Gå til innhold

Samsung har lansert verdens største disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske imponerende at vi nå begynner å ta igjen hva som har vært standard lagringsplass på HD de siste 5 årene og det til en ytelse som ikke engang kan sammenlignes. Jeg vil anta at vi i løpet av 2015 / 16 vil begynne å se slutten på vanlige HD'er og mer overgang til SSD'er enn det vi har gjort før. Her skal i alle fall flere HD'er pensjoneres snart.

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke helt hvordan dette endrer utskiftingen så veldig mye, er lenge disen kapasiteten har vært problemet med SSD, problemet er pris per GB, og det vil det fortsette å være (selv om det selvfølgelig hjelper at det blir billigere, men dette er vel ikke noe voldsomt større hopp enn vi har sett før på den fronten?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 9,1GB SCSi disk rundt 99/00 og var den kuleste blant vennegjengen, mener jeg betalte rundt 8000,- for den hos PS data, da kom kontroller kortet utenom, Cpu'en kostet noelunde det samme, en Amd Athlon på svimmlende (Sett dere ned nå) 800Mhz :p

 

Athlon var fint. Husker jeg monterte en vifte på en sånn.

Jeg ødla kjernen :D

Det sto i bruksanvisningen at man ikke måtte vippe på giganten av ei vifte.

Det leste jeg etterpå..hvorfor sa ingen det noe om det før liksom.. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler absolutt dette er mer "vi kan lage dette med vår teknologi, og vi kan og selge til spesielt interesserte". Slik som det er nå så koster disse mer enn å kjøpe mindre disker. Grunnen er at kontrolllerene blir dyrere, og de trenger en del RAM til så store disker. Anandtech testet jo 2TB EVO og Pro. De fant egentlig ingen god grunn til å kjøpe pro. Evo var greit nok som kjøp, da prisforskjellen til 2x1TB ikke var veldig stor. Ytelsen var og ganske identisk.

 

Så det blir jo mer interessant når vi får se 860 EVO med denne teknologien. Hvor mye billigere blir det enn 850 EVO. Det som kan være et problem med prisen er forspranget til Samsung. De kan produsere billigere enn sine konkurrenter, det gjelder med den nye teknologien, men det gjelder og for dagens produkter. De lager og produserer ikke bare alt helt selv, men de har og langt bedre teknologi, spesielt når det kommer til TLC. De andre må altså konkurrere med MLC disker, med dårligere stacking. Dermed blir det liten grunn for Samsung å selge til langt lavere pris. Toshiba, gjennom OCZ selger jo sine langt dårligere TLC disker til samme pris som Samsung sine. Samsung ligger på samme/litt under som tilsvarende MLC SSDer. Det kan derfor være fult mulig at vi må vente på bransjen som helhet til å komme videre for mer priskutt. De selger jo allerede utrolig bra, og får anbefalinger stort sett overalt som SSDen å kjøpe.

Lenke til kommentar

Regner med at store servere vil spare mye strøm og varmeutvikling med disse 16 TB SSD diskene + at det gir større hastighet en dagens HDD disker.

 

Vi trenger å øke kapasiteten og hastigheten betydelig til vanlige brukere framover å prisen må mye mer ned per GB, når 360 video i 3D blir vanlig for privat bruk, som da fort vil ligge på 12K-20K oppløsning i 60x2 FPS for å få en god opplevelse.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte en 9,1GB SCSi disk rundt 99/00 og var den kuleste blant vennegjengen, mener jeg betalte rundt 8000,- for den hos PS data, da kom kontroller kortet utenom, Cpu'en kostet noelunde det samme, en Amd Athlon på svimmlende (Sett dere ned nå) 800Mhz :p

Athlon var fint. Husker jeg monterte en vifte på en sånn.

Jeg ødla kjernen :D

Det sto i bruksanvisningen at man ikke måtte vippe på giganten av ei vifte.

Det leste jeg etterpå..hvorfor sa ingen det noe om det før liksom.. :D

 

 

Min kom med vifte, eller jeg bestillte en sånn Pc hos PSdata med alt ferdig bygget, jeg valgte selv komponentene hos de i en sånn rullegardinmeny eller var det sånn huk av greier (Husker ikke helt)

 

Slik så min ut:

 

Athlon800SA.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte en 9,1GB SCSi disk rundt 99/00 og var den kuleste blant vennegjengen, mener jeg betalte rundt 8000,- for den hos PS data, da kom kontroller kortet utenom, Cpu'en kostet noelunde det samme, en Amd Athlon på svimmlende (Sett dere ned nå) 800Mhz :p

Athlon var fint. Husker jeg monterte en vifte på en sånn.

Jeg ødla kjernen :D

Det sto i bruksanvisningen at man ikke måtte vippe på giganten av ei vifte.

Det leste jeg etterpå..hvorfor sa ingen det noe om det før liksom.. :D

 

 

Min kom med vifte, eller jeg bestillte en sånn Pc hos PSdata med alt ferdig bygget, jeg valgte selv komponentene hos de i en sånn rullegardinmeny eller var det sånn huk av greier (Husker ikke helt)

 

Slik så min ut:

 

Athlon800SA.jpg

 

 

Tror jeg har en liggende bare i 1000Mhz utførelse ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg ga ca 19000 kr for en intel 133mhz ibm maskin med en 1.6 GB disk, 16 MB ram  :confused:  noen år før deg. Har den faktisk enda :D

 

 

Trenger du motivasjon til å rydde litt? 

 

 

Gjennomsnittlig årlig leie per kvm (kr), etter antall rom. Hele landet. 2014

1 rom - 2 610

2 rom - 1 750

3 rom - 1 490

4 rom - 1 230

5 rom eller flere - 1 040

 

Gitt en husleie for 3-roms leilighet og utgangspunkt i 2014-priser...

Hvis du kan frigjøre én kvadrat ved å hive gamle tastatur, kabinett, brukermanualer og ikke minst kabler, så har du de siste ti årene brukt nesten femten tusen på å oppbevare den gamle datamaskinen. Selveid enebolig har noe anderledes prisgrunnlag, husleien er jo variabel basert på nedbetaling av lån, men da betales det faktisk boligskatt, vann og kloakk, etc, for å oppbevare den gamle datamaskinen. I tillegg kommer jo oppvarming og belysning. 

 

Var den maskinen verd 15000 kroner for å beholde de siste 10 årene? ^^, 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Og én dag så har vi råd til å kjøpe en sånn. Teknologisk utvikling er bare vakkert

Det trenger ikke å være så lenge til. Om prisene fortsetter slik de har gjort, så er det bare 3-5 år før SSD tar igjen HDD på pris per GB.

Basert på hvilke parametre? Om jeg er litt snill, så koster i dag HDD 8 ganger mindre per TB enn SSD, (sannheten er nok nærmere 10 om man velger prisgunstig fra begge leire), SSD-prisene har såvidt jeg kan se sunket med ca 35% årlig per lagringskapaistet. Dvs ca en fjerdepart om 5 år. Fortsatt dobbelt så dyrt som HDD, og da forutsetter man at HDD står totalt stille i 5 år.

 

AtW

Det er stor forskjell på per TB og per GB.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og én dag så har vi råd til å kjøpe en sånn. Teknologisk utvikling er bare vakkert

Det trenger ikke å være så lenge til. Om prisene fortsetter slik de har gjort, så er det bare 3-5 år før SSD tar igjen HDD på pris per GB.

Basert på hvilke parametre? Om jeg er litt snill, så koster i dag HDD 8 ganger mindre per TB enn SSD, (sannheten er nok nærmere 10 om man velger prisgunstig fra begge leire), SSD-prisene har såvidt jeg kan se sunket med ca 35% årlig per lagringskapaistet. Dvs ca en fjerdepart om 5 år. Fortsatt dobbelt så dyrt som HDD, og da forutsetter man at HDD står totalt stille i 5 år.

 

AtW

Det er stor forskjell på per TB og per GB.

 

 

Eh, nei? Forskjellen i pris per GB og pris per TB er akkurat samme faktoren, SSD blir gilligere per GB akkurat i samme øyeblikk det blir billigere per TB.

 

AtW

Lenke til kommentar

Påpeker innimellom på en fin måte at en SSD ikke er en disk i hjelp til div pc greier tråder så folk ikke skal gå rundt å si feil. Helt greit at mannen i gata ikke er 100% på PC-sjargong, men at TEK ikke har fått det med seg er uakseptabelt.

 

Jeg ventet litt med å skrive dette i det håp om at en "seriøs" nettside skulle fikse sin egen feil, men den gang ei. Det står til og med disk gjennom hele artikkelen. SSD= Solid State Drive (står ikke noe om noen disk her) HDD= Hard Disk Drive (merk at det står disk i midten).

 

Skriv lagringsdrev da for pokker, eller finn på ett nytt merkelig norsk ord slik dere gjør titt og ofte...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jop den prisen man må betale for en SSD kontra vanlig Harddisk som ortsatt er problmet.

folk har jo forsatt behov for mye lagringsplass

 

 

Men hvordan er det med holdbarheten når data hele tiden blir skrevet og overskret( slettet) på disken  ssden :dremel: .

holder de like lenge som vanlige hardisker (5 år eller mere ) ?

 

Holdbarheten på enteprisessder er VELDIG lang. Iallefall for vanlige folk. Vi snakker om mange Petabyte på toppmodellene.

Lenke til kommentar

 

Holdbarheten på enteprisessder er VELDIG lang. Iallefall for vanlige folk. Vi snakker om mange Petabyte på toppmodellene.

 

Hvordan er det med Samsung 850 PRO da som har 10 års garanti?

 

En ssd går av moten/blir for liten etter 4-5 år. Så etter det blir de vel kastet i søppla :p

Lenke til kommentar

 

Det er jop den prisen man må betale for en SSD kontra vanlig Harddisk som ortsatt er problmet.

folk har jo forsatt behov for mye lagringsplass

 

 

Men hvordan er det med holdbarheten når data hele tiden blir skrevet og overskret( slettet) på disken  ssden :dremel: .

holder de like lenge som vanlige hardisker (5 år eller mere ) ?

 

Holdbarheten på enteprisessder er VELDIG lang. Iallefall for vanlige folk. Vi snakker om mange Petabyte på toppmodellene.

 

hva med de modellen som er beregnet til vanlig personer ?

jeg kan ikke tenke meg at det er entreprise modeller

Lenke til kommentar

Samsung sine pro modeller er basert på MLC og ikke TLC, så de varer lengre. Spesielt pro modellene ville være tilnærmet umulig å overskride grensen for hvor mye de tåler. Du må sette opp et program til å kjøre 24/7 load der du skriver så mye data som mulig for å få det til.

 

Så for forbrukermodeller er det ikke noe en trenger å tenke på engang. Det er greit at du lagrer ting, men ingen skriver en 100 GB videosamling daglig til SSD, og selv da vil det ta utrolig mange år før de når grensen sin.

 

På enterprise siden så kan du jo oppleve at SSDene faktisk blir overskrevet helt ganske ofte. Så da blir det opp til selskapene å selv vite hva som vil fungere. Hvis du skriver ekstremt mye så kan det være at pro modellene kan være en bra investering f.eks. Bortsett fra at de sikkert gir selskaper helt andre tilbud, og modellen enn forbrukermarkedet.

 

Det viktigste er uansett at det ikke er en bekymring for forbrukere at SSDen skal slites ut av skriving og lesing til SSD. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...