vil nok kreve egenandel. En løsning (og billigst for dere begge) er selvfølgelig at dere inngår et felles lån på boligen. Fordelingen rundt betaling av lånet reguleres da i samboerkontrakt.

I likestillingens navn såer det viktig å unngå melk og brød- fella hvis dere har bodd sammen lenge og hun først nå skal kjøpe seg inn. Kom da til en sum som er rimelig for dere begge med utgangspunkt i markedsverdien.

Lenke til kommentar

Dersom dere har hatt delt økonomi og ingen av dere har opparbeidet seg noe særlig oppsparte midler eller hatt vesentlig "særforbruk" vil datoen for etableringen av samlivet (eller anskaffelse av boligen) oftere være en mer rimelig verdsettingsdato for å unngå "melk og brød"-fella.

Lenke til kommentar

Dersom dere har hatt delt økonomi og ingen av dere har opparbeidet seg noe særlig oppsparte midler eller hatt vesentlig "særforbruk" vil datoen for etableringen av samlivet (eller anskaffelse av boligen) oftere være en mer rimelig verdsettingsdato for å unngå "melk og brød"-fella.

Hvis man har veldig likt inntekts- og utgiftsnivå og veldig innfiltret økonomi (helt delt) så er jeg enig. For meg var det helt selvfølgelig at jeg skulle kjøpe meg inn til en høyere pris hos samboeren, selv om jeg flyttet inn rett etter at hun kjøpte den. For andre vil det være helt annerledes. Det suverent viktigste er at man finner en måte å bli enige om pris på sammen, og tenker gjennom hvorfor man mener det er rettferdig. Da skaper man minst mulig grobunn for senere uenighet.

Lenke til kommentar

I de tilfeller jeg har vært involvert i sammenslåing/splitting har det alltid vært fullstendig naturlig å be om en(eller to uavhegige) ny meglertakst, og gå ut fra denne. For meg vil det være en selvfølge at verdistigning skal medregnes.

Lenke til kommentar

I praksis vil det si at hun krever at du gir fra deg verdistigningen de siste tre årene som en gave til henne. 

Den økonomiske verdien av en slik gave vil være avhengig av boligprisstigningen i ditt område de siste tre årene, men forutsatt en prisstigning på 7-10 % p.a. over tre år snakker vi om en gave på 20-25 % av boligens nåverdi.

Det finnes omstendigheter der jeg kunne akseptert en slik fordeling, men ikke der hun nettopp har solgt sin egen bolig, nytt godt av den samme prisstigningen, og nå vil ha "rabatt" på nytt boligkjøp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon..men hun krever å kjøpe seg inn for kjøpesummen jeg gav for den..det er tre år siden..noe jeg mener ikke er rettferdig.. Hvor "vanlig" er dette egentlig? Hun har akkurat solgt sin etter samlivsbrudd og har endel egenkapital..

Som nevnt et helt urimelig krav - håper det er mangel på innsikt i marked og økonomi som gjør det, slik at hun forstår det når du forklarer. Hvis hun krever det på tross av at hun forstår seg på verdistigning og marked hadde jeg sagt hun måtte finne seg et annet sted å bo og en annen mann. Hun krever i prinsippet å få masse penger av deg, potensielt flere hundre tusen(avhengig av takst og verdistigning), og det kan man selvsagt ikke godta uten videre.

Det er en ting om du selv hadde tilbudt det, men at hun _krever_ det er ikke innafor.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...