Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Golf MK4 Motorlampe blinker

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Golf 4 hvor motorlampen begynte å blinke igår. Den har dog lyst i snart 3 år, (1 år da forje eier hadde den og 2 år i midt eie. Feilsøkt til at det antaglig er en lambadson og har aldri vært noe problem uten at den noenganger får litt for mye bensin. 

Men som sagt så begynte motorlampen å blinke igår, og bilen går utrolig ujenvt samt at den er umulig å kjøre uten 3000 omdreininger.

Noen som har noen tips? Evt noen med Vagcom i Oslo rundt Nordstrand som kunne hjulpet med en feilsøking?  :love:

Har lest at det kan ha med coiler å gjøre, evt luftmengdemåler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en motorlampe blinker så betyr det at det skjer ting i katalysator/DPF, som igjen kommer av at du kjører med defekt lambdasonde.

Hvorfor ta ut feilkoder når du tydligvis ikke bryr deg og bare kjører videre :p

Bytt lambda og katalysator. Hadde du bytta lambda for 3år siden hadde du slippi å bytta katalysator nå.

Edit: Kan jo selvsagt være en coil e.l som også vil resultere i at det blinker i motorlampe, men det kan også komme av kun lambdaen.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Motorlampe kan bety utrolig mye. På min bil sliter f.eks verkstedet med å finne feilen, og slike feil kan spre seg til andre steder.

Jeg bruker en LM327 adapter for å lese av feilkoder fra Teknikmagazinet. Koster ca 349kr og kommer med bluetooth, kan lese av koder ved hjelp av en app som heter Torque eller OBD Car Doctor :)

Ikke alltid man får noe ut av koden, men det er gøy å feilsøke litt når feilen først er der.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to. 

Når en motorlampe blinker så betyr det at det skjer ting i katalysator/DPF, som igjen kommer av at du kjører med defekt lambdasonde.

Hvorfor ta ut feilkoder når du tydligvis ikke bryr deg og bare kjører videre :p

Bytt lambda og katalysator. Hadde du bytta lambda for 3år siden hadde du slippi å bytta katalysator nå.

Edit: Kan jo selvsagt være en coil e.l som også vil resultere i at det blinker i motorlampe, men det kan også komme av kun lambdaen.

Motorlampe kan bety utrolig mye. På min bil sliter f.eks verkstedet med å finne feilen, og slike feil kan spre seg til andre steder.

Jeg bruker en LM327 adapter for å lese av feilkoder fra Teknikmagazinet. Koster ca 349kr og kommer med bluetooth, kan lese av koder ved hjelp av en app som heter Torque eller OBD Car Doctor :)

Ikke alltid man får noe ut av koden, men det er gøy å feilsøke litt når feilen først er der.

Fikk feilsøkt selv med en eBay kabel og VCDS, var en coil som var gåen. Har byttet den og plugger nå :) Blinker ikke mer, og den går fint igjen. 

Men lambada/kat vil ikke gi blinkende motorlampe av min erfaring. Min lyser fast når det er feil målinger. 

Lenke til kommentar

Men lambada/kat vil ikke gi blinkende motorlampe av min erfaring. Min lyser fast når det er feil målinger. 

Da får jeg dele min erfaring.

Det er veldig sjeldent man ser at en motorlampe blinker på bensinmotorer. At man starter bilen og lampa begynner å blinke med en gang har jeg aldri sett. Det skal ikke skje.

Blinking kommer gjerne ved langkjøring på motorvei og jevn gass de siste 3 timene. Det kan også blinke ganske lenge uten at det legger seg en kode. Det trenger ikke være noe annet feil, og det kan komme av høy belastning rett å slett. Med en gang du kommer inn i et kryss e.l så vil lampa slukke eller lyse konstant fordi det la seg en kode. Du må hvertfall kjøre bilen for å provosere frem blinking, og det kan være vanskelig å få den frem. Jeg tror ikke du vil se noe mer til blinkingen nå.

Blinkingen er en varsel om at det skjer noe med avgass systemet(f.eks brenner opp katalysatoren). På nyere Diesel med DPF så vil motorlampe blinke når du regenerer(brenner rent filteret). At en motorlampe blinker skal indikere at det skjer noe med avgassrensingen. Dette er sånn OBD standard opplegg.

Når er coil ikke tenner og du fyller eksosanlegget med bensin så er det stor sjangse for at motorlampa begynner å blinke, men det er sjeldent at folk kjører så hardt når en motor går på 3 sylindre. De fleste er vant til at motorlampa ikke lyser. Denne luksusen er ikke du vant til. Du ser ikke når det kommer nye feil bortsett fra denne blinkingen :p

Jeg tenkte kanskje du hadde kjørt så lenge med lambdafeil at nå var det game over(har sett brent katalysator som tetter eksosen flere ganger og du sier at det lukter bensin innimellom), men det kan også komme av ting som f.eks en coil/LMM/ting som går på blandingsforholdet.

Hadde du noen andre artige koder?

Du skal få skryt fordi du bruker bilen skikkelig og du fiksa feilen unormalt fort. Helt alene. Stikk motsatt av normalen! :p

Lenke til kommentar

Da får jeg dele min erfaring.

Det er veldig sjeldent man ser at en motorlampe blinker på bensinmotorer. At man starter bilen og lampa begynner å blinke med en gang har jeg aldri sett. Det skal ikke skje.

Blinking kommer gjerne ved langkjøring på motorvei og jevn gass de siste 3 timene. Det kan også blinke ganske lenge uten at det legger seg en kode. Det trenger ikke være noe annet feil, og det kan komme av høy belastning rett å slett. Med en gang du kommer inn i et kryss e.l så vil lampa slukke eller lyse konstant fordi det la seg en kode. Du må hvertfall kjøre bilen for å provosere frem blinking, og det kan være vanskelig å få den frem. Jeg tror ikke du vil se noe mer til blinkingen nå.

Blinkingen er en varsel om at det skjer noe med avgass systemet(f.eks brenner opp katalysatoren). På nyere Diesel med DPF så vil motorlampe blinke når du regenerer(brenner rent filteret). At en motorlampe blinker skal indikere at det skjer noe med avgassrensingen. Dette er sånn OBD standard opplegg.

Når er coil ikke tenner og du fyller eksosanlegget med bensin så er det stor sjangse for at motorlampa begynner å blinke, men det er sjeldent at folk kjører så hardt når en motor går på 3 sylindre. De fleste er vant til at motorlampa ikke lyser. Denne luksusen er ikke du vant til. Du ser ikke når det kommer nye feil bortsett fra denne blinkingen :p

Jeg tenkte kanskje du hadde kjørt så lenge med lambdafeil at nå var det game over(har sett brent katalysator som tetter eksosen flere ganger og du sier at det lukter bensin innimellom), men det kan også komme av ting som f.eks en coil/LMM/ting som går på blandingsforholdet.

Hadde du noen andre artige koder?

Du skal få skryt fordi du bruker bilen skikkelig og du fiksa feilen unormalt fort. Helt alene. Stikk motsatt av normalen! :p

Hehe takk skal du ha. Nå har bilen min i det siste rykket og nappet litt ved pådrag, men har ikke orket å bry meg noe om det da jeg ble påkjørt bakfra for en stund siden, og har fått igjen bilens verdi. Bilen blir nå kun brukt til den dør uten at jeg gidder å koste noe stort på den.. Men nå etter at coilen ble byttet så byttet jeg luftfilter og plugger (Så i serviceheftet at disse ikke har blitt byttet på 150K!!!Jeg har selv bare hatt bilen i 40.) Og nå er det heller ingen rykking og napping. Så forresten før dette at motorlampen kom tilbake (ikke blinkingen men den til lambada/kat) men hadde lagt igjen PC-en på jobb så har ikke fått feilsøkt den enda. Måtte nullstille den da jeg ødela en coil da jeg byttet plugger også... Satt steinhardt og toppen fløy av, hehe. 

Grunnen til at jeg prøvde meg på coil var rett og slett fordi det var det meste jeg fant da jeg googlet etter blinkende motorlampe. :) Fremgangsmåten fant jeg på youtube. Er snart 15k siden den hadde olje bytte så bør vell bytte den nå også. 

Jada, masse feilkoder, men ingen i motor heldigvis :) Den som er mest interessang er den til AC-en. Meget irriterende at den ikke fungerer. Husker ikke feilkoden i hodet, men sier noe om pressure switch. - Forje eier sa det lakk gass, så mulig det er denne. Ikke funnet noen fremgang på hvordan denne skal byttes, men er sikkert ikke store saken. Delen kostet ikke mye på eBay heller. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jeg bare spørre for nysgjerrighetens skyld: Med coil, menes det da tenncoil (ignition coil) ?

Jeg har en bensinbil som har slitt helt jævlig med motorlampe og masse sot i avgassystemet. Siste de bytta er tenncoils, da verkstedet fant ut at de såg helt rævva ut. Nå har bilen gått feilfri i ca en uke, så forhååpentligvis er problemet løst.. 

Lenke til kommentar

Stemmer! Jeg har nå byttet alle mine. Siste hadde sprekt faktisk. Håper ikke flere ryker nå, da er jo det jo noe veldig alvorlig galt.

Eller hjalp det for min del å bytte plugger (!!!) for motorlampa som alltid har lyst. Utrolig nok. - kjørt 200km uten at den har kommet opp igjen, men venter spent tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...