Gå til innhold

Hvordan var deres første tur med lappen?

m20k

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har nettopp tatt lappen, og jeg hadde min første kjøretur uten L-merket i går. Jeg har for det meste øvelsekjørt med pappa, men min første kjøretur etter at jeg besto var med mamma (jeg har ikke bil selv).

Hun gjorde meg bare til et nervevrak. "Nå kommer vi snart til en fartsdump. Snart kommer vi til en 50-sone. Når du kommer til den rundkjøringen der borte har du vikeplikt".

Altså, selv om jeg er helt fersk VET jeg nærmer meg en fartsdump, at maxgrensa er så og så mye, pluss at jeg har vikeplikt i rundkjøringer. Hvis ikke hadde jeg ikke bestått oppkjøringen. Dette gikk utover selvtilliten, og hennes nervøsitet ble etterhvert overført til meg.  :nei:  Tok en tur sammen med pappa i dag, og da gikk alt mye bedre! Han tar det helt med ro, men så har jo han kjørt en del mer med meg da...

Hvordan var deres første tur med lappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt at mødre er slik du skriver  :rofl:

Men for all del - ikke ta det hun sier med en klype salt. Hun sier det fordi hun er redd deg. Etterhvert som du klarer å bevise at du mestrer det å ha lappen, vil hun innse at du er en flink sjåfør, og da kan heller du lære henne noe av de nye reglene som er til siden da hun tok lappen feks. Gjøre henne til nervevrak!

Min første tur med lappen var rett til skolen etter å ha bestått oppkjøring. Ble kjørt hjem av mor etter å ha bestått den, deretter gikk jeg til pappas jobb og tok bilen derifra. Følelsen når jeg kjørte alene, for meg selv, var utrolig spennende! Når jeg kom frem til skolen ca 15 minutt etter ble jeg mottatt med klemmer og alt som var... Hehe, det var gøy!  :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg dro jeg  rett hjem og hentet mamma sin SUV og lånte den resten av dagen. Så min første tur gikk til skolen..

Det var jo koselig da, å møte opp i friminuttet med en ny bil og høy musikk, haha

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Det var litt backseat-driving her i heimen også.

Første ordentlige turen min var når jeg kjørte min første bil hjem fra Kristiansund via Oslo, og til Stavanger. Veldig fin tur, og jeg fikk et par utfordinger på veien også, noe som gjorde at jeg ble mye tryggere på kjøringen min så straks jeg var hjemme.

Lenke til kommentar

At passasjeren er litt usikker på kjøyringa di er heilt normalt.

Det er ofte ganske typisk at ferske sjåførar ikkje rekner nok sikkerheitsmargin til at det blir behagelig kjøyring. På den måten blir det ofte litt brå oppbremsning før fartsdumpar og vegkryss, samt litt ubehagelig høg fart gjennom svingane (for passasjeren som ikkje har ratt å holde i).

Å lære å kjøyre slik at passasjeren nesten ikkje merker at du er i bevegelse er ein kunst som kjem med trening.

Lenke til kommentar

Det der hørtes litt plagsomt ut spør du meg. (Tok lappen for noen måneder siden). Hadde det vært meg hadde jeg bedt henne om å være stille, de værste typene passasjerer er de som sitter å sier "jeg ville ikke gjort det sånn" eller "den situasjonen der kunne du løst mye bedre". Hadde det vært øvelseskjøring hadde det vært noe annet, men jeg tror moren din må stole mer på deg eller lære seg å holde kjeft. Heldigvis så er ikke foreldrene mine slik eller noen av de som sitter på til meg. :)

Men så til spørsmålet, første turen min var dagen etter jeg kjørte opp. Tok meg en tur med en kompis, stoppet opp på flere bensinstasjoner for å spise og kjøpe snacks osv, dagen etter var det å kjøre til skolen. De første turene var veldig spesielle og det var artig å ha så stor frihet. :)

Lenke til kommentar

Tok bussen hjem, satt meg inn i min mors bil. Fikk ikke start på den i det hele tatt, selv om jeg hadde kjørt den før. Prøvde mye rart før jeg ga opp og ringte (hun måtte ordne forsikringen der og da) og hun sa jeg måtte ta clutchen helt inn. Jeg gjorde det ,men ikke faen og hun gjentok det. Det endte med at jeg måkte til clutchen så hard jeg kunne mens jeg vred om tenningen og bilen startet.

For å trykke clutchen helt inn, så kan man ta borti med skoene slik at man ikke får den helt inn. Jævla bryter.

Så var det på skolen og briefe, selv om de fleste allerede hadde lappen. Good times.

Lenke til kommentar

Hos meg var det alltid fattern som klagde over kjøringen min. Både når vi øvelseskjørte, og etter at jeg hadde fått lappen. Han klagde jo non-stop heile tiden. Jeg måtte ligge på millimeteren helt riktig mellom de gule stripene i midten av veien og den hvite stripen på siden. ""Er du helt blind heller, klarer du ikke å si hvor bilen skal ligge!!!"" så jeg hatet å kjøre sammen med ham. Mutteren var iallefall littegrann mer "laidback." Dessuten øvelseskjørte jeg jo alltid med en gammel  rustholk av en bil som var ett par tiår gammel.

På den aller første kjøreturen, så konket bilen ut rett før ein rundkjøring. Det tok fleire forsøk før jeg fikk motoren til å starte igjen, og det ble en del irriterte  trafikanter i kø bak meg. Da jeg endelig kom hjem, så trodde foreldrene mine (spesielt fattern) at jeg hadde gjort noe feil slik at det min feil at bilen hadde stoppet på den måten. Dessuten gikk fattern over bilen etterpå  uten å finne noen feil med den. Så dem mente at jeg ikke burde kjøre noe i det heile tatt fordi jeg tydeligvis var fullstendig "udugelig" som sjåfør. Ett par uker eller noe seinere tok en slektning med seg bilen på noen kjøreturer, og den bråstoppet av seg selv tre-fire ganger i løpet av 10 kilometer eller noe. Etter det måtte selv fattern gå med på at bilen kanskje var moden for skraphaugen....

Endret av Valdres 101
Lenke til kommentar

Min første tur var rett etter at jeg hadde bestått. Kjørelæreren min hadde blitt hentet på vegvesenet og dratt fra skolebilen. Altså måtte jeg kjøre den tilbake til skolen alene. Var litt nervøs da bilen er så fin og sikkert ganske dyr. Kvelte bilen sånn tre ganger fordi jeg fortsatt var nervøs etter oppkjøringen haha. To dager etterpå kjøpte jeg min egen bil.

Det skal sies at jeg tok oppkjøring i august, men kjørelæreren min ville at jeg skulle vente med oppkjøring til etter jul. Han mente at jeg ikke var klar. Sto med glans heldigvis! :w00t:En av grunnene til det var at jeg var mer nervøs med kjørelærer enn med en fremmed sensor. Det ga virkelig utslag på kjøringen min. 

Lenke til kommentar

Min første tur husker jeg ikke en gang, var nok ikke noe spesiell :p

MEN;En kamerat av meg hadde lenge kranglet med kjørelæreren sin, for læreren mente at han trengte flere kjøretimer, men både han, jeg og moren hans (!) mente at han var en veldig trygg sjåfør.

Etter oppkjøringen hans stod læreren klar og ventet på å kjøre ham hjem igjen. I stedet kom han ut med en sensor som sa han var veldig aktpågivende under oppkjøringen, og kjørte feilfritt. 

Jeg hadde en BMW Z4 til låns, hans første kjøretur ble i den, og kjørelæreren ble kjørende alene hjem igjen  :)

Lenke til kommentar

Min første tur var rett etter at jeg hadde bestått. Kjørelæreren min hadde blitt hentet på vegvesenet og dratt fra skolebilen. Altså måtte jeg kjøre den tilbake til skolen alene. Var litt nervøs da bilen er så fin og sikkert ganske dyr. Kvelte bilen sånn tre ganger fordi jeg fortsatt var nervøs etter oppkjøringen haha. To dager etterpå kjøpte jeg min egen bil.

Det skal sies at jeg tok oppkjøring i august, men kjørelæreren min ville at jeg skulle vente med oppkjøring til etter jul. Han mente at jeg ikke var klar. Sto med glans heldigvis! :w00t:En av grunnene til det var at jeg var mer nervøs med kjørelærer enn med en fremmed sensor. Det ga virkelig utslag på kjøringen min. 

Jeg skjønner ikke helt, dro han vekk fra trafikkstasjonen uten bilen sin selv om han tenkte at du kom til å stryke?

Kjørelæreren min ventet i sofaen på trafikstasjonen når jeg kom tilbake, og han virket ikke som han lurte på om jeg hadde bestått. Virket som han visste det allerede, haha. Så kjørte han meg hjem til mammas bil, som gikk videre til skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...