Tullballj Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Bilen min blir fikset på verksted i utlandet. Prisen blir nær 50.000 kr. Dette blir dekket av forsikring. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre når jeg kommer til Norge? I utgangspunktet må jeg vel betale Norsk mva på dette? Får jeg faktura eller må dette betales kontant? Jeg skal ikke snike meg unna, men hva skjer såfall hvis? Mva blir uansett dekket av forsikring, Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Stopp på grensa, vis papirer, betal MVA i tollen. Ferdig:) Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 16. august 2015 Forfatter Del Skrevet 16. august 2015 Men jeg får ikke regning med meg slik at jeg kan sende til forsikringen? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Må betales innen 3 dager i såfall. Moms må du legge ut for, det er jeg ganske sikker på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Nei, tollvesenet gir ikke kreditt til privatpersoner. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 3. september 2015 Forfatter Del Skrevet 3. september 2015 Ny oppdatering i denne saken. Jeg har nå hentet bilen og er på vei hjem til Norge. Problemet er at verkstedet ikke hadde klar noe regning på hvor mye det vil koste. Hva gjør jeg da? Jeg kan jo ikke fortolle noe jeg ikke vet verdien på. Kan jeg melde det inn når jeg kommer hjem og har fått regningen og fortolle det da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Jeg er usikker på om tollmyndighetene vil la deg slippe gjennom uten dokumentasjon for fortolling. Du bør kontakte tollmyndighetene og spørre. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 (endret) Vel... Det er flere måter å gjøre dette på. Først og fremst så har ikke forsikringsselskapet fradrag for MVA, så hvordan de ser på dette er kanskje ikke like opplagt. Jeg vil tro at tollvesenet er noe mer lempelige ovenfor privatpersoner med slike praktiske problemer. Du får uansett ikke gjort stort på grensen uten faktura for reparasjonen. Det jeg vet, er at de ikke hogger hodet av noen som kommer frivillig i ettertid for å fortolle slike saker dersom du velger å ikke deklarere på vei inn nå. Ring i forveien og rådfør deg, men vær obs, en ytterste konsekvens kan være at bilen blir holdt igjen på grensen. Endret 3. september 2015 av skripis Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Snakket med tollvesenet. Det gikk fint å melde det inn senere så lenge det ble gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå