H-Frame Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Hei! Etter at jeg oppgraderte til Windows 10 så har jeg fått en merkelig feil. Hver gang jeg slår på datamaskinen så vil den ikke koble til nettverket (bruker kablet til denne dataen). Om man trykker på feilsøk i windows så sier den at nettverkskabelen er løs eller ødelagt, noe den ikke er. Om man restarter maskinen så kommer den inn på nettverket med en gang... dette skjer hver gang og er litt plagsomt i lengden. Bygget ny data i fjor med kun SSD'er osv, så omstart er heldigvis gjort på noen sekunder, men det er jo ganske irriterende... Noen som har ideer om hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg mistenker at det har med å gjøre at når du "slår av" maskinen så er den i virkeligheten ikke helt avslått, men er i en slags dyp dvalemodus. Når du velger "restart" så slår den seg faktisk fullstendig av før den restarter. I såfall så er problemet at nettverkskortet ikke greier å våkne fra denne dype dvalemodusen når du har valgt "slå av" og etterpå slår på igjen. Prøv i gå inn i enten strømstyring eller egenskaper for nettverkskortet i enhetsbehandling og se om du kan forandre noen innstillinger der som har med dvale, strømstyring osv å gjøre. F.eks deaktiver muligheten til å slå av nettverkskort for å spare strøm osv. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 17. august 2015 Forfatter Del Skrevet 17. august 2015 (endret) Den er vel fullstendig avslått når man høyreklikker på start-knappen og velger "Avslutt"? EDIT: Gikk inn på enhetsbehandling og valgte nettverkskortet og trykket på egenskaper. Gikk inn på strømstyring-fanen og tok av at maskinen fikk lov til å slå av nettverkskortet for å spare strøm, så får vi se om det hjelper.... Endret 17. august 2015 av H-Frame Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 (endret) Jeg håper ikke jeg har kommet med feilinformasjon, men jeg mener å huske at fra W7 i allefall så slåes av og restarter maskinen på en mer fullstendig måte når man velger "Restart" i forhold til når man kun "Slår av" for så å slå på etterpå. Tar jeg feil her så tar jeg gjerne i mot korreksjon fra de som kan mer om dette enn jeg gjør syar f.eks. Når du sier du restarter så kommer du på nett, jeg antar da at du trykker på "Restart"? Hva skjer hvis du bare velger å "Slå av" og så slå på igjen etterpå, etter at du har gjort det en gang først slik at du ikke kommer på nett, kommer du da også på nett, eller er du nodt til å bruke funksjonen "Restart"? Endret 17. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Både Win 8 og 10 tar snarveier når man velger "Slå av". Da avsluttes noe på gammeldags måte, før den dumper noe av minnet/status på disken på same måte som når den går i dvale. Når man starter på nytt leser den inn minnet/status fra disken slik at den slipper å gå gjennom full oppstartsprosedyre, dermed ser det ut som om Windows starter mye fortere enn Win 7/XP. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg mistenker at det har med å gjøre at når du "slår av" maskinen så er den i virkeligheten ikke helt avslått, men er i en slags dyp dvalemodus. Når du velger "restart" så slår den seg faktisk fullstendig av før den restarter. I såfall så er problemet at nettverkskortet ikke greier å våkne fra denne dype dvalemodusen når du har valgt "slå av" og etterpå slår på igjen. Prøv i gå inn i enten strømstyring eller egenskaper for nettverkskortet i enhetsbehandling og se om du kan forandre noen innstillinger der som har med dvale, strømstyring osv å gjøre. F.eks deaktiver muligheten til å slå av nettverkskort for å spare strøm osv. Jepp. Nye hybrid sleep og faststart. TS om du virkelig skal slå av pcen slik at du ikke suspender init services o.a holder du nede left shift knapp men du trykker på shutdown (ref Frobe). Da er den i "normal" soft-off slik som windows 7 og tidligere. Men da bruker den i motsetning lengre tid å starte igjen. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 Takk for mange svar! Jeg avslutter alltid ved å høyreklikke på start-knappen og velge "Avslutt". Problemet etter oppdatering til windows 10 var at hver gang jeg slo dataen på igjen etter å ha avsluttet så ville den ikke koble seg til nettverket. Etter å ha slått dataen på og restartet så kom den derimot inn.Det virker som den fungerer nå. Løsningen var at jeg gikk inn på enhetsbehandling og valgte nettverkskortet og trykket på egenskaper. Deretter gikk jeg inn på strømstyring-fanen og tok av at maskinen fikk lov til å slå av nettverkskortet for å spare strøm Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Bra det ser ut til at du fikk det til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå